در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چگونه فرهنگ کتابخوانی در جامعه رواج می‌یابد؟

حاجی‌آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس، از راهکار‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر در کشور گفت.

رضا حاجی‌آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس و پژوهشگر و منتقد ادبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده و جامعه چندین شرط وجود دارد که اولین شرط آن صداقت است. ما باید در بیان امر تبلیغی، صداقت داشته باشیم.

وی ادامه داد: نکته بعد تداوم است. به عنوان نمونه می‌توان از تبلیغات تلویزیونی برای بستن کمربند نام برد. در یک برهه زمانی با تداوم، این تبلیغ نشان داده شد و در نتیجه مردم به بستن کمربند عادت کردند. همین مثال برای عامل سوم با عنوان جذابیت نیز مصداق دارد. برای آن که فرهنگی را نهادینه کنیم، باید از عنصر جذابیت نیز استفاده کرد.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: عنصر بعدی همخوانی با ارزش‌های اجتماعی است. نهادینه کردن فرهنگی که مخالف با ارزش‌های اجتماعی یک جامعه باشد، خیلی سخت خواهد بود. به عنوان مثال نوع دوستی و مهمان نوازی بین مردم ما یک ارزش اجتماعی است. اگر یک نفر بخواهد مخالف این موضوع را به عنوان فرهنگ جا بیندازد، کار بسیار سختی است؛ زیرا به عنوان یک ارزش که بین مردم شکل گرفته به آن عادت کرده اند. استفاده از ظرفیت‌های معنوی، بومی، اجتماعی و اخلاقی برای ترویج یک فرهنگ می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

حاجی آبادی با اشاره به طرحی با عنوان "نذر کتاب" اظهار کرد: انتشارات هزاره ققنوس از سال ۸۸ تا به حال، طرحی را با عنوان نذر کتاب آغاز کرده است. نذر کتاب، پویشی برای تشویق مردم به کتابخوانی است. برای شکل گیری این طرح، از عناصر دینی و ارزش‌های اجتماعی مانند نذر کردن استفاده شد و با یک کارکرد و فعالیت جدید در کشور‌های اروپایی با نام "کتابت را بخوان و جا بگذار" ادغام شد. در این طرح از مردم درخواست شد که خود بخشی از این فرآیند باشند.

او ادامه داد: در این طرح، تعدادی کتاب از ناشران مختلف، توسط ستاد انتخاب شده و ناشران در همان مرحله اول ۵۰ درصد تخفیف بر کتاب‌ها اعمال کردند. در ادامه، تعدادی از خیرین فرهنگی کتاب‌ها را دریافت نمودند. مردم پس از مطالعه کتاب ها، وظیفه داشتند که کتاب را به شخص دیگری برای مطالعه بدهند. این چرخه برای حدود چهار یا پنج نفر ادامه می‌یافت. چرخش کتاب در بین مردم منجر به ترویج فرهنگ کتابخوانی شده و با توجه به مبحث اقتصادی آن، با ارزش‌های اجتماعی همخوانی داشت.

گفتنی است؛ طرح نذر کتاب هرسال در ماه محرم برگزار می‌شود. طی بیش از یک دهه گذشته، ۲۰۰ میلیون تومان کتاب با موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) به مراکز مختلف اهدا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار