لایحه سرمایه گذاری گسترده آمریکا در فناوری های جدید برای مقابله با چین

مجلس سنای آمریکا قرار است با تصویب یک لایحه سرمایه گذاری در بخش فناوری و علوم آمریکا با پیشرفت‌های همه جانبه چین مقابله کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، طرح سرمایه گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا با حمایت نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه به منظور مقابله با پیشرفت‌های همه جانبه چین در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری در سنای آمریکا آماده ارائه برای تصویب است.

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های مجلس سنا با اشاره به این طرح گفت: این سرمایه گذاری که "قانون نوآوری و رقابت آمریکا" نامیده شده می‌تواند توانایی واشنگتن برای مقابله و نفوذ چین در عرصه‌های مختلف را برای سال‌ها افزایش دهد.

وی در ادامه افزود: این سرمایه گذاری توان رقابتی آمریکا در عرصه بین المللی در مقابل دشمنانش را تا حد زیادی جبران می‌کند.

این لایحه پیش از تایید جو بایدن باید به تصویب نمایندگان سنا برسد. قرار بود در چند روز آینده این قانون به تصویب نمایندگان سنا برسد؛ ولی فعلا و به درخواست برخی نمایندگان جمهوری خواه به منظور بررسی‌های بیشتر به آینده موکول شده است.

برخی جمهوری خواهان معتقدند بررسی در مورد میزان این سرمایه گذاری به بحث و گفتگو‌های بیشتری نیاز دارد و دموکرات‌ها می‌خواهند با کارشکنی هر چه سریعتر آن را به تصویب برسانند. این درحالیست که نمایندگان دموکرات سنا می‌گویند این سرمایه گذاری هدفمند و هوشمندانه است و می‌تواند آن‌ها را تا دهه‌ها در مقابل چین محافظت کند.

این لایحه یکی از طرح‌های مشترک پیشنهادی است که هر دو حزب در مورد اصل آن با یکدیگر توافق دارند. مشکلی که مانع تصویب سریع آن شده اختلاف جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بر سر میزان سرمایه گذاری و مدت زمان صرف هزینه است.

اختلاف چین و آمریکا از سال ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به نقطه اوج خود رسید. بسیاری بر این باور بودند که به دلیل مشکلات اقتصادی در داخل آمریکا با تغییر دولت در این کشور، واشنگتن در روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با پکن تجدیدنظر می‌کند. اما با روی کار آمدن دولت جو بایدن نیز تغییرات چندانی در روابط دو جانبه واشنگتن – پکن حاصل نشد.

از طرفی واشنگتن به ویژه در سال‌های اخیر نگران پیشرفت‌های همه جانبه و همکاری‌های گسترده چین در عرصه‌های جهانی است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در سال‌های آتی چین می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه در زمینه اقتصادی از آمریکا پیشی بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، مجلس سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
از چین بیشتر از روس میترسن ؟
آخرین اخبار