کارشناس اقتصادی گفت: مسئولان ما با مفهوم اقتصاد مقاومتی کاملا غریبه اند به طور مثال یکی از محور‌های مهم آن کاهش وابستگی به بودجه نفتی است که تاکنون رخ نداده است.

محمد سبحانیان کارشناس اقتصاد کلان با اشاره به  تحقق مفهوم اقتصاد مقاومتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: واقعیت این است که شعار زیادی داده می‌شود، ولی در عمل اقدام مثبت و عملیاتی صورت نگرفته است. نشانه‌ها همین بودجه‌های سال‌های اخیر است که پس از تشدید تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام درآمد‌های نفتی که در بودجه پیش بینی شده است تناسبی با شرایط واقعی جامعه ندارد.

او افزود: وقتی از دولت سوال می‌شود که چرا درآمد‌های موهوم نفت در بودجه درج می‌شود، درآمدی که  یکی از دلایل بی ثباتی در اقتصاد است، استدلال این است که ما به غرب سیگنال می‌دهیم که تحریم‌ها اثری نداشته است. این سطح نازل گواه این است که مسئولان ما با مفهوم اقتصاد مقاومتی کاملا غریبه اند؛ که یکی از محور‌های مهم آن کاهش وابستگی به بودجه نفتی است را ندارند.

سبحانیان گفت: دولت‌ها هرگز در زمانی که درآمد‌های نفتی سرشار وجود داشته انگیزه‌ای برای کاهش وابستگی به نفت را نداشتند. بهترین زمان برای اصلاح وابستگی بودجه به نفت بودجه ۱۴۰۰ بود که متاسفانه این فرصت خوب هم از  دست رفت و عملا دولت نتوانست اصلاح اساسی و قطع ناف بودجه از نفت را رقم بزند.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از این گفت و گو بیان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌توان به اشتغال و اقتصاد خانوار کمک کرد تقویت کسب و کار‌های خرد است. این امر مستلزم شناخت آسیب‌ها و چالش‌های این نوع کسب و کارهاست و متناسب با آن رفع چالش‌ها و مشکلات است.

کسب و کارهای خانگی تسهیل گر اقتصاد فعلی کشور

او تصریح کرد: نباید صرفا در این رابطه تزریق پول انجام شده و وام داده شود. به نظر می‌رسد اخذ مجوز این نوع فعالیت‌ها بازاریابی و فروش این کسب و کار‌ها که عمدتا خانگی هم هستند باید تسهیل شود و مسائلی مانند شبکه فروش و بازاریابی و تبلیغات می‌تواند فعالیت آن‌ها را تسهیل و تقویت کرده و به جریان تولید پویایی بدهد. حتی لازم باشد اعطای برخی تسهیلات و اعتباراتی به این نوع کسب وکار‌ها حمایت مالی از آن‌ها صورت بگیرد. اما باید شناسایی دقیق موانع و مشکلات این نوع کسب و کار در اولویت قرار بگیرد.

سبحانیان در پایان گفت: در حال حاضر کسب و کار‌های خرد متولی مشخصی ندارد هم وزارت اقتصاد هم وزارت کار و رفاه هم اقداماتی را انجام داده اند. همین تعیین نشدن متولی مشخص برای این کسب و کار‌ها می‌تواند گامی در جهت رفع موانع آن باشد. کسب و کار‌های متوسط و بزرگ موانع زیادی وجود دارد که خودش دلالت بر این دارد که کسب و کار‌های خرد بیش از آن‌ها دست به گریبان هستند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار