آیین بزرگداشت فردوسی به صورت مجازی در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی به صورت مجازی در استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به کرونا، بزرگداشت روز‌های ملی فردوسی به صورت مجازی و برگزاری در فضا‌های باز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

او گفت: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان همزمان با این بزرگداشت فعالیت در فضای مجازی را با برگزاری عصر‌های شعر، شب‌های شعر و سخنرانی پیرامون شخصیت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی آغاز کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: همایش فردوسی و زبان فارسی روز دوشنبه در فضای باز مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری زاهدان و نیز به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام farahang.ir برگزار می‌شود.

شاعر حماسه‌سرای بزرگ ایران زمین، حکیم ابوالقاسم فردوسی که آفریده‌اش "شاهنامه" حاصل ۳۰ سال تلاش و مطالعه شبانه‌روزی وی همچنان بر تارک ادبیات جهان می‌درخشد، اوایل قرن چهارم هجری (سال ۳۱۹ خورشیدی) در روستای 'پاژ' از توابع توس خراسان در خانواده‌ای دهقان متولد شد و اواخر قرن چهارم (سال ۳۹۷ خورشیدی) در سن ۷۸ سالگی چشم از جهان فرو بست و در باغ متعلق به خود در زادگاهش به خاک سپرده شد.

فردوسی در دوران جوانی با مطالعه سروده‌ها، متون پیشینیان و آشنایی با زبان‌های پهلوی، عربی و همچنینن دیوان‌های شاعران عرب‌زبان دانشی اندوخت که بعد‌ها دستمایه او در سرایش شاهنامه شد.

کودکی و جوانی فردوسی در زمان سلسله پادشاهی سامانیان سپری شد که از دوستداران ادب فارسی بودند لذا از ۳۰ سالگی آغاز به نگارش شاهنامه کرد و تا ۷۰ سالگی دست‌اندرکار تدوین و چندبار ویرایش آن بود.

اثر جاودان فردوسی یکی از مهمترین اسناد مکتوب ایران زمین و ادبیات کهن پارسی، حماسه‌ای منظوم با حدود ۶۰ هزار بیت شامل اسطوره‌ها، افسانه‌ها و تاریخ چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ایران از ابتدا تا آغاز دوران اسلامی در سده هفتم است.

این اثر حماسی شامل سه بخش "اسطوره، پهلوانی و تاریخی" که نفوذی عمیق در ادبیات جهان دارد و تقریبا به همه زبان‌های رایج ترجمه شده، از سوی ادیبان بزرگی همچون "گوته و ویکتور هوگو" مورد ستایش قرار گرفته است.

فردوسی و اثر ماندگارش در ابعاد گسترده و مهم دیگری نیز تاثیرات بسیار زیاد از خود برجای گذاشته بطوری که به اعتقاد همه پژوهشگران متخصص در تاریخ و ادبیات، نقش شاهنامه فردوسی در پاسداری از "اصطلاحات و دستور زبان فارسی، حفظ عناصر ملی، ملیت و درونمایه‌های شالوده‌ای قومیت ایرانی، حتی احیا هنر نقاشی و خطاطی و همچنین توجه ویژه آن به تربیت و اخلاق" غیرقابل انکار است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار