در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

از بین رفتن انگیزه بسیاری از ناشران برای حضور در صنعت نشر

یک ناشر گفت: شرایط نشر در سال‌های اخیر به گونه‌ای پیش رفته است که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت بسیاری از ناشران وجود ندارد.

کامران شرفشاهی، مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری نمایشگاه مجازی و طرح بهارانه کتاب گفت: شگرد‌هایی مانند برگزاری نمایشگاه مجازی و طرح بهارانه کتاب برای بهبود وضعیت نشر عملا به نوعی صورت مسئله را پاک می‌کند و باعث بهبود اوضاع صنعت چاپ و نشرکشورمان نمی‌شود.


بیشتربخوانید


وی افزود: حال و اوضاع صنعت نشر کشور ما بسیار بد است. مسئولان می‌دانند چه آشی پخته اند. متاسفانه شرایط نشر در سال‌های اخیر به گونه‌ای پیش رفته است که دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت بسیاری از ناشران باقی نمانده است. صنعت نشر کشورمان به آفت زدگی و سرخوردگی دچار شده است. 

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: از سویی امکان خرید کتاب برای همه افراد جامعه وجود ندارد. از سوی دیگر اگر در بازی شطرنج نشر ما از کیش ناشران صحبت می‌شد، امروز دیگر ناشران و مخاطبان ما در این بازی مات شدند. از این رو می‌توان گفت این بازی کار نشر به گونه‌ای ناگوار تمام شده است. هیچ کس به وعده‌های مسئولان خوش بین نیست.

شرفشاهی بیان کرد: گمان نمی‌کنم اوضاع نشر کشور از شرایط کنونی اش بدتر شود. صنعت نشر و فرهنگ ما در سال‌های اخیر زمین خورد. ضربه‌ای که به این صنعت وارد شد ضربه‌ای کاری بود که بسیاری را از پای درآورد. حتی کسانی که انگیزه حضور در این عرصه را داشتند یا کسانی که به دنبال کتاب تازه در بازار نشر بودند هم ضربه دیدند. تورم فزاینده و شرایط اقتصادی بسیار نامطلوب باعث شده است مردم برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی شان درمانده باشند. در این شرایط نمی‌توان توقع داشت کسی همانند سال‌های قبل بتواند خریدار همیشگی کتاب باشد.

وی اظهار کرد: قیمت‌های پشت جلد کتاب به گونه‌ای است که بسیاری از پرداخت هزینه آن برنمی آیند. از سوی دیگر برخی ناشران هم به دلیل نبود ثبات اقتصادی در کشور قیمت کتاب را پشت آن درج نمی‌کنند. بلکه به این وسیله بتوانند از ضرر و زیان بیشترشان جلوگیری کنند. اوضاع چاپ و نشر در کشورما بسیار مضحک و پریشان است. تیراژ کتاب‌ها به حداقل رسیده است. تعداد عناوین کتاب‌ها خصوصا کتاب‌های چاپ اول تنزل هولناکی پیداکرده است. سرمایه گذار بسیاری از کتاب‌ها خود مولفان هستند. اغلب این افراد یا کسانی هستند که کتاب اولشان را منتشرمی‌کنند یا اینکه انتشار کتاب می‌تواند برای آن‌ها امتیازی در محل کارشان داشته باشد. در واقع روند طبیعی و منطقی چاپ کتاب مهمتر از همه انگیزه تولید کتاب خوب تاحد زیادی از بین رفته است. هم اکنون شاهد نفس‌های آخر صنعت چاپ و نشرکتاب هستیم.

معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور حمایت از کتابفروشان و ناشران اجرای طرح بهارانه و نمایشگاه مجازی کتاب را در دستور کار خود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار