نام علی (ع) مایه سعادت و خوشبختی جوانان/ وقتی درس افتادگی در گود زورخانه تعلیم داده می شود

ورزش های زورخانه ای که از دیرباز در ایران مورد توجه بوده است به واسطه همراه شدن با نام امیرالمومنین(ع)، برای جوانان خیر و برکت در زندگی را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  ورزش زورخانه ای که یکی از میراث های ماندگار ایران است، اکنون در بین بسیاری از جوانان بیرجندی مطرح شده است.

با وجود استقبال جوانان از این رشته، هنوز هم باید به ورزش زورخانه ای و منش پهلوانی نگاه ویژه تری انداخت تا این سرمایه کهن در بین نسل جدید نیز حفظ شود.

به مناسبت هفته ورزش های زورخانه ای و فرهنگ پهلوانی به زورخانه مالک اشتر بیرجند رفتیم تا با مربی جوانان این زورخانه صحبت کنیم.

نام علی بن ابیطالب(ع) زینت دهنده زورخانه ها

آهنی مربی تیم جوانان زورخانه مالک اشتر بیرجند گفت: ورزش های پهلوانی از دیرباز در ایران مورد توجه بوده است و پهلوانان نامداری در این زمینه در تاریخ ایران می درخشند.

او افزود: به لب آوردن نام آقا علی بن ابیطالب(ع) در زورخانه ها، معنویت خاصی به این فضا می بخشد و به برکت همین نام است که جوانان زورخانه ای، از مرام و منش پهلوانی برخوردارند.


بیشتر بخوانید


آهنی اظهار کرد: اگر گود زورخانه نسبت به سایر قسمت ها در ارتفاع پایین تری قرار دارد، به این دلیل است که فروتنی را به ورزشکار بیاموزد و او را از کبر و غرور دور سازد.

ورزشی که پیر و جوان نمی شناسد

شکری رئیس هیئت  ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: عنوان پرورش در آموزش و پرورش به ورزش های زورخانه ای اطلاق می شود و  برای تحقق این امر باید نهادهای فرهنگی همکاری لازم را داشته باشند.

او افزود: درس ادب، عزت، افتادگی، فروتنی، فداکاری، جوانمردی و پهلوانی در این رشته ورزشی حرف نخست را می‌زند و برای رشد و بالندگی هرچه بیشتر، باید به این موارد خاص و ویژه پای بند بود.

شکری با اشاره به اینکه باید برای توسعه فرهنگ پهلوانی برنامه های بیشتری انجام شود، اظهار کرد: این رشته که همراه با ارزش‌های معنوی است، نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان به امور دینی دارد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مقابله با جنگ نرم دشمنان را در پی دارد.

رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی بیان کرد: ورزش زورخانه ای ریشه در دین و مذهب ما دارد و باید برای توسعه و آشنا کردن نسل جدید با آن تلاش بیشتری صورت گیرد.

او ادامه داد: ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن و میل بازی است.

شکری بیان کرد: در خراسان جنوبی از کودک شش ساله تا پیرمرد ۸۰ ساله در این رشته فعالیت دارند و نوجوانان، بیشترین تعداد افراد فعال در این حوزه را تشکیل می دهند.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
آفرین به شما ،،،اجرتان با آقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
کار درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
عالی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی زواری
۲۲:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
یک ورزشکار زورخانه کلا این اصول و آداب و رسوم ورزش زورخانه ای باید شناخت داشته باشد:
۱- سحرخیزی
۲- اظهار فروتنی هنگام ورود به زورخانه
۳- تشریفات و احترام به دیگران
۴- مرشد و تشریفات
۵- دعوت به ورزش
۶- رخصت گرفتن از بزرگ تر
۷- ادای احترام به گود مقدس
۸- میان دار
۹- نحوه استقرار ورزشکاران در گود
۱۰- ورود با کفش به گود و ورزش در گود با لباس معمولی ممنوع است.
۱۱- شوخی، ناسزاگویی، استفاده از دخانیات ، موادمخدر و الکل مطلقا در زورخانه ممنوع است.
۱۲- هنگام ورزش دسته جمعی در گود، ورزش کردن بیرون از گود ممنوع است .
۱۳- طهارت و پاکیزگی
۱۴- بوسه زدن بر تخته شنا و قبضه زنجیر کباده
۱۵- ترتیب استفاده از ادوات ورزش در گود
۱۶- چرخیدن
۱۷- تشویق ورزشکاران: (تشویق ورزشکاران به خصوص موقع میل بازی و چرخ ، از وظایف مرشد است. بزرگ ترین پیش کسوت حاضر و یا میاندار هم این حق را دارند.)

۱۸- رعایت ورزشکار غریب: (اگر ورزشکاری غریب از شهری دیگر وارد شود ولو آن که در کسوت به مرتبه بزرگ تر آن حاضر نباشد لازم است نهایت مروت و حرمت را در حق او مرعی دارند و حتی میانداری را به او واگذارند و اگر هم نپذیرفت برترین جا را در گود به او بدهند و در موقع اقدام به فعالیت ورزشی به او تعارف کرده و بفرما بزنند.)
۱۹- حق تقدم
۲۰- کباده زدن (یا کباده کشیدن)کباده زدن نیز مانند چرخیدن از خردسال های گود شروع و به بزرگ ترها و سپس به سادات تمام می شود
۲۱- شمارش مرشد
۲۲- حماسه خوانی و حکمت گویی
۲۳- دادن شعارهای مناسب برای تشویق ورزشکاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بسیار عالۍ
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۹:۰۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
عالی بود
آخرین اخبار