کرمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم تنش زدایی با ریاض و قرار دادن دولت‌های عربی در یک شبکه پایدار روابط/ ۵ اولویت‌ دولت جدید در سیاست خارجی

کارشناس مسائل منطقه گفت: در دولت جدید تنش زدایی با ریاض و قرار دادن دولت‌های عربی در یک شبکه پایدار روابط ضرورت دو چندان دارد.

کامران کرمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولویت سیاست خارجی ایران در دولت جدید، اظهار کرد: حوزه سیاست خارجی و مسائل آن همواره به عنوان یکی از مباحث مهم در مناظرات انتخاباتی ایفای نقش می‌کند، چراکه نقش مهمی در تحقق برخی شعار‌ها، تضمین رشد و توسعه اقتصادی دارد.

وی افزود: در دولت جدید اولویت سیاست خارجی ایران با توجه به ماهیت سیال تحولات؛ توافق، اجرای برجام و مسئله رفع تحریم ها، تنش زدایی با عربستان سعودی، پیشبرد موافقتنامه همکاری جامع با چین، توجه به مقوله اقتصاد و صادرات به همسایگان و متوازن کردن مناطق در رویکرد‌های سیاست خارجی است. فارغ از اینکه چه شخصی با چه گرایشی سکان دار ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود، مسائل مبتلا و اولویت‌های سیاست خارجی ایران حول این ۵ محور خودنمایی می‌کند.

کرمی با اشاره به اینکه با چه کشور‌هایی باید روابط را توسعه دهیم تا بازتاب بهتری بگیریم، اظهار کرد: توسعه روابط با کشور‌ها باید بر مبنای موقعیت جغرافیایی کشور، ظرفیت ها، فرصت‌ها و تهدیدات مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا تقویت و توسعه روابط با همسایگان به خصوص با توجه به کثرت همسایگان ایران، اولویت اول سیاست خارجی در ۴ سال پیشرو را به خود اختصاص می‌دهد.

اهمیت تنش زدایی با ریاض و قرار دادن دولت‌های عربی در یک شبکه پایدار در دولت جدید

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد:  ضرورت این اولویت مبتنی بر چند متغیر مهم است؛ متغیر اول عدم توجه به همسایگان در سال‌های گذشته بوده که باعث هدر رفتن فرصت‌ها و ایجاد تهدیدات بخصوص با عربستان سعودی شده است، بنابراین تنش زدایی با ریاض و قرار دادن دولت‌های عربی در یک شبکه پایدار روابط ضرورتی دو چندان است، مقوله‌ای که در ۸ سال گذشته به آن توجه نشد و لازم است با مذاکراتی که در حال حاضر با عربستان در جریان است، زمینه‌های گذار از تنش میان دو کشور به سمت یک روابط معقول و متناسب فراهم شود.

وی افزود: متغیر دوم، عدم توجه به مقوله صادرات به همسایگان با توجه به بازار قابل توجه و جمعیت گسترده این منطقه است. اتخاذ راهبرد صادرات محور با همسایگان ضرورتی تعیین کننده در شرایط جدید منطقه است.

کرمی ادامه داد: در کنار توجه به همسایگان، توسعه روابط با کشور‌های اروپایی که دارای تکنولوژی‌ها و فناوری‌های پیشرفته و به روز هستند هم اولویت دیگری است که باید در فضای رفع تحریم‌ها از آن بیشترین استفاده را برد. سومین اولویت هم توسعه روابط با چین و پیشبرد موافقتنامه همکاری جامع با این کشور است. اولویت چهارم هم همکاری با بلوک‌های در حال ظهور قدرت همچون روسیه، هند، آفریقای جنوبی، برزیل و نیجریه است که می‌تواند در چارچوب راهبرد توازن در سیاست خارجی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

مهترین معضل سیاست خارجی ایران در طول یک دهه گذشته

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه دولت آینده در حوزه خلیج فارس و ارتباط با کشور‌های عربی چه سیاستی را باید اتخاذ کند و چه کم کاری در این زمینه در دولت کنونی شده است، گفت: همانطور که اشاره شد یکی از معضلات سیاست خارجی ایران در طول یک دهه گذشته روابط با همسایگان عربی و در راس آن‌ها عربستان سعودی بود که زمینه‌های تنش و حتی تقابل را فراهم آورد. به موازاتی که توافق هسته‌ای در سال‌های ۱۳۹۴-۱۳۹۷ اجرا شد، توجه لازم به نگرانی‌های دولت‌های عربی خلیج فارس نشد و این مسئله باعث شد تا همسایگان عربی در روند اجرای برجام کارشکنی کنند.

وی افزود: لازم است در دولت آینده یک برنامه مشخص مبتنی بر حل اختلافات، توسعه روابط و ایجاد یک شبکه پایدار ایرانی-عربی مبتنی بر اشتراکات و حل اختلافات مورد توجه جدی قرار گیرد. این مسئله می‌تواند ضمن حل اختلافات با این بلوک مهم منطقه ای، زمینه‌های تجارت و تبادلات علمی-فرهنگی و گردشگری را نیز فراهم کند. از این رو یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت جدید باید همسایگان و در راس آن‌ها حل اختلافات با شورای همکاری خلیج فارس باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار