یک اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گرفتن تست کرونا در مرز‌ها برای کنترل واریانت‌های آفریقایی و هندی کفایت نمی‌کند

مهری گفت: متأسفانه در روزهای کشور فقط به نتایج تست‌ها توجه می‌شود و به قرنطینه دو هفته‌ای مسافران اهمیت داده نمی‌شود.

احمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شناسایی ویروس‌های جهش‌یافته آفریقایی و هندی در کشور، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در زمینه ویروس‌های جهش یافته آفریقایی و هندی بحث میزان سرایت‌پذیری و اثربخشی واکسن‌های فعلی روی آن‌هاست. هنگامی که بیماری‌زایی جهش جدید ویروس کرونا بیشتر شود به طور غیرمستقیم با پر شدن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما شاهد افزایش موارد مرگ‌ومیر در کشور خواهیم بود.

لزوم قرنطینه دو هفته‌ای مسافران برای جلوگیری از شیوع ویروس‌های آفریقایی و هندی 

او ادامه داد: در حال حاضر مواردی از ویروس‌های جهش یافته آفریقایی و هندی در کشور شناسایی شده و این مطلب نشان دهنده آن است که ویروس از طریق مرز‌ها وارد کشور شده و ویروس کرونا برای ورود به کشور اجازه نمی‌گیرد. متاسفانه در زمینه ورود و خروج مسافران فقط به نتایج تست‌ها توجه می‌شود و به موضوع قرنطینه دو هفته‌ای در مرز‌ها اهمیت داده نمی‌شود.

هنوز واکسن‌ها بر واریانت‌های جهش یافته کرونا مؤثر هستند

مهری بیان کرد: در حال حاضر مطالعات محدودی درباره تاثیر واکسن‌ها بر واریانت‌های جهش یافته انجام شده است، ولی هنوز واکسن‌ها می‌توانند بر واریانت‌های جهش یافته موثر باشند. تا وقتی که واکسیناسیون در سطح گسترده‌ای در کشور انجام نشود ما شاهد حضور ویروس کرونا با جهش‌های آفریقایی و هندی و حتی ایرانی در کشور خواهیم بود.

او گفت: در حال حاضر بهترین راه مقابله با ویروس کرونا پرهیز از هرگونه تجمعات، دورهمی و مهمانی‌ها در سراسر کشور است و افراد هنگام صحبت کردن باید فاصله دو متری را رعایت کنند و شستن مرتب دست‌ها و زدن ماسک را به هیچ عنوان فراموش نکنند.

مهری افزود: پرهیز از تردد‌های غیرضروری در سطح شهر و استفاده از تهویه مناسب هوا از دیگر راه‌های کاهش احتمالی انتقال ویروس کرونا و حتی شکسته شدن چرخه انتقال است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
کم سنا دو هفته و مسنا یک هفته باید قرنطینه بشن مگه اینکه دو مرحله رو زده باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی ابد هست میگذارند یک نفر وارد شود و دو روز بعد جوابش رو میدن که دیگه فرد الودگی رو واردکزده و پخش هم کرده این نوع کنترل خوب نیست
آخرین اخبار