کاهش رشد جمعیت چین پس از پنج دهه

اداره ملی آمار چین قصد دارد در جدیدترین سرشماری خود کاهش رشد جمعیت در این کشور را اعلام کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه "فایننشال تایمز" با استناد به منابع آگاه نوشت: چین آماده است پس از پنج بار سرشماری در هر دهه، اولین کاهش جمعیت خود در پنجاه سال گذشته را گزارش کند.

کاهش جمعیت، فشار‌ها را بر پکن برای ترغیب زوجین به فرزندان آوری بیشتر با هدف معکوس کردن این روند، افزایش داده است.

اداره ملی آمار چین که قرار بود نتایج سرشماری را که اواخر سال گذشته انجام شد منتشر کند، به درخواست‌های این نشریه برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخ نداد.

روزنامه فایننشال تایمز روز سه شنبه به نقل از منابعش افزود: آمار مربوط به جمعیت بسیار حساس است و تا زمانی که اداره‌های دولتی درباره داده‌ها و پیامد‌های آن اجماع نداشته باشند، منتشر نخواهد شد. هیچ توضیحی درباره این تاخیر در انتشار این آمار ارائه نشده است، اما این اداره این ماه گفت که کار‌های مقدماتی بیشتری نیاز است. رسانه دولتی چین در ماه‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای اخبار ناخوشایند را منتشر کرده اند و گفته اند که در سال‌های آینده جمعیت چین کاهش می‌یابد.

چین در سال ۲۰۱۶ چند دهه سیاست تک فرزندی را به امید تقویت تعداد زاد و ولد متوقف و سیاست دو فرزندی را جایگزین کرد. در آن زمان چین هدف افزایش جمعیتش را از ۱.۳۴ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ به ۱.۴۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۰ تعیین کرد. با وجود این روند کاهش جمعیت در چین همچنان ادامه یافت. این تا حدی به این دلیل است که زوج‌های شهری، به ویژه متولدین بعد از سال ۱۹۹۰، علی رغم فشار والدین برای داشتن فرزند، بیش از تأمین خانواده برای استقلال و حرفه خود ارزش قائل هستند.

افزایش هزینه زندگی در شهر‌های بزرگ، جایی که انتظار می‌رود تولد نوزادان بیشتر باشد، موجب شده است زوج‌ها از داشتن فرزند منصرف شوند. کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش روند پیر شدن جمعیت، به فشار‌ها بر افراد در سن کار و بهره وری می‌افزاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار