رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح وزارت دفاع:

نرم افزار مسیریاب بومی سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح به زودی رونمایی می‌شود / ایجاد ایستگاه‌های دائمی موقعیت‌یابی در مناطق مرزی

امیر فخری گفت: کار‌های مربوط به طراحی و ساخت نرم افزار مسیریاب بومی انجام شده است و قرار است تا به زودی از این نرم افزار رونمایی شود.

به  گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ دوم ستاد مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح صبح امروز پنجشنبه ٢٠ خرداد ماه در نشست خبری که با محوریت روز ملی جغرافیا و دستاورد‌های سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح برگزار شد، گفت: تولید چارت‌های دریایی مورد نیاز نیرو‌های مسلح و کشور یکی از کار‌های مهم ما بوده است. اکنون ناوگروه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش که در سراسر نقاط جهان به دریانوردی مشغول هستند، بر اساس این چارت‌هایی که در سازمان جغرافیایی تولید شده حرکت می‌کنند و افتخار داریم که این خدمت کوچک را به عزیزان می‌دهیم.

وی افزود: در حوزه ماموریتی نیرو‌های مسلح بدیهی است تهیه تصویر و اطلاعات از پایگاه‌های آمریکایی و سایر اطلاعات مورد نیاز نیرو‌های مسلح در همه عرصه جغرافیایی کشور‌های همجوار و دور دست کار سازمان جغرافیایی باشد.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: در حوزه تصاویر ماهواره‌ای نیز توانسته ایم اطلاعات لازم برای نیرو‌های مسلح را تهیه کنیم.

وی درباره بهره برداری این سازمان از پهپاد برای تصویربرداری از مواضع زمین نیز افزود: سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح از سال ۹۰ وارد حوزه بهره برداری از پهپاد برای تهیه عکس‌های فتوگرامتری شده است. برای این کار هم پهپاد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که مداوت پرواز و سنجنده‌های مناسب است. در این زمینه با کمک شرکت‌های دانش بنیان توانسته ایم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم که اکنون نیز در حال بهره‌برداری از یک پهپاد نیمه سنگین برای این کار هستیم.

امیر سرتیپ فخری درباره برنامه سازمان جغرافیایی برای تهیه جایگزین سامانه‌ای مانند جی پی اس اظهار کرد: اکنون در حال برنامه ریزی برای ساخت منظومه مکان یابی جهانی در کشور هستیم و برنامه‌ای برای ارسال ماهواره به مدار ژئو داریم. خود کشور‌های خارجی از سامانه‌های زمینی هم استفاده می‌کنند که در ایران هم در حال ساخت چنین سامانه‌ای هستیم و پیشرفت‌های خوبی داشته ایم.

وی افزود: علاوه بر آن استفاده از پایگاه‌های تعیین موقعیت دقیق در کشور نیز مطرح است و الان سازمان‌های جغرافیایی، سازمان نقشه برداری و سازمان اسناد و املاک در حال کار در این زمینه هستند.

امیر سرتیپ فخری درباره ساخت و رونمایی از نرم افزار مسیریاب بومی توسط این سازمان نیز عنوان کرد: کار‌های مربوط به طراحی و ساخت نرم افزار مسیریاب بومی انجام شده است و قرار است تا به زودی از این نرم افزار رونمایی شود.

وی درباره خدمات سازمان در حوزه مدیریت بحران یادآور شد: یکی از کار‌های ما این است که مکان‌های مشکوک به آتش سوزی را به استان‌ها و وزارت کشوراعلام می‌کنیم. با ۹۷ درصد دقت سال گذشته جا‌هایی که اعلام کرده بودیم برای آتش سوزی صحت داشت.

امیر سرتیپ فخری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: سازمان جغرافیایی با نزدیک به ۱۰۰ سال سابقه در حوزه‌های تولید اطلاعات مکانی، فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای را در طول تاریخ برای کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: بخش عمده این فعالیت‌ها در حوزه پیرامونی کشور بوده و قسمت اعظمی هم در حوزه تولیدات مکانی مورد نیاز نیرو‌های مسلح در داخل کشور است. اگر از فعالیت‌های حوزه‌های مرزی شروع کنیم می‌بینیم در سال‌های بسیار دور، حوزه کار سازمان جغرافیایی نقشه برداری سرحدات مرزی در دوره قاجار و ابتدای دوره پهلوی را داریم که با ایجاد شعبه نقشه‌کشی در ارکان حرب ارتش شروع شده است.

رئیس سازمان جغرافیای نیرو‌های مسلح گفت: شعبه‌هایی که در واحد‌های نظامی ایجاد شده بود، مسئولیت نقشه برداری محدوده‌های استقراری خود را داشتند و در فراخور نیاز شهر‌ها و روستا‌های مناطق مسئولیت خود را هم نقشه برداری می‌کردند؛ به ویژه در مورد خطوط مرزی و سرحدات و رودخانه‌های مرزی فعالیت جدی داشتند.

فخری گفت: در این دوره زمانی، تهیه ده‌ها جلد فرهنگ آبادی‌ها که به عنوان اولین کار‌های جغرافیایی مدون در کشور شناخته می‌شود، تمامی روستاها، کوه‌ها، رود‌ها و عوارض مهم جغرافیایی گنجانده و به جزییات آن‌ها توجه شده است. شاید بتوان گفت اولین و مهمترین بررسی‌های جغرافیای کشور را در این فرهنگ‌ها می‌توان دید. ده‌ها جلد اطلس جغرافیایی در کشور توسط سازمان جغرافیایی تولید شده که تعدادی از آن‌ها اطلس‌های فرهنگی است که اطلس جهان اسلام، اطلس شیعه و اطلس حرمین شریفین از جمله این فعالیت‌هاست.

وی با بیان اینکه سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، ده‌ها جلد کتاب جغرافیایی در حوزه‌های تخصصی خود با همکاری اساتید مختلف دانشگاهی تدوین کرده است، تصریح کرد: این کتاب‌ها در حال عرضه هستند. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که سازمان جغرافیایی انجام داده نقشه برداری پوششی کل کشور است که آنچه که امروز به عنوان نقشه‌های پایه در کشور می‌شناسیم حاصل دو دوره عکسبرداری هوایی کل کشور است که نقشه‌های ۵۰ هزار امروز از آن عکس‌ها تولید شده است.

رئیس سازمان جغرافیای نیرو‌های مسلح یادآور شد: در کنار آن، بر اساس نیاز دستگاه‌های دولتی مثل راه و شهرسازی یا فرمانداری‌ها و استانداری ها، نقشه برداری و عکس‌برداری شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق مختلف انجام شد و این نقشه‌ها توسط کشاورزان نیز استفاده می‌شود.

امیر سرتیپ فخری با بیان اینکه تهیه مدل سه بعدی مناطق مرزی به طور کامل تولید شده و در اختیار است، خاطرنشان کرد: ایجاد ایستگاه‌های دائمی موقعیت‌یابی در مناطق مرزی که نزدیک به ۱۰۰ ایستگاه برای موقعیت یابی دقیق ایجاد شده است. مطالعات جغرافیایی و آمایش دفاعی که الان در اسناد آمایش استانی یا اسناد ملی می‌توان آثار آن را یافت، در این سازمان تولید شده است. سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح مسئولیت تهیه تصاویر ماهواره‌ای مورد نیاز بخش‌های دفاعی و غیر دفاعی کشور را بر عهده دارد که با ایجاد سایت سپهر عملاً وارد حوزه تصاویر ماهواره‌ای شده است و تاکنون از سایت سپهر و روش‌های دیگر، تصاویر ماهواره‌ای مورد نیاز نیرو‌های مسلح تامین شده است.

وی گفت: یکی از کار‌های اساسی ایجاد سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی است. همه داده‌هایی که جمع آوری می‌شود چه در عرصه نقشه‌ها و چه داده‌های توصیفی، همه در یک سامانه تجمیع و قابلیت تحلیل پیدا می‌کند. این قابلیت تحلیل را سامانه‌های اطلاعات مکانی به ما می‌دهند که اکثر نرم افزار‌هایی که وجود دارد نرم افزار‌های غیر بومی و خارجی است. کار بزرگ ما بومی سازی این نرم افزار بوده که بنا بر نیازی که در سازمان و نیرو‌های مسلح وجود داشته سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی و نرم افزار‌هایی مورد نیاز تولید شده است.

امیر سرتیپ فخری گفت: تهیه انواع داده‌های کوچک مقیاس و متوسط مقیاسی که در جا‌های مختلف مانند اتاق‌های کنترل فرمان دیده می‌شود یا به عنوان نقشه‌های عمومی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی دیگر از کار‌های سازمان جغرافیایی کشور است. داده‌ها و اطلاعات مکانی به عنوان سرمایه ملی و داده‌های ارزشمند کشور است، به هر حال نیاز به مراقبت دارد و سازمان جغرافیایی این مسئولیت را برعهده دارد و سعی کردیم آن را به طور مناسبی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه آموزشکده نقشه برداری سازمان جغرافیایی تربیت نسل‌های مختلف نقشه بردار و سایر حوزه‌های ژئوماتیک را بر عهده داشته است، گفت: سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح الان هم کارکرد‌های جدیدی را در حوزه مهارت افزایی و حرکت به سوی یک دانشکده کارآفرین آغاز کرده است. امید است افرادی که در این دانشکده با ما همکاری می‌کنند تنها دارنده مدارک‌تحصیلی نباشند و آن‌ها در کنار کاری که به عنوان آموزش در دانشکده دارند هم زمان به تولید سازمان جغرافیایی کمک کنند. این افراد در یک مدت دو ماهه یا سه ماهه روش‌های تولید انواع نقشه‌ها و چارت‌های دریایی را یاد می‌گیرند و می‌توانند خود به عنوان یک کارآفرین شرکت تاسیس و در این حوزه وارد کار شوند.

رئیس سازمان جغرافیای نیرو‌های مسلح ادامه داد: مرکز نوآوری ژئوماتیک را با همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دو سال گذشته پیگیری کردیم که این کار به عنوان یک کار نو در کشور و به عنوان اولین مرکز ژیوماتیک کشور ثبت شده و تعداد زیادی شرکت‌های استارتاپی اکنون در کنار سازمان جغرافیایی هستند. شرکت‌های دانش بنیان کمک کردند در بسیاری از موضوعات به خودکفایی لازم دست پیدا کنیم.

امیر سرتیپ فخری با بیان اینکه مطالعات غرب آسیا در دستور کار سازمان جغرافیای نیرو‌های مسلح است، گفت: موظف هستیم در مورد کشور‌های همجوار و کشور‌های دوردست، اطلاعات مکانی و نقشه‌های مورد نیاز را تامین کنیم و توانستیم خدمات لازم را به نیرو‌های مسلح ارائه کنیم.

وی گفت: برنامه‌ای که سازمان جغرافیایی الان دنبال می‌کند ایجاد رصدخانه جغرافیایی کشور است. رصدخانه جغرافیایی کشور باید بتواند هشدار‌های لازم را در حوزه‌های مختلف جغرافیایی برای سطوح مختلف تصمیم‌گیری کشور فراهم کند. ورودی‌های این رصدخانه می‌تواند از دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری شود. علاوه بر آن داده‌هایی که خود سازمان جغرافیایی در اختیار دارد هم به عنوان مرکز فرماندهی کنترل و هم به عنوان یک رصدخانه، امید است بتواند هشدار سریع برای مسئولان به ویژه در حوزه مخاطرات و بحران‌ها را فراهم کند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در پایان تصریح کرد: ورودی‌های این رصدخانه می‌تواند از دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری شود علاوه بر آن داده‌هایی که خود سازمان جغرافیایی در اختیار دارد هم به عنوان مرکز فرماندهی کنترل و هم به عنوان یک رصدخانه، بتواند هشدار سریع برای مسئولین مختلف به ویژه در حوزه مخاطرات و بحران‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. خوشبختانه با دستگاه‌های مختلف همکاری نزدیک داریم و امیدواریم که بتوانیم به عنوان یک سازمان پویا وظایفی که بر عهده داریم در عرصه‌های مختلف ملی و نیرو‌های مسلح به خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر عرب
۱۳:۴۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۲
با سلام و قبولی عزاداری و سوگواری سیدالشدا(ع)؛ در شهر بم پس از زلزله سال ۸۲، متاسفانه بخش‌هایی از مایملک وراث٫ ازنظر محدوده دچار تناقضاتی شدهایم. سپاسگزار خواهم شد اگر راهنمایی بفرمایید که چگونه می‌توانم به نقشه هوایی قبل از زلزله دست یابم. یا سید و سالار شهیدان(ع)
Iran (Islamic Republic of)
بی نهایت از ته اعماق وجود عاشق دستاوردهای جدید هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۸:۵۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
Iran (Islamic Republic of)
بی نهایت از ته اعماق وجود عاشق دستاوردهای جدید هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
۱۵:۴۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
فضا دغدغه اصلی نیروهای مسلح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
این وزارت دفاع هست نه سپاه..!!
آخرین اخبار