کم‌خونی شایع‌ترین اختلال تغذیه‌ای در کشور

فقرآهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در کشور به خصوص در گروهای سنی کودکان و زنان در سنین باروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عنایت الله کلیج رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: کم‌خونی وضعیتی است که در آن تعداد، اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار همو‌گلوبین موجود در خون کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، نا به هنجاری‌های ژنتیکی و بیماری های مزمن از عوامل ایجاد کم‌خونی در بدن افراد است.


بیشتر بخوانید


کلیج اضافه کرد: میزان نیاز به آهن بر اساس سن و جنس افراد متفاوت است. برای مثال زنان باردار به علت افزایش حجم‌خون و رشد جنین، به آهن بیشتری نیاز دارند بنابراین بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض کم‌خونی هستند.

او ادامه داد: رنگ پریدگی پوست، زبان، پلک و چشم‌ها، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها، حالت تهوع، ریزش مو، قاشقی شدن ناخن‌ها، تپش قلب و سردس دست‌ها و پا‌ها از علائم کم خونی است.

کلیج گفت: مصرف چای و قهوه بلافاصله بعد از غذا میزان جذب آهن در بدن را کاهش می‌دهند بنابراین دو ساعت قبل از صرف غذا و یک ساعت بعد از آن، از کاهنده‌های جذب نباید استفاده شود.

او افزود: جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ‌های سبز تیره مثل جعفری، اسفناج، حبوباتی مثل عدس و لوبیا، گل کلم، پرتغال، لیمو‌ترش، لیمو‌شیرین و سیب از جمله منابع غنی آهن هستند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.