حدود ۳۰ درصد ظرفیت سد ماکو پر است

فرماندار ماکو گفت: سد ماکو (بارون) یکی از سدهای مهم و استراتژیک این شهرستان است که حدود ۳۰ درصد ظرفیت مخزن آن، پر از آب بوده که در این دوره از سال، بسیار نامناسب به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،علی محمدی فرماندار ماکو ایروانلو روز سه شنبه در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب ماکو اظهار داشت: اولویت اول ما تامین آب شرب بوده و تامین سایر منابع مصرفی در اولویت دوّم قرار دارد.

او  با اشاره به اینکه آب شرب شهرستان‌های ماکو، شوط و شهر بازرگان از سد ماکو (بارون) تامین می‌شود، افزود: ۱۳ میلیون متر مکعب آب مصرف سالیانه این سه شهر بوده و این رقم نیز باید در سد ذخیره بماند.

او  اضافه کرد: این در صورتی است که امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ میلیون مترمکعب کمبود ذخیره آب داریم که چیزی برای مصرف اراضی کشاورزی نمانده است.

فرماندار ماکو اضافه کرد: کشاورزان بنا به دلایلی یا متوجه قضیه نیستند و یا از عمق فاجعه اطلاع ندارند، چون هم سطح کشت هایشان بالا رفته و هم الگوی کشت را رعایت نکرده‌اند و هم یک سری اراضی دیمی را تبدیل به اراضی آبی کرده اند که این عمل الگوی کشت را عوض کرده است.

محمدی تاکید کرد: مدیران جهاد کشاورزی سه شهرستان به ویژه پلدشت و شوط نقش محوری دارند که باید به هر طریق ممکن جهت اقناع سازی کشاورزان اقدام کنند تا هر کس به اندازه حق آبه خود اقدام به کاشت کند.

رییس دادگستری ماکو نیز در این جلسه گفت: هر کس اقدام به خرید زمین بدون آب می‌کند، دولت هیچ گونه مسوولیتی در آن ندارد و به هیچ وجه به این زمین‌ها آب داده نخواهد شد.

مجید نیازی ادامه داد: هرگاه احساس شود شخص یا افرادی پایبند قوانین و عرف حاکم در تقسیم آب و بهره برداری از آن نمی‌شود، در مرتبه اول تذکر و در صورت تکرار و عدم پایبندی به قوانین طبق مقررات قانونی با متخلفان برخورد خواهد شد.

ماکو دارای سد‌های بارون، شهید قنبری و دانالو است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.