واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

دولت در این انتخابات کاملا بیطرف است/ مشارکت بالا در انتخابات، قدرت نظام است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: دولت در این انتخابات کاملا بیطرف و برگزار کننده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افرادی در بعضی شرایط ایده‌هایی مطرح می‌کنند که عملیاتی نیست اینکه عده‌ای از کاندیدا‌ها به تعامل با کشور‌های دیگر اذعان می‌کنند اتفاق خوبی است.

وی افزود: فرقی نمی‌کند چه دولتی سر کار بیاید، ما به عنوان دولتی با ۸ سال سابقه در دولت، افتخار می‌کنیم که تجربیات خود را در اختیار دولت آینده قرار دهیم و ریل گذاری‌های انجام شده را به دولت بعد واگذار کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هیچ کسی نباید از کاهش مشارکت مردم خوشحال باشد؛ ممکن است کسی سلیقه‌اش با شورای نگهبان و دیگری متفاوت باشد، اما همه واحد بر این نظر هستیم که مشارکت بالا در انتخابات، نشاندهنده قدرت نظام است و وحدت و انسجام داخلی را افزایش می‌دهد و باعث خنثی‌سازی توطئه دشمنان می‌شود.

واعظی گفت: اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد اوضاع خیلی بدتر بود اما شور انتخاباتی در همان زمان بالا رفت. خود کاندیداها هم اول یک مسابقه در زدن دولت دارند؛ وقتی مردم می‌بینند یک دولت با افراد با تجربه نتیجه‌اش این شده اما نامزدی می‌گوید من با جوانان می‌آیم، مردم از خودشان چه می‌پرسند؟

وی بیان کرد: هیچکدام از نامزدها تا الان برنامه مشخصی نداده‌اند؛ دولت در این انتخابات کاملا بیطرف و برگزار کننده است؛ آقای همتی همکار ما بودند، اما اینکه بگوییم یک کاندیدا به دولت منتسب شود اینطور نیست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: هیچ کدام از نامزد‌ها نمی‌گویند شعار‌ها چگونه محقق می‌شود. آنچه می‌بینیم، شعار‌های تند و بدون برنامه است.

وی گفت: نامزد‌ها به جای حذف و تخریب دیگران به مردم بگویند ۵۰۰ هزار تومان را از کجا می‌آورند؟ چگونه می‌خواهند با فساد مبارزه کنند؟ چگونه می‌توانند بهتر با خارج تعامل برقرار کنند؟ همه باید برای یک مشارکت و انتخابات خوب مردم را آماده کنند.

واعظی درباره مذاکرات وین گفت: پیش نویسی در دور چهارم مذاکرات آماده شد و طرف ایرانی برای ۱+۴ ارسال کرد و پرانتز‌هایی هم لحاظ شده است؛ مذاکره بخش‌های مختلفی دارد. یکی از بخش‌ها، بخش اقتصادی است و ما چارچوبی داریم که برجام بر اساس همان چارچوب سابق نه بیشتر نه کمتر ادامه پیدا کند؛ مذاکرات خوب پیش رفته و خواسته ما در بخش اقتصادی تا جای زیادی محقق شده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: درباره راستی آزمایی، پیشنهادات مطرح، اما آن طوری که می‌خواستیم نتیجه نگرفتیم، اما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم؛ البته معنایش این نیست که ما از درخواست‌های خود صرف نظر کنیم. ما دولت را بدون مشکل تقدیم دولت جدید می‌کنیم.

واعظی در خصوص رد صلاحیت‌های گسترده کاندیدا‌ها و نامه رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور هم به شورای نگهبان نامه نوشتند و هم آنچه در اختیار او بود انجام دادند. هر مسئولی در کشور اختیاراتی دارد و نمی‌تواند در چارچوب وظایف دیگران دخالت کند. کار بر عهده شورای نگهبان بود و آقای رئیس جمهور پیامد‌های لازم را منعکس کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد نگارش متن احیای برجام، گفت: پیش نویسی را در انتهای دور چهارم مذاکرات آماده شد و طرف ایرانی تهیه کرد و برای ۱+۴ فرستاد که در دور پنجم بیشتر به آن پرداخته شد. بسیاری از پرانتزهایی که ما و آنها گذاشته بودیم به نوعی تفاهم شد اما هنوز پرانتزهایی موجود است به این معنا که هنوز اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مذاکره بخش های مختلف دارد؛ یک بخش، بخش اقتصادی است، بر اساس آنچه که در سال ۹۴ توافق شد. بالاخره ما یک چارچوبی داریم که آن برجام است و یک بار در مورد آن توافق شده و سیاست ما این بوده که این برجام بر اساس آن برجامی که توافق کردیم باشد، نه به آن اضافه می کنیم و نه کم می کنیم. در آن چارچوب بیش از ۹۰ درصد آنچه که مربوط به تحریم های اقتصادی بوده، برداشته شده است. اینکه در دنیا هم خبرگزاری های معتبر و هم افراد مختلف می گویند قسمت اصلی کار انجام شده، منظور همین بخش اقتصادی است؛ یعنی تحریم های بانکی، نفتی، پتروشیمی، گاز، فولاد، فلزات رنگین، بیمه، کشتیرانی، هواپیمایی و ... که در زمان آقای ترامپ اعلام شد، برداشته شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: مذاکرات در مسائل اقتصادی بسیار خوب پیش رفته است و از نظر ما آنچه که خواسته ما بوده در بخش اقتصادی به قسمت قابل توجهی رسیده‌ایم.

واعظی ادامه داد: در مورد مسائل هسته‌ای هم توافقات به خوبی پیش رفته است که البته خواسته هایی هم الان داریم که آن هم در حال مذاکره است و امروز و فردا مذاکرات فشرده‌ای در حال انجام است که طبق اخباری که به من رسیده پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: در ارتباط با راستی آزمایی پیشنهاداتی را دو طرف داده‌اند که به نوعی در این بخش هنوز به یک نقطه مطلوب نرسیده ایم. اما در بخش‌های دیگر به پیشرفت رسیده‌ایم. این به این معنا نیست که از خواسته هایمان صرف نظر کرده‌ایم؛ طبیعی است که این مذاکرات طولانی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
خوب بازم خدا را شکر که باطرف نیست
آخرین اخبار