باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آژانس به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است یا اولتیماتوم به غرب؟

در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، این نهاد مدعی شد میزان اورانیوم غنی شده ایران، ۱۶ برابر حد مجاز است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و کشور‌های ۱+۵ در قالب برجام، آژانس بین المللی انرژی اتمی هر سه ماه یکبار گزارشی از روند اجرایی برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌های هسته ای ایران ارائه می‌دهد. آخرین گزارش آژانس در مورد فعالیت‌های هسته ای ایران دوشنبه دهم خرداد منتشر شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود، مدعی شد میزان اورانیوم غنی شده ایران، ۱۶ برابر حد مجاز است و ایران همچنان محدودیت‌های اعمالی به موجب توافق هسته‌ای را نقض می‌کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین در ادامه گزارش ادعایی خود اعلام کرد: ما نمی‌توانیم از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران تحقیق کنیم؛ اما مقدار آن به میزان ۱۶ برابر حد مجاز است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شد: نگرانیم مذاکرات فنی با ایران به نتایج مورد انتظار منجر نشود. توضیحات ایران درباره علت وجود آثار اورانیوم در مراکز هسته‌ای اعلام نشده ناکافی بوده است. بر این اساس، دو گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام و پادمان دقایقی پیش منتشر و در اختیار کشور‌های عضو آژانس قرار گرفت.

براساس روال کار آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس ۱۰ روز تا یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده و برای مطالعه در اختیار کشور‌های عضو قرار می‌گیرد. نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است روز دوشنبه آینده به صورت مجازی در وین برگزار شود.

آژانس به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است یا اولتیماتوم به غرب؟

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که روزهای اخیر همکاری ایران با بازرسان آژانس در خصوص ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سوم خرداد در کنفرانس خبری در مقر آژانس در وین گفت که فعالیت‌های نظارت و ارزیابی به مدت یک ماه تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیر) در چارچوب کنونی ادامه خواهد داشت.

این ادعاها بعد از حسن نیت ایران در تمدید مهلت یک ماهه همکاری با آژانس و مذاکراتی که در وین برای احیاء برجام نشان از آن دارد که آژانس باز هم قصد بازی در زمین غرب را دارد، بازی که کارشناسان آن را برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران تلقی می‌کنند.

ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک با آژانس را تمدید نکند/ ایران همیشه پاسخی در آستین دارد!

کاظم غریب آبادی بعد از ادعاهای اخیر آژانس از ارسال نامه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و گفت که در این نامه که در واقع پاسخ به نامه هفته قبل آقای گروسی است و بخش کوتاهی از آن در گزارش اخیر مدیرکل نیز آمده، به گفت‌وگوی تلفنی دو طرف درخصوص سرنوشت تفاهم فنی مشترک که در سوم خردادماه منقضی شد، اشاره شد و آمده است: همانگونه که گفتم، ایران این بار تصمیم گرفت تا تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما با هدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه دهد.

آژانس به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است یا اولتیماتوم به غرب؟

نماینده دائم کشورمان همچنین گفت که این نامه به تعاملات موجود فیمابین ایران و آژانس در حوزه پادمان نیز پرداخته و در آن آمده است: ایران تاکنون حداکثر تلاش خود را در همکاری با آژانس به شیوه‌ای محتوایی و با ارائه توضیحات و پاسخ‌های ضروری به عمل آورده است. ما از آمادگی آژانس برای تعامل فعالانه و متمرکز با ایران با هدف حل و فصل چند موضوع پادمانی، بدون تأخیر، استقبال می‌کنیم و به طور جدی انتظار داریم که این تعامل متقابل، به زودی منجر به نتیجه عملی در این زمینه شود.

غریب آبادی همچنین در واکنش به انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای برجام در ایران، در مصاحبه‌ای گفت که این گزارش در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است.  مدیرکل آژانس در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

غریب آبادی همچنین تصریح کرد: آنچه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است. این گزارش نیز به خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران است. در این گزارش آمده است، آژانس از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع آوری شده به وسیله تجهیزات نظارتی خود دسترسی نداشته است؛ از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکرده است و همچنین اظهارنامه‌های خود در این رابطه را به‌روزرسانی نکرده است.

آژانس به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر است یا به غرب هشدار می‌دهد؟

رحیم بایزیدی مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ادعای آژانس در آستانه احیاء برجام، گفت که گزارش آخر آژانس حاوی دو نکته اساسی است؛ نکته اول اینکه، پس از ماه ها، ایران توضیحات لازم را برای وجود ذرات مواد هسته ای در هر یک از سه مکانی که آژانس دسترسی‌های تکمیلی (بازرسی) را انجام داده، ارائه نداده است، نکته دوم  هم اینکه، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به رقمی نزدیک به ۳۲۴۱ کیلوگرم یعنی ۱۶ برابر سقف مجاز در برجام که ۲۰۲ کیلوگرم بود، رسیده است.

بایزیدی ادامه داد: موضوعی که از دید ما در راستای اجرای قانون مصوب مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده است. گزارش آژانس در حالی منتشر شده است که حدود سه ماه پیش سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای با مضامین مشابه که از ایران به دلیل عدم توضیح در مورد ردیابی مواد هسته‌ای انتقاد می‌کرد، را از دستور کار خارج کردند.

آژانس به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است یا اولتیماتوم به غرب؟

مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی تصریح کرد: گزارش اخیر آژانس دوباره بر عدم التزام ایران به برجام تاکید دارد، این در حالی است که مقامات ایران بار‌ها اعلام کرده‌اند که گام‌های کاهش تعهدات هسته ای، واکنشی است به عدم انجام تعهدات توسط سایر اعضای برجام. انتشار گزارش آژانس در این مقطع زمانی می‌تواند دو دلیل مهم داشته باشد؛ دلیل اول اینکه احتمالا تشدید فشار‌های سیاسی بر ایران برای تن دادن به برخی مطالبات سایر طرف‌های مذاکره از جمله آمریکا و تروئیکای اروپایی در فرایند احیاء برجام است.

بایزیدی ادامه داد: آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌دانند که حتی اگر شورای حکام آژانس، قطعنامه‌ای هم علیه ایران تصویب کند و پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، با توجه به تحولات بین المللی در سال‌های اخیر، احتمال تایید شدن آن بسیار کم خواهد بود؛ لذا به دنبال این هدف خواهند بود که در فرصت باقی مانده حداکثر امتیازات قابل حصول را از مذاکرات احیاء برجام اخذ کنند.

مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی تاکید کرد: دلیل دومی که برای گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌توان ارائه کرد، تلاش آژانس برای هشدار به کشور‌های غربی در مذاکرات برجام است، بدین معنی که اگر این کشور‌ها هرچه سریعتر به توافق اتمی باز نگردند، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را با سرعت بیشتر و نظارت کمتر ادامه خواهد داد.

آژانس به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از ایران است یا اولتیماتوم به غرب؟

بایزیدی با اشاره به بازی آژانس در تیم غرب، اظهار کرد: با نگاه مختصری به ترکیب ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس به این نتیجه خواهیم رسید که اکثریت قاطع اعضای این شورا، متشکل از قدرت‌های غربی و یا متحدانشان هستند؛ لذا رویکرد کلی این نهاد در تقابل با برنامه هسته‌ای ایران است. به عنوان مثال یکی از نکاتی که در گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی هسته ای احتمال وجود سوگیری در آن را نشان می‌دهد، اشاره به عدم کافی بودن توضیحات ایران درباره «مراکز هسته‌ای اعلام نشده» است، این در حالی است که ایران با وجود اتمام فرصت سه ماهه برای احیاء برجام، یک ماه دیگر این بازه زمانی را تمدید کرد.

آژانس از احیاء برجام خشنود می‌شود؟

مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی ادامه داد:  حتی با وجود گزارش اخیر آژانس، به دلیل در جریان بودن مذاکرات و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، این نهاد به نظر نمی‌رسد که اقدام جدی انجام دهد. به عبارتی دیگر، به احتمال زیاد، آژانس تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات برجام گزینه جدی جز صبر کردن پیش روی خود نخواهد داشت.

وی افزود: در صورتی که مذاکرات احیاء برجام به نتیجه برسد، این نهاد احتمالا از احیاء رژیم بازرسی‌ها خشنود خواهد شد، اما در صورتی که مذاکرات احیاء برجام به نتیجه نرسد، باید انتظار رویکرد سخت تری را از جانب آژانس داشته باشیم، هر چند، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، حتی در صورت ارجاع پرونده جدید ایران توسط شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل، شانس تصویب قطعنامه جدید علیه ایران بسیار پایین خواهد بود.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۷:۰۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
وقتی که حضرات مذاکره کننده و کلا متولیان امور در قبال زیاده خواهی های غربی های زورگو همواره موضع تدافعی اتخاذ میکنند و فقط سعی در راضی کردن آنها دارند طبیعی است که آنها روز بروز وقیح تر و پر رو تر و گستاخ تر میشوند و بر مطالبات نامشروعشان می افزایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
وای از این دولت مسخره و گدا!!
Germany
خروج از ان.پی.تی را به هم پرسی بگذارید
۱۶:۴۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اگر دولت فعلی ترسی از خروج ان.پی.تی دارد
خروج از ان.پی.تی را به هم پرسی بگذارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ایران باید هرچه سریعتر این جاسوسان اژانس را بیرون کند چقدر خراب کاری وضرر زدن اینها هیچ گاه از طرفداری غرب دست نمیکشند وجاسوس انها هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
لطف کنید دردوره بعدی خسارتی که برجام به ملت زده از بانیانش بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
این هم از برجام
Germany
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
زنده باد دکتر احمدی نژاد که با یک حرکت انقلابی
مشتی تو دهان آژانس و زیاده خواهان زد.
و اگر او هنوز بر سر کار می بود تکلیف ایران مشخص شده بود.
حالا هی دولت فعلی التماس کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
همونطور که قبلا هم گفتم
سرِ کاریییییییییییید!
چرا نمی فهمیییییییید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
من به عنوان یک ایرانی از دولت حکومت ایران انتظار دارم هر چه سریعتر و دقیقتر راه دستیابی به انرژی صلح آمیز هستهای را باز کند و در این راه هر چه هزینه کند سود است علی الخصوص دستیابی به تولید برق با انرژی هسته ای و همچنین به امید روزی که بتوانیم سیستم حمل و نقل ریلی و تولیدی و صنایع کشور همچنین سیستم گرمایشی و . . . را با استفاده از برق انرژی هسته ای تامین کنیم و برق آنقدر ارزان و فراوان شود که تمام کارهی منزل پخت وپز و آبگرمکن و . . . بابرق باشد و سوخت مثل بنزین وگازوئیل و گاز فقط برای خودرو باشد و در سایر موارد تولیدی وسایر موارد که عرض کردم استفاده از برق باشد و لوله کشی گاز از داخل شهرها جمع و گاز و سوخت های اضافه را حکومت بفروشد تا سرمایه کشور شود انشا الله
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۲:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
حتی تمامی خودروها و نود درصد حمل و نقل هم میتواند برقی شود دوست عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
Yjc وقت شناس باش :الان وقت "سیاست داخلی "است که سو تیتر وعنوان وبرجسته شود شما حق ما را از داخله بگیر خارجه پیشکش !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
عضویت در آژانس بجز تهدید و قطعنامه چیز دیگری داشته و دارد؟
حق عضویت می دهیم تا چه شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ایران اسلامی می‌باید خسارت و غرامت اینهمه دیرکرد در رفعتحربم و وضعتحریم را از غرب و آژانس بگیرد .
هر دو به ایرانیان بدهکارند زیرا کشور ما و مردم ما را به گمانی تو خالی تحریم کردند و حتی با وجود تصویب برجام به تعهدات خود عمل نکردند.آژانس ابتدا باید به تعهد خود در قبال ما ایرانیان عمل کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
آژانس چرا نگران اینهمه تحریم چهل ساله نیست و آژانس چرا نگران اینهمه تحریم و تهدید نیست آنهم به خاطر رشد دانش در ایران و آگاهی ملت ایران و دانشمندانش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اینهم از فرجام برجام نافرجام دولت روحانی،
الا برکت الله
تیم کم هوش و باج ده دولت ناکارآمد و غرب پرستی که توان داخلی را ندید.
کاش همه دولتهای قبلی توان ایران و ایرانی را چندین برابر می‌ساختند.
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۱:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
آیا آژانس هیچ تعهدی در برابر رفع تحریمها ندارد!!!؟؟؟!!!
آیا آژانس هم برای غرب بازی میکند!!!؟؟!!!
آیا آژانس هم به خاطر برنامه پاک اتمی ملت ایران و ایران را تحریم و تهدید میکند!!!؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزندی از زاگرس مرکزی
۱۱:۰۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
تعهد در برابر تعهد ، غرب میبایست تمامی تحریمها را بردارند و آژانس هم وظیفه حمایت دارد و رفع تمامی تحریمها را دارد و همانگونه که تعهد دادند عمل کنند.
و قابل توجه مسولان و بزرگان و مدیران ارشدکشوری و بزرگان لشگری ارتش و سپاه
کشور عزیزمان ایران ، سلاح اتمی کاربرد صلح آمیز هم در زدن سیارک‌ها و شهابسنگها و دنباله دارها میتواند داشته باشد.
پس در صورت زیاده خواهی آژانس و غرب در رفع نکردن همه تحریمها ایران با سرعت و قدرت برنامه اتمی خود را گسترش و از NPT خارج و سلاح اتمی هم بسازد.
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۱:۰۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
زمان برای ایران مهم نیست همین تمدید زمان های بیخود کار را به اینجا میکشد ،آژانس بدهکار ایران است
آژانس در برابر چه تعهدی سیمان در رآکتور اراک ریخت؟؟!!
آیا آژانس کارش همکاری در پروژه ها و پیشرفتهایجهانیاستیا سیمان ریختن؟؟!!
آژانس در برابر چه تعدی تعداد سانتریفیوژهایی ایرانی را کاهش داد؟؟!!
آژانس و غرب در برابر چه تعهدی غنی سازی ایران و مقدار آنرا در تاسیسات ایران کاهش داد؟؟!!
آژانس و غرب در برابر چه قول و قرار و چه تعهدی میزان غنی سازی و آب سنگین ایران را به خارج انتقال دادند؟؟!!
آیا آژانس پر زمین غرب بازی میکند؟؟!!
آیا آژانس هدفش کمک به پیشرفت اتمی ایران است؟؟!!
آیا آژانس نابودی برنامه اتمی ایران را در سر می‌پروراند ؟؟!!
آیا هدف آژانس هم فریب بود؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ایران در قبال چه عمل و تعهدی محدودیت و سیمان ریختن راکتور ها را پذیرفت ؟
حالا آژانس مهر جیره خوار آمریکا ، ایران چرا باید به دشمنان قسم خورده خود اعتماد کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
چرا گروسی آوردن ایران، چرا دوباره پای میز مذاکره رفتن، چرا زیر مصوبه مجلس زدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
چه سوال مسخره ای خوب معلومه که آژانس ساخته شده که کشورهای دیگه رو رصد کنه و تحت فشار بذاره اون وقت میاد به غرب اولتیماتوم بده .
آخرین اخبار