در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تامین ۴۸ درصد آب مورد نیاز کشور از بارندگی‌‌ها/ استمرار کم‌بارشی در اکثر استان‌ها

رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر آمار از ابتدای سال آبی تا ۲۳ فروردین، تنها ۴۸ درصد آب مورد نیاز کشور توسط بارندگی ها تامین شده است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کم بارشی در اغلب نقاط کشور شدید است، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال مجموع بارندگی ۱۱۲ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۴۱ درصد کاهش بارندگی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تا ۲۳ فروردین حدود ۴۸ درصد آب مورد نیاز کشور توسط بارندگی ها تامین شد، افزود: طبق آمار در اغلب نقاط کشور کم بارشی شدید است به طوریکه در برخی استان ها همچون جنوب فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی کم بارشی بی سابقه است.

وظیفه ادامه داد: در استان های نوار غربی کشور و سایر نقاط از جمله مرکز، نوارشمالی، شمال غرب و غرب بارندگی ها کمتر از نرمال است که با این وجود درصد آنامولی یا بی هنجاری متفاوت است.

رئیس مرکز خشکسالی با بیان اینکه بارش چندانی در تابستان نداریم، گفت: با گذشت ۷ ماه  از سال آبی عمده بارش ها کمتر از نرمال بوده است که با این وجود خشکسالی هیدرولوژی و کشاورزی بر کشور حاکم است.

به گفته وی، با توجه به اثر کم بارشی در آبدهی رودخانه ها و چالش تامین آب شرب، بسیاری از کشت های دیم قابل برداشت نیستند، ضمن آنکه عشایر جنوب غرب و نیمه جنوبی با مشکل مواجه هستند.

وظیفه با اشاره به اینکه دما در بهار، پاییز و زمستان بالاتر از نرمال بوده است، بیان کرد:  افزایش دما و تشدید ذوب برف منجر به کمبود منابع آب در ماه های پایانی زمستان و بهار می شود.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: با توجه به کم بارشی سال زراعی آبی و افت حجم ذخایر سدها، شاهد اثرات منفی ماه های باقی مانده گرم سال آبی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار