مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان :

سامانه نوین آبیاری در۷۸۲ هکتار از مزارع سیستان و بلوچستان افتتاح شد

زربافتی گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی بهره‌برداری از ٧٨٢ هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری در شهرستان‌های میرجاوه، کنارک، مهرستان، زاهدان، قصرقند سیب و سوران، سراوان، بمپور و ایرانشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، جعفر زربافتی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی بهره‌برداری از ٧٨٢ هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری در شهرستان‌های میرجاوه، کنارک، مهرستان، زاهدان، قصرقند سیب و سوران، سراوان، بمپور و ایرانشهر آغاز شد.

او گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۵۴ پروژه آب و خاکی در سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری است.

او  مهمترین پروژه‌های آب و خاک سیستان و بلوچستان را ٢٩ پروژه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، فاز دوم طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان در سطح ۵۵٩ هکتار، مرمت و بازسازی ٢٩ رشته قنات، ٩ باب استخر ذخیره آب، حفر چاهک کشاورزی، کانال آبیاری عمومی و انتقال آب بالوله عنوان کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با افتتاح این طرح‌ها ٢ هزار و ٨٢٠ خانوار روستایی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

او تصریح کرد: برای اجرای این طرح‌ها بیش‌از ١۶٢ میلیارد و ۴۶ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

زربافتی گفت:سیستان وبلوچستان جزو استان‌های کم بارش و از نظر منابع آبی در محدویت قرار داردکه بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری ضرورت بخش کشاورزی این استان است.

او افزود: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سیستم‌های نوین آبیاری را بصورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام نویسی‌تا نسبت به اجرای سیستم برای اراضی زراعی و باغات آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اقدام شود.

او گفت:صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علف‌های هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین به شمار می‌رود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار