تفسیر قرآن؛

آیا قرآن دیگر کتاب‌های آسمانی را تصدیق می‌کند؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۳ سوره آل عمران را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ

آن خدایی که قرآن را به راستی بر تو فرستاد که تصدیق کننده کتب آسمانی قبل از خود است و (پیش از قرآن) تورات و انجیل را فرستاد.

فایل صوتی تلاوت آیه ۳ سوره آل عمران

تفسیر آیه ۳ سوره آل عمران

کلمه «تورات»، در زبان عِبری به معنای شریعت و قانون است. تورات کنونی دارای پنج بخش به نام های:۱. سِفر پیدایش ۲. سِفر خروج ۳. سِفر لاویان ۴. سِفر اعداد ۵. سِفر تثنیه می‌باشد. از آنجایی که در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسی (ع) مطرح شده، معلوم می‌شود که این مطالب بعد از حضرت موسی (ع) جمع آوری شده است.


بیشتر بخوانید


کلمه «انجیل»، ریشه یونانی دارد و به معنای بشارت است. انجیل نام کتاب مسیحیان است و قرآن هر کجا از آن نام برده، به صورت مفرد بیان کرده است، ولی امروزه در میان مسیحیان انجیل‌های متعدّدی وجود دارد که همه پس از حضرت عیسی (ع) و به دست یاران و پیروان او نوشته شده و به نام خود آنان معروف است، عبارتند از:۱. انجیل مَتّی.۲. انجیل مرقس.۳. انجیل لوقا.۴. انجیل یوحنّا.

پیام‌های آیه ۳ سوره آل عمران

۱-فروفرستادن کتب آسمانی، جلوه‌ای از قیّومیّت خداوند است. «الْقَیُّومُ نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ»

۲-قرآن از هرگونه باطلی مصونیّت داشته و منطبق با حقیقت است. «بالحقّ»

۳-کتاب‌های آسمانی انبیا، مؤیّد یکدیگرند. «مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ»

۴-تصدیق کتب آسمانی پیشین، عاملی برای وحدت خداپرستان و یکی از شیوه‌های دعوت دیگران است. «مُصَدِّقاً»

۵-تصدیق تورات و انجیل واقعی توسط قرآن، حقّی بزرگ بر ادیان گذشته است و گرنه با خرافاتی که در تورات و انجیل وجود دارد، آسمانی بودن آن‌ها به کلّی فراموش می‌شد. «مُصَدِّقاً»

۶-با آنکه مراحل تربیت الهی و ابزار و دستورالعمل‌های آن در هر زمان و شرایطی متفاوت بوده اند، ولی از آهنگ تکاملی ووحدت در هدف برخوردارند. «مُصَدِّقاً»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
متین ناظمی
۲۰:۰۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
در کدام از کتابهای آسمانی نام کوروش کبیر برده شه
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۰۰:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک سوال،
چرا در تورات خداوند هیچ مانعی برای رابطه انسان و سایر مخلوقات خداوند وجود نداره و بالعکس یاری خاستن از مخلوقات آسمانی زمینی دریایی مجاز قرار گرفته ولی در قرآن کریم رابطه انسان با همان مخلوقات خداوند منع شده.
منظور مخلوقات منع شده می باشد.
آخرین اخبار