تفسیر قرآن؛

منظور از «روح» در آیه ۴ سوره قدر چه کسی است؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۴ سوره قدر و همچنین روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ

در این شب فرشتگان و روح (یعنی جبرئیل) به اذن خدا (بر مقام ولایت نبی و امام عصر علیه السّلام) از هر فرمان و دستور الهی نازل می‌شوند (و سرنوشت و مقدرات خلق را نازل می‌گردانند).

فایل صوتی تلاوت آیه ۴ سوره قدر

تفسیر آیه ۴ سوره قدر

حمران گوید: از امام صادق (ع) درباره این آیه پرسیدم «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها»؛ فرمودند: «ملائکه در اینجا مؤمنین هستند که دارای علم آل محمّدند روح عبارت از روح القدس است که او در فاطمه (س) است «مِنْ کُلِّ أَمْرٍ.. سَلامٌ»؛ می‌فرمایند: از هر امری در سلامت هستند.


بیشتر بخوانید


از امام صادق (ع) پرسیدند:آیا روح همان جبرئیل است؟ حضرت فرمودند:جبرئیل از ملائکه است و روح برتر از ملائکه است. سپس این آیه را تلاوت فرمودند: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ. با نزول فرشتگان بر قلب پیامبر و امام معصوم (ع) در شب قدر، ارتباط زمین با آسمان، مُلک با ملکوت و طبیعت با ماوراء طبیعت برقرار می‌شود. در روایات آمده است که با منکران امامت، با سوره قدر احتجاج کنید، زیرا بر اساس این سوره، فرشتگان هر سال در شب قدر نازل می‌شوند. در زمان حیات پیامبر (ص) بر وجود شریف حضرتش وارد می‌شدند. پس از آن حضرت بر چه کسانی نازل می‌شوند؟

روشن است که هر کسی نمی‌تواند میزبان فرشتگان الهی باشد و باید او همچون پیامبر، معصوم بوده و ولایت امور بشر به عهده او باشد و او کسی جز امام معصوم نیست که در زمان ما، حضرت مهدی (عج) می‌باشد و فرشتگان در شب قدر شرفیاب محضرش می‌شوند.

پیام‌های آیه ۴ سوره قدر

۱- فرشتگان بدون اذن خداوند کاری انجام نمی‌دهند. «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ ... بِإِذْنِ رَبِّهِمْ»

۲- تقدیر امور در شب قدر، با نزول و حضور فرشتگان صورت می‌گیرد. «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ ... مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»

۳- تقدیر امور در شب قدر، گوشه‌ای از ربوبیّت الهی است. «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
F Ahmadpor
۰۲:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
سایان
۱۶:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روح قطعا از ملائکه نیست و بر طبق احادیث ،از ملائکه بالاتر است .در ضمن خدا در مورد آفرینش انسان میفرماید:,...وار روح خود در او دمیدم ..‌ ‌پس روح یک حقیقت ،یه مخلوقی است که که مابین خدا و ملائکه است .یعنی از لحاظ قرب و درجه از ملائکه بالاتر و از خداوند پایینتر است.ومانند سایر مخلوقات مثل انسان،حیوانات،فرشتگان،اجنه،شیاطین و..دارای جمعیت‌های انبوه نیست و فقط یه مخلوق به اسم روح داریم ،همانند خداوند که یکی لست،روح هم یکی است.همانطور که عزرائیل وظیفه قبض روح و گرفتن زندگی موجودات را برعهده دارد،روح وظیف زندگی دادن به انسانها و موجودات را برعهده دارد.و شاید دلیل نزول روح در شب قدر،تعیین انسانهایی است که در آن سال دارای زندگی میشوند(به دنیا می آیند).همانجور که در شب قدر،انسانهایی که تا سال آینده توسط عزرائیل و فرشتگان مرگ باید قبض روح شوند تعیین میگردند،انسانهایی که باید توسط روح،زندگی پیدا کنند(به دنیا بیایند) هم مشخص میشوند
Iran (Islamic Republic of)
سایان
۱۶:۲۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
سلام.اگر روح جزء فرشتگان است پس دلیلی ندارد که جدا آورده شود.مانند اینکه بگوییم :نورها و سایه باهم هستند.این یعنی سایه چیزی جدا از نور است و دو چیز متفاوت هستند.در آیه 4سوره قدر هم،روح چیزی غیر از ملائکه است.یا اگر روح، یک فرشته بسیار بزرگ و مقرب باشد هم، باز باید می‌فرمود:تنزل الملائکة و ملک روح ... . پس روح چیزی بغیر از فرشتگان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
روح بالاتر از ملائکه هست ،یعنی چی هست بالاتر از ملایکه خداست
Iran (Islamic Republic of)
محمد مقدم
۰۳:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چرا بیخودی توی ترجمه نوشتید روح یعنی جبرییل وقتی چند خط پایینتر توی حدیث از امام صادق علیه‌السلام گفته شده که روح همون جبرییل نیست؟!
آخرین اخبار