تفسیر قرآن؛

چرا خداوند حضرت عیسی (ع) را بدون پدر خلق کرد؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۷ سوره مائده و همچنین روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ ۚ قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا إِنْ أَرَادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَأُمَّهُ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ۗ وَلِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

همانا آنان که گفتند: «خدا همان مسیح بن مریم است» کافر شدند. بگو (ای پیغمبر): کدام قدرت می‌تواند در برابر خدا کمترین مانعی ایجاد کند اگر خدا بخواهد عیسی بن مریم و مادرش و هر که در روی زمین است همه را هلاک گرداند؟ و مُلک آسمان‌ها و زمین و هر چه بین آنهاست همه از آنِ خداست، هر چه را بخواهد خلق می‌کند و او بر (ایجاد و هلاک) همه چیز تواناست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۷ سوره مائده

تفسیر آیه ۱۷ سوره مائده

ابوبصیر گوید: خدمت امام صادق (ع) عرض کردم: «چرا خداوند عزّوجلّ عیسی (ع) را بدون پدر و سایر مردمان را از پدران و مادران آفرید»؟ امام (ع) فرمودند: «تا مردم به تمام قدرت و کمال توانایی او پی‌برده و بدانند که حق تعالی می‌تواند مخلوقی را از مادر به‌تن‌هایی بدون پدر بیافریند؛ چنانچه قادر است موجودی را بدون وجود پدر و مادر ایجاد نماید و اقدام به آن کرد تا مردم بدانند که حضرت به هر چیزی قادر و توانا است».


بیشتر بخوانید


مسیحیان چند ادّعای بی اساس درباره خدا دارند که قرآن به آن‌ها اشاره می‌کند:

۱. اعتقاد به خدایان سه گانه. «لا تَقُولُوا ثَلاثَهٌ»

۲. اعتقاد به اینکه خدای آفریدگار، یکی از خدایان سه گانه است (خدای پدر). «قالُوا إِنَّ اللّهَ ثالِثُ ثَلاثَهٍ»

۳. انحصار الوهیّت در مسیح که این آیه آن را ردّ می‌کند.

«یَخْلُقُ ما یَشاءُ» به خلقت حضرت عیسی (ع) بدون داشتن پدر و آفرینش حضرت آدم بدون داشتن پدر و مادر اشاره دارد. اگر حضرت مسیح خداست، پس چگونه (به عقیده مسیحیان) کشته شد و صلیب، آرم مظلومیّت او گشت؟ خدا که نباید مورد سوء قصد قرار گیرد.

پیام‌های آیه ۱۷ سوره مائده

۱-اسلام، با کفر، شرک و خرافه در هر مکتبی که باشد مخالف است. (غلوّ هم نوعی کفر است). «کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ»

۲-پیامبر اکرم (ص) مأمور گفتگوی منطقی با مخالفان است. «قُلْ فَمَنْ یَمْلِکُ»

۳-اگر مسیح خدا باشد، خدا که در شکم زن قرار نمی‌گیرد. «الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ»

۴-احتمال فنا و نیست شدن، با خدایی سازگار نیست. «إِنْ أَرادَ أَنْ یُهْلِکَ الْمَسِیحَ»

۵-عیسی، مادرش و همه مردم زمین در انسان بودن و ناتوان بودن در برابر قدرت خداوند یکسان می‌باشند. «الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیَمَ وَ أُمَّهُ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً»

۶-ادّعای خدایی برای غیر خدا نظیر مسیح، نشانه عدم شناخت واقعی مسیحیان نسبت به خداوند است. «قالُوا إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ... وَ لِلّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»

۷-قدرت الهی، محدود به نظام خاصی نیست و می‌تواند حتّی بدون پدر هم، فرزند خلق کند. «وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۹ دی ۱۴۰۰
اینکه الگوی کشیشها حضرت مریم باشد در صورتی صحیح است که در کشیشها هم معجزه اتفاق بیفتد و بدون پدر خانواده دار شوند پرهیز از ازدواج خلاف خاست خداوند است و ریاضت جز فساد و تکبر نیست چگونه مدعی شباهت به کسی میشوند که خداوند روزی او را میدهد و در او معجزه فرزندش را قرار میدهد در حالی خداوند به کشیشها روزی و معجزه نداده این عمل انها جز تکبر و تمرد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای خدایی که قدرت همه چیز داری، ظهور آقامونو میخواهیم.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۲۳:۵۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکبار از استادم همین سوال رو پرسیدم،
گفت:همانطور که پیامبر اسلام (ص)تکه های بی جان پرنده ای را به اذن خداوند فرا خواند و خداوند متعال حضرت عیسی را بدون پدر به دنیا آورد و انسان های زیادی این را انکار و منکر میشوند،در آیندگان به تک تک این علم ها دست پیدا کرده و از گذشتگان خود در برابر خداوند متعال و کتمان آنها در پیشگاه خداوند متعال خجل و شرمسار میگردنند.و این دیگر معجزات خداوند بشمار می آید.
آخرین اخبار