حضور نیرو‌های ترکیه در افغانستان مشروط است

وزیر دفاع ترکیه حضور نیرو‌های ترک در افغانستان پس از خروج نیرو‌های خارجی از این کشور را مشروط به حفظ شرایط برای متحدان عنوان کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی حریت، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه امروز، دوشنبه (۱۷ جوزا) اعلام کرد که آنکارا می‌تواند نیروهایش را در افغانستان حفظ کند، اما تنها در صورتی از سوی متحدان پشتیبانی سیاسی، مالی و لوجستیکی شود.

خلوصی آکار در جریان تمرینات نظامی «گرگ دریا» در پایگاه دریایی آکساز گفته است: «آنکارا در رابطه به این موضوع با آمریکا صحبت کرده است و در نشست وزرای دفاع ناتو نیز روی آن بحث شد.»

او با اشاره به تأمین برخی شرایط افزود: «اگر این‌ها فراهم شود، ما می‌توانیم در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزای بمانیم. ما منتظر پاسخ شما در مورد شرایط مان هستیم.»

وزیر دفاع ترکیه در ادامه مردم افغانستان را «برادران» خود خطاب کرده و گفت: «هدف تأمین صلح در افغانستان است. ما برادری دیرینه و تاریخی داریم. ما می‌خواهیم تا هر زمان که مردم افغانستان بخواهند به آن‌ها کمک کنیم، در افغانستان بمانیم.»

آکار در مورد روابط ترکیه و آمریکا نیز بیان کرد: «بزرگ‌ترین مشکل بین ترکیه و آمریکا، متحد استراتژیکی که دارای ارزش‌های مشترک بنیادی مانند دموکراسی و حقوق بشر با همدیگر داریم، نه اف-۳۵ است و نه اس-۴۰۰ یا هر چیز دیگر. بزرگ‌ترین مشکل مسئله سازمان تروریستی «پ. ک. ک» و «ای. پی. جی» است.»

گفتنی است که تمام نیرو‌های خارجی قرار است تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک کنند.

ترکیه در حال حاضر ۵۰۰ نظامی در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار