از انتخابات چه خبر؟

از ماهاتیر محمد ایران تا نامزدی که خود را از تبار مشروطه‌خواهان می داند

خلاصه اخبار انتخاباتی ۵ اردیبهشت ماه را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در فاصله کم تر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه ۵ اردیبهشت با بسته خبری «از انتخابات چه خبر؟» در خدمت شما مخاطبین هستیم.

در میان صف کاندیدا‌های ورود به عرصه ریاست جمهوری، وهاب عزیزی یکی دیگر از افرادی بود که امروز رسما کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری آتی را اعلام کرد؛ دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی با شعار «جهاد برای حل مشکلات مردم، جهاد برای قطع زنجیره فساد، ویژه خواری و رانت» با رنگ فیروزه‌ای به میدان آمد و گفت: نام دولتم دولت جوان جهادی است و کابینه آن را جوانان جریان مستقلین با میانگین سنی ۴۰ سال تشکیل می‌دهند.

ماهاتیر محمد سیاست ایران

شاهین محمدصادقی دیگر نامزد انتخابات هم در مصاحبه‌ای از جوانان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ خواست تا خود را برای تشکیل دولت او آماده کنند؛ او اعلام کرد که به عنوان یک پزشک می‌تواند ماهاتیر محمد سیاست ایران باشد و سیاست کشور را از وضعیت فعلی نجات دهد.

همچنین در این روز حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اعلام کرد که اسدالله بادامچیان، گزینه نهایی ریاست جمهوری از طرف این حزب است.

تفسیر شورای نگهبان از عبارت «رجل سیاسی» روشن باشد

بادامچیان هم در مصاحبه‌ای خواستار تفسیر عبارت «رجل سیاسی» از سوی شورای نگهبان شد و گفت: در قانون آمده است که شرط اول برای رئیس جمهور شدن رجل سیاسی و مذهبی بودن است و رئیس‌جمهور دومین مقام کشور بعد از رهبری و رئیس شورا‌های عالی مختلف کشور است. در نتیجه باید کسی باشد که همه او را قبول داشته باشند و رجل باشد، نه هرکسی که از گرد راه آمده و تازه رسیده است؛ در نتیجه خوب است که تفسیر شورای نگهبان از این عبارت «رجل سیاسی» روشن باشد، منتها نسبت به این که تاکنون اعلام نشده، ما تنها می‌توانیم تحلیل و تذکر بدهیم، اما اجازه و حق بازخواست نداریم. به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم بگوییم که چرا این کار را نمی‌کنید؟ اما می‌توانیم بگوییم انجام دادن این کار بهتر است.

غلامعلی حداد عادل هم در این روز بیکار نماند و در سفری کوتاه به دیدار برخی علمای قم رفت و در این دیدار‌ها با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف به خصوص شرایط امروز کشور اظهار امیدواری کرد تا ان‌شالله در زمان مناسب ائتلاف نیرو‌های انقلاب بهترین گزینه را جهت حضور در انتخابات معرفی کند.

هنوز کسی با علی لاریجانی صحبت نکرده است

حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هم در مصاحبه‌ای در خصوص کاندیداتوری حجت الاسلام رئیسی گفت: همه از آقای رئیسی تقاضا می‌کنند که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند، اما وی تا این لحظه زیر بار نرفته، البته شرایط از نظر مقبولیت آماده است.

ابراهیمی در خصوص اقدامات علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر جریانات از آقای لاریجانی بخواهند، کاندیدا می‌شود، اما تا کنون خبری نشده و کسی با او صحبتی درباره این موضوع نکرده که بیاید. در کنار نظر جریانات سیاسی، به هر حال باید دید خود او اراده برای این کار دارد یا خیر.

۲۲۰ نماینده مجلس هم در نامه‌ای با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از حجت الاسلام رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت بعمل آوردند.

علی لاریجانی در انتخابات شرکت نخواهد

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا هم در مصاحبه‌ای در خصوص حضور علی لاریجانی و سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در مورد آقای لاریجانی یا آقای رئیسی اخبار و اطلاعاتی ندارم، اما برداشت من این است که آقای لاریجانی در انتخابات شرکت نخواهد کرد و آقای رئیسی نیز مشغول رصد اوضاع است.

مهاجری با اشاره به پتانسیل مسعود پزشکیان برای پدیده شدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلا‌ح طلبان اگر بخواهند وارد انتخابات شوند، هنوز کسانی را دارند که بتوانند با آن‌ها دو قطبی سازی کنند؛ به نظرم آقای پزشکیان می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ یک پدیده باشد.

سردار سعید محمد هم در بیانیه ای هر گونه انتصابات نسبت به ستاد انتخاباتی خود را رد کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: در راستای پایبندی و عمل به قانون به استحضار می‌رساند صدور هر گونه حکم مسئولیت از جمله رئیس ستاد یا مسئول شورای راهبردی ستاد از سوی اینجانب، تکذیب می‌شود؛ لذا به جهت احترام به قانون از همه عزیزان استدعا داریم ضمن رعایت حقوق مردم از هرگونه فعالیتی که جنبه تبلیغات انتخاباتی داشته باشد و نیز هرگونه مصاحبه یا گفتگو در رسانه‌های استانی و ملی با این قبیل عناوین خودداری فرمایند.

شهروندی از تبار مشروطه‌خواهان

اعلام کاندیداتوری سید مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات برای انتخابات آتی هم یکی از اتفاقاتی بود که امروز تیتر پرمخاطب خیلی از خبرگزاری‌ها شد؛ تاجزاده در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهروندی از تبار مشروطه‌خواهان و اصلاح‌گران هستم و با استمداد از روح پاک شهیدان عدالت و آزادی، برای تغییر و اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری می‌آیم.

مصطفی کواکبیان، نماینده ادوار مجلس هم اعلام کرد که با برند اصلاح طلبی در انتخابات ریاست جمهوری حاضر خواهد شد.

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات هم در پیشنهادی از مسئولین خواست تا زمان خفیف‌تر شدن موج کرونا در کشور، انتخابات را به تعویق بیاندازند؛ منصوری در این خصوص گفت: تعویق زمان برگزاری انتخابات در قانون در نظر گرفته شده است، دولت متولی این انتخابات است و در سایر دوره‌ها نیز ما شاهد جابجایی زمان برگزاری انتخابات، یا به دلیل تقارن با ماه مبارک و یا اتفاقات دیگر در کشور بوده‌ایم بنابراین مسأله، مسأله تازه‌ای نیست. دولت می‌تواند این پیشنهاد را به مجلس ارائه دهد و مجلس هم با قید دو فوریت موضوع را بررسی کند.

گفتنی است شما عزیزان می‌توانید خلاصه اخبار انتخاباتی کشور را هر روز در بخش «از انتخابات چه خبر؟» دنبال کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
طرف رو به ده راه نمی دادن ، سراغ خونه کدخدا رو میگرفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
حمایت از کاندیداتوری ظریف ادامه دادن ۴۰ سال تلاش حقوقی آقای روحانی برای خاتمه دادن پرونده هسته ای ایران است برای همین اصلاح طلبان از ظریف حمایت می کنند البته کسی منکر تلاش ۴۰ ساله آقای روحانی نیست و هرکسی هم که جای آقای روحانی بود باید این مسیر را ادامه می داد اما دل بستن به عنایت دشمن تمام عیاری چون آمریکا یک طنز پرتکراراست یعنی رئیس جمهور باید بامذاکرات برای ایران وقت می خرید تا دشمن راشکست دهد وامروز این امر بطور ناقص محقق شده یعنی دولت درعرصه دیپلماسی خیلی زور زده ولی درعرصه داخلی با بسته شدن کارخانجات وعدم تولید مسکن و رشد انواع مفاسد واختلاس ها توفیقی نداشته است چون نوع نگرش دولت درایجاد اشتغال تغییر یافته است، دولت ضربات سهمگینی از تحریمها خورده چون با تمام قدرت به مذاکرات هسته ای رفته ولی با بهترین وتمام سیاستها وارد کارزار با آمریکا نشده است وسنداین حرف این است که بعداز۴۲ سال هنوز ماهیت واقعی آمریکا مشتبه است و مانند استخوان سرگلو مانده تکلیف ملت و دولت ایران با آمریکا مشخص نیست.دولت روحانی با اینهمه دفترو دستک وحقوقدان که شخص روحانی هم حقوقدان است برجام راطوری تنظیم نموده که ابهامات جمله ای وتفسیری گنگ دارد و برای خروج آمریکا از برجام هیچگونه قید بازدارنده ای لحاظ نکرده است واسم این کار اگرسازش با دشمن نباشد سادگی رفتارکردن با دشمن قطعاً خواهد بود بنابراین بین ایران وآمریکا دو گزینه بیشتر وجود ندارد یا صلح و لغو تحریمها ویا دشمنی وادامه تحریمها و لغو تحریمها بصورت مرحله ای بزرگترین علامت ادامه دشمنی آمریکا با ایران است به قول مثل معروف یا رومی روم باش( دوست باش) یا زنگی زنگی( دشمن باش) یعنی در برقراری ارتباطات بین آمریکا وایران رابطه متوسط ومیانه وبریده بریده ومقطعی فقط تمسخر مضحک است ویکی از بنیادهای ادامه برنامه صلح ایران وآمریکا حضور ظریف دردولت آینده است ولی با حذف آقای روحانی ظریف به تنهایی کار ازپیش نمی برد وبرای همین دولت تمام قدرتش را درمذاکرات گذاشته ولی این آمریکایی که همه می شناسند به این سادگیها تن به برجام نمی دهد ازقدیم گفتندعکس حرف دشمن درسته یعنی آمریکا با برجام می خواهد ایران رابه دست بگیرد ودستگیرکند وبه زندان بیفکند نه اینکه مصالحه کند یا کمک کند ولی مسئولان باور نمی کنند که دشمن ، دشمن است وبا ما شوخی ندارد وعاقبت هرالتماسی درهرچیزی جز رسوایی وبدبختی نیست وصدبارآزمودن آزموده خطاپشت سر خطاست وعروس نازکرده به یک تلنگری ازخانه فرارمی کند و هرغیرممکن ، ممکن می شود ولی خیری درآن نیست واگر موضع نظام درقبال آمریکا تغییر یافته اقبال کردن به ظریف درانتخابات هیچ عایدی برای کشور ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
سرهنگ
۰۰:۳۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
وکلای مردم باید مواظب باشند این آقایان میخواهند انتخابات را به تعویق بیندازند تا بتوانند در مذاکرات وین یک برجام دیگر به تصویب برسانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
تاجزاده میاد چکار کنه؟
پاسخ ۸ سال حمایت از کلید نداده هنوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی این قسمت خبر که نوشته ( نامه های نماینده ها رو به جناب رئیسی ) ناخودآگاه یاد نامه های مردم کوفه و امام حسین افتادم .اینقدر همه چی احتیاج به یه تدبیر داره و اجرا درست داره که واقعا جناب رئیسی میتونه دل مردم بدست بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
استاد تاجزاده رسما تناقض رو تو کوچه خلوت خفت کردن، احتمالا من بودم چند ماه پیش در دفاع از روحانی میگفتم ریاست جمهوری هیچ اختیاری نداره!!! نگه ریاست جمهوری بدون قدرت نیست؟ چی شد؟ قدرت نداری و دو رویی، وای به حال روزی که قدرت داشته باشی، پس لطفا ما رو از فیض حضورتون محروم کنیدو کاندید نشید و همونجا بشینید با اسایتد بزرگ همچون زیباکلام توییت بزنید تا موجبات شادی ما فراهم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظرمن به خاطرکروناباید۲سال انتخابات به تعویق بیفتد
آخرین اخبار