مناظره اقتصادی بین رئیس سابق دفتر لوازم خانگی وزارت صمت و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی؛

روغنی: بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به چشم «هوو» نگاه می‌کنند/ هاشمی: رتبه خوبی در آمارهای بانک جهانی نداریم

مسائل مربوط به تولید و راهکارهای رفع موانع موجود، طی مناظره ای در باشگاه خبرنگاران جوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین مناظره اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون موضوعات تولید، مشکلات و رفع موانع آن با حضور عباس هاشمی رئیس سابق دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت و ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مناظره روغنی در مورد شرایط فعلی صنعت اظهار کرد: ده سال گذشته تقریبا می‌توان گفت که رشد صنعتی در اقتصاد کشورمان صفر بوده و این نشانه خوبی برای کشور ما نیست که نتوانستیم رشد مناسبی برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

او ادامه داد: اما در دو سال گذشته ضمن تمام سختی ها و ناملایمات، بخش صنعت از چند موضوع خوب  بهره برده است.نخست اینکه تحریم‌ها برای ما تهدید بسیار سنگین بوده اما فرصت خوبی را هم ایجاد کرده که  خودکفایی و خودباوری و زمینه برای دادن اعتماد بنفس به تولیدکننده داخلی بوده است.

روغنی: بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به چشم «هوو» نگاه می‌کنند/ هاشمی: رتبه خوبی در آمارهای بانک جهانی نداریم

روغنی گفت: همچنین افزایش قیمت ارز علاوه بر مشکلاتی که ایجاد کرد سبب تقویت بنیه داخلی صنعت هم شد. موضوع سوم هم این است که دولت در مورد ممنوعیت واردات حدود ۲ هزار قلم کالا تصمیم گرفت که بسیار به صنایع داخلی کمک کرد.

وی تصریح کرد: در حدود ۶ سال گذشته بخشنامه ها و دستور العمل های یک شبه،  تولید و تجارت کشور را نابود کرده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ابراز کرد: وزرای اخیر وزارت صمت هم نتوانستند به خوبی عمل کنند به طوری که رضا رحمانی وزیر اسبق صمت هم نسبت به این موضوع چندین مرتبه اعتراف کرده است.

روغنی افزود: در حوزه صنعت به وزیر صمت بیشتر از نمره ۱۱ نمی توان داد به طوری که طبق بیانات حضرت علی(ع) و همچنین تاکید مقام معظم رهبری، اقتصاد و معیشت باید جزو مهم ترین دغدغه های دولت باشد.

وی بیان کرد: وضعیت کنونی اقتصاد و صنعت ایران با توجه به ظرفیت ها و توانایی هایی که دارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: به تمام این تفاسیر و با توجه به آمار و ارقام های اقتصادی به این نتیجه می رسیم که دولت در بخش اقتصاد به خصوص صنایع توجه بسیار محدود و کمی داشته است.

نگاه به بخش خصوصی باید تغییر کند

در ادامه هاشمی بیان کرد: بالای ۶۰ درصد رشد تولید در صنعت لوازم خانگی نسبت به سال ۹۸ اتفاق افتاد اما اینها فقط بخشی از ماجرا است و تا زمانی که تفکر سیستماتیک در کشور برای حمایت از سرمایه گذاری های مولد نهادینه نشده باشد در صورت هرگونه تحول در سطح بین‌المللی ممکن است مجددا از برندهای خارجی وارد بازار کشور شوند.

او افزود: باید نگاه ها به حضور بخش خصوصی در این زمینه تغییر کند و فضا به نحوی باشد که آنها بتوانند به راحتی فعالیت کنند. وزارت صمت به عنوان متولی اصلی بخش حمایت از صنعت تمام تلاش خود را برای رفع موانع تولید انجام می‌دهد اما همه امور در وزارت صمت حل نمی‌شود و به دستگاه‌های دیگر کشور نیز ارتباط دارد.

روغنی: بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به چشم «هوو» نگاه می‌کنند/ هاشمی: رتبه خوبی در آمارهای بانک جهانی نداریم

رتبه خوبی در آمارهای بانک جهانی نداریم

هاشمی گفت: در مجموع شاخص‌های کلان اقتصادی کشور سیر نزولی دارد، یعنی آمارهای بانک جهانی در زمینه شاخص‌های فضای کسب و کار، رتبه ایران را بعد از ۱۵۰ نشان می‌دهد که شایسته کشورمان نیست.

رئیس سابق دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت همچنین گفت: وقتی چند سال است که مقام معظم رهبری شعار سال را با موضوع تولید انتخاب می‌کنند، نشان‌دهنده یک برنامه یکساله نیست بلکه باید برای آنها برنامه‌های توسعه پنج ساله دیده شود.

او افزود: باید برای بهبود رتبه کشور در تمام پارامترهای مورد نظر بانک جهانی برنامه ریزی کنیم. دستگاه‌های اجرایی حلقه‌های یک زنجیر هستند یعنی اگر وزارت صنعت توانسته باشد وظیفه خود را به درستی انجام دهد، باز هم به تنهایی کافی نیست یعنی نباید جزیره‌ای عمل کنیم.

واحدهای تولیدی، فرزندان وزارت صمت هستند

هاشمی بیان کرد: هر جایی که یک واحد تولیدی به مشکل برمی‌خورد ۵۰ درصد از آن مربوط به وزارت صنعت است یعنی مشکل در هر دستگاه اجرایی دیگری باشد، واحد تولیدی فرزند وزارت صنعت است نیاز به حمایت وزارت صنعت خواهد داشت.

او ادامه داد: تغییرات پی در پی و اتوبوسی در حوزه مدیریت وزارت صمت در سال های اخیر و همچنین مصوبات پی‌درپی دولت و ستاد تنظیم بازار که گاهی با یکدیگر متضاد بودند، آسیب جدی به رتبه ایران در شاخص‌های اقتصادی وارد کرد.

زور وزیر صمت هم به هیات دولت نرسید

در ادامه مناظره روغنی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که بسیاری از روسای جمهور قبل از به قدرت رسیدن دم از حمایت از صنایع کشور می زنند اما به هیچ عنوان آن میزان که وعده داده بودند ،عمل نکردند.

وی افزود: این موضوع هم در کشور ثابت شده است مدیران دولتی هر زمانی که به حرف بخش خصوصی گوش داده اند، توانستند تصمیمات خود را به بهترین نحو ممکن اجرایی کنند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: وزیر صمت به عنوان بزرگ ترین متولی صنعت کشور شناخته می شود بخشی که تقریبا مهم ترین بخش اقتصاد کشور است پس دولت ها و وزرا در این بخش به هیچ عنوان عملکرد خوبی نداشته اند و زور وزیر صمت هم به دولت نرسید.

روغنی با ذکر این مطلب که در برخی موارد اعمال ممنوعیت می تواند اثر خوبی داشته باشد، ادامه داد: به عنوان مثال در دوره های گذشته ارز ارزان قیمت در اختیار واردکنندگان لوازم خانگی قرار داده می شد و لوازم خانگی خارجی با کیفیت های خوب و قیمت های مناسب در اختیار مردم قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: امروزه به این موضوع افتخار می کنیم که با اعمال ممنوعیت در واردات لوازم خانگی، حداکثر بازار را نمونه های داخلی تامین می کند با این شرایط که از لحاظ کیفیت هم با نمونه های خارجی رقابت می کنند.

رئیس کمیسیون صنایع اناق بازرگانی ایران با اشاره به تجمیع وزارت صمت ابراز کرد: مهم ترین دلیل ادغام وزارت صنایع و بازرگانی این بود که این دو بخش منسجم تر باشند چراکه بسیاری از معاونت های خود در وظایف خود، تصمیمات مشابه داشتند.

روغنی مطرح کرد: در حال حاضر نمی توانیم تمامی تقصیر ها را گردن تجمیع دو وزارت خانه بیندازیم چرا که مشکلات مدیریتی وجود دارد.

وی افزود: در صورتی که وزارت صمت به دو وزارت خانه جداگانه تبدیل شود و وزرا به خوبی عمل نکنند و سیاست گذاری ها به همین شکل باشد، مشکلات بخش صنعت و تجارت حل نخواهد شد.

ادغام وزارت صنعت و وزارت بازرگانی یک ادغام واقعی نبود

در ادامه برنامه هاشمی در این خصوص اظهار کرد: من طرفدار واردات نیستم و ممنوعیت واردات لوازم خانگی نیز مربوط به زمان مدیریت من بوده است.

او افزود: حدود ۱۴ هزار پرونده از سوی بانک مرکزی یک شبه به کارتابل کاری من برگشت و من در این جا مجبور بودم که یک اولویت‌بندی میان فعالان اقتصادی داشته باشم.

روغنی: بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به چشم «هوو» نگاه می‌کنند/ هاشمی: رتبه خوبی در آمارهای بانک جهانی نداریم

هاشمی ادامه داد: صنعت یک موجود زنده است و نیاز به توسعه، انتقال تکنولوژی به روز دنیا و همچنین آموزش مستمر مدیران در زمینه‌های مختلف دارد.

او گفت: وظیفه معاونت داخلی وزارت صمت حمایت از بازار است و ادغام وزارت صنعت و وزارت بازرگانی یک ادغام واقعی نبود و این امر صرفاً  صورت گرفت در حالی که ادغام یعنی اینکه تفکرات مدیران آن نیز با هم یکی شود.

لزوم توجه همزمان به بخش خصوصی وارد کننده در کنار بخش خصوصی تولید کننده

هاشمی گفت: از سال ۹۶ به بعد بیشتر از اینکه حامی بخش خصوصی وارد کننده باشیم حامی بخش خصوصی تولید کننده شدیم.

او افزود: حمایت غیر تعرفه ای ممنوع است و وزارت صنعت نیز صرفاً در چارچوب قوانین مصوب کشور می‌تواند فعالیت کند. ما در آن بازه زمانی فقط می‌توانستیم با تعریف موانع تعرفه ای، از واردات بی‌رویه کالاها جلوگیری کنیم زیرا همزمان نقش تنظیم بازار را نیز برعهده داشتیم.

رئیس سابق دفتر لوازم خانگی وزارت صمت تاکید کرد: در هر حال به نظر من اولویت وزارت صمت بیشتر با بخش تولید بوده تا بازرگانی.

قانون حمایت از تولید و بهبود فضای کسب وکار  به خوبی اجرا نشد

در ادامه مناظره روغنی بیان کرد: قانون حمایت از تولید و بهبود فضای کسب وکار که چندین سال قبل در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، به خوبی در کشور اجرا نشد.

وی ادامه داد: در صورتی که قانون حمایت از تولید به خوبی در کشور اجرا می شد، با شرایط کاملا متفاوتی نسبت به شرایط کنونی مواجه می شدیم. یک نشانه کاملا مشهود در این خصوص، تغییر وزاری صنعت در یک مدت کوتاه است.

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: یکی از اشکالات صنعت کاغذ، واردات با ارز دولتی بود که انجمن مربوطه نیز با این موضوع مخالفت کرد چرا که در اختیار هیچ یک از ناشران و روزنامه نگاران قرار نگرفته بود.

روغنی: بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به چشم «هوو» نگاه می‌کنند/ هاشمی: رتبه خوبی در آمارهای بانک جهانی نداریم

روغنی افزود: ماده دو و سه قانون بهبود فضای کسب وکار یک موضوعی را به دولت تکلیف کرد که آن هم این بود که دولت در اجرای هر تصمیم اقتصادی باید با بخش خصوصی مشورت کند که این قانون هیچ وقت اجرایی نشد.

وی بیان کرد: اولین مطالبه و در خواست بخش خصوصی از دولت آینده این است که در تصمیم گیری و اجرا از بخش خصوصی کمک و نظر بگیرد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ابراز کرد: در صورتی که دولت ماده ۲ و ۳ قانون بهبود کسب وکار را اجرا می کرد قطعا شاهد این نابسامانی در اقتصاد نبودیم.

رئیس جمهور فعلی به بخش خصوصی بها نداد

روغنی بیان کرد: چند روز گذشته آقای رئیسی به اتاق بازرگانی سر زدند، کاری که آقای رئیس جمهور در ۸ سال ریاست جمهوری خود نکرد. متاسفانه دولتی ها، بخش خصوصی را زینت مجالس می‌دانند و توجهی به صحبت ها ندارند.

وی افزود: حتی برخورد های ناشایست با بخش خصوصی منجر به دلسردی ها شد.

در پایان مناظره هاشمی گفت: برنامه هایی را برای نامزدهای ریاست جمهوری و دولت‌ آینده تدوین کرده‌ایم که البته شامل قوه قضاییه و قوه مقننه نیز می شود.

روغنی: بخش‌های دولتی به بخش خصوصی به چشم «هوو» نگاه می‌کنند/ هاشمی: رتبه خوبی در آمارهای بانک جهانی نداریم

او افزود: در این برنامه به یک سری از مشکلات کلان مانند نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، کاهش قدرت خرید مردم و قاچاق کالا اشاره کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۸:۵۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
با توجه به بازار نیم ملیاردی اطراف ایران اسلامی تولید لوازم خانگی باید روز به روز افزایش یابد و با برندهای جهانی رقابت کنیم برندهای لوازم خانگی جهانی با نامهایی همچون برند پرشیا ،برند زاگرس و برند البرز و سایر برندهای دیگر را بسازیم و این نامها را جهانی کنیم و تولید لوازم خانگی را هم به دهها ملیون مثلا پنجاه ملیون در سال برسانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
توهیچی رتبه خوبی نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
علی پرورش
۲۳:۱۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
راست میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
انشاالله روزی خواهد امد که وسایل خانگی همانند خودرو ساخت داخل بالای 300 میلیون قیمت روی انها نصب شود اگر کالاهای خارجی وارد نشود مردم باید دزدی کنند تا یک یخچال تولید داخل بخرند و ان هم ظرف یک سال باید ان را دور انداخت چون ایرانی در داخل کشور وجدان کاری ندارد ولی اگر در خارج از کشور کار کند کارش را به درستی انجام میدهد نمونه ان دوتا خودرو ساز داخل کشور خودمان اگر ندیده اید ببینید...
-
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
ایرانی از مریخ نیامده است و من و تو هم ایرانی هستیم اگر کسی درست کار نمی کند علت دارد بیایید سر همدیگر کلاه نگذاریم مگر مشکل حقه بازی فقط در ساخت خودرو و لوازم خانگی است ؟ مگر بازار و فروشنده ها و دیگر صنوف حقه باز ندارند ؟ مگر کارمندهای در رسته های مختلف کلک بازی نمی کنند ؟ چرا فکر می کنیم این همیشه دیگران هستند که حقه بازند و ما درستکاریم بیایید از خودمان شروع کنیم و این همتی عظیم می طلبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
مفهوم منظره ظاهر در ذهن این آقایون معنی محکوم کردن و دعوارو میده... نه آقا شما نظر بده راه حل پیدا کنید تا حصول نتیجه ....افتاد
Iran (Islamic Republic of)
محمد فخری
۲۲:۴۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
سرعت همراه اول در سایتهای آمریکایی مثل گوگل و یوتیوب ۴۵۰ کیلوبایت در ثانیه ودر سایتهای ایرانی بعضی وقتها ۱.۵ مگابایت در ثانیه یا ۲.۵ یا ۳.۵ یا ۴ مگابایت است و ایرانسل از همراه اول سریعتر است یعنی ۶ مگ در ثانیه و هر ۱ دقیقه تماشای تلویزیون ۳ مگابایت و هر ۱ دقیقه گوش دادن رادیو ۱ مگابایت مصرف میکند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
با سلام . افتتاح پرژوهای عمرانی باعث گسترش رفاه و کاهش هرینه های جاری مردم می شود . این کاهش و صرفه جویی باعث افزایش نقدینگی می شود . در کشورهای مانند امریکا . المان . ژاپن و چین این نقدینگی را بسمت بازار سرمایه هدایت می کنند و تولید کنندگان از این نقدینگی ها را جذب و محصولات با کیفیت تولید می کنند و به بازار عرضه می کنند و مردم با خرید این محصولات باعث رفاه و کاهش در هزینه های خود می شوند . با این روش یک چرخه اقتصادی ایجاد می شود . لذا دیده می شود امریکا . المان . انگلیس . چین . دیگر نیازی به فروش منابع برای تامین نقدینگی مورد نیاز صنایع و تولیدکنندگان پیدا نمی کنند و تلاش می کنند که این چرخه همیشه برقرار باشد . در ایران در اوایل سال 99 اقدام جدی برای ایجاد جرخه اقتصادی به وجود امد . اما متاسفانه پس از چند ماه دولت تصمیم گرفت که تولید کنندگان و صنایع و خود دولت نیاز نقدینگی خود را از افزایش قیمت ارز و فروش ان در بازار ازاد بدست اورد . و این باعث شد که دوباره مانند سالهای قبل دوباره اقتصاد ایران وابسته به فروش منابع مخصوصا نفت وابسته گردد . حال این بار تولیدکنندگان و صنایع برای تامین نیاز نقدینگی شدیدا چشم به فروش منابع مخصوصا نفت دوخته اند . بحث اینجاست که چرا مدیران علاقه ای به ایجاد چرخه اقتصادی مبتنی بر بازار سرمایه از خود نشان نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
علوی
۲۲:۳۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
مشخصه
Iran (Islamic Republic of)
پاسخ طلایی
۲۲:۲۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
فاتحه اقتصاد رو خوندن . اگر می خواهید اقتصاد درست بشه .معامله با دلار بدون مالیات رو آزاد کنید . کرم به جون پول ملی افتاده . دزدها روی ریال چمبره زده اند . (تورم)
اگر این کار را نکنید همه سرمایه ها از کشور فرار میکنه . جوانان هم یا فرار می کنن یا گوشه گیر یا معتاد میشن .خواهش میکنم اقتصاد دانان تک تک جملات بالا رو تحلیل کنند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد فخری
۲۲:۱۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
من میخواهم در هزینه اینترنت همه صرفه جویی بکنم در سایت تلوبیون با این روش که گوینده خبر شبکه خبر اخبار امروز را در عرض ۱ دقیقه توضیح دهد با کلمه یا تصویر یا اشاره یا هر چیز دیگری!!
Canada
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
عدم هماهنگی مابین سازمانهای مربوطه به صادرات و
واردات و از همه مهمتر زد و بند و پارتی بازی
عده خاص که بدون ضوابط جنس وارد میکنند
یا مواد خام صادر میکنند
همه این سازمانها باید زیر چتر یک وزارتخانه باشند
تا از عملکرده یکدیگر با خبر باشند
و باعث هماهنگی مابین شون شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
تمام مصیبت امروز اقتصاد ما در کاهش ارزش پول ملی از "" رفتار واقدامات بانک های خصوصی "" است پرداخت بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ۴۰۰ نفر دلیل این مصیبت است.
آخرین اخبار