باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بیانیه گام دوم انقلاب در ارتش؛ از طراحی تا ارزیابی نحوه اجرا

گام دوم انقلاب یکی از اسناد بالادستی برای پیشرفت و تعالی کشورمان است.

به  گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند. همه محققان و پژوهشگران از ابتدای صدور این بیانیه معتقد هستند که این بیانیه باید در سطوح عالی و دانشگاهی مورد بررسی و توجه قرار گیرد تا بسترساز پیشرفت‌های بیشتر و دستیابی به تمدن اسلامی شود.

گام دوم انقلاب

اگر بخواهیم این موضوع را در سطح نیرو‌های مسلح بررسی کنیم که یکی از مواردی است که فرمانده معظم کل قوا همواره بر آن تأکید دارند، موضوع تربیت دینی و اخلاقی کارکنان نیرو‌های مسلح مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی است. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به موفقیت‌ها و ناکامی‌ها اشاره شده و ما باید با شناخت گذشته و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، شکاف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را پر کنیم. برای اینکه ما بتوانیم در مسیر بیانیه گام دوم حرکت کنیم، ابتدا باید سند آن را تنظیم و الویت‌های علمی را مشخص و برای رسیدن به آن ریل‌گذاری کنیم.

تاکنون چه مقدار از بیانیه گام دوم انقلاب در ارتش اجرایی شده است؟

ارتش جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش نشستی را با حضور امیر سرتیپ محمدحسین باقری معاون تربیت و آموزش ستاد کل نیرو‌های مسلح و معاون تربیت و آموزش ارتش و فرماندهان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی برگزار کرد که هدف آن بررسی میزان تحقق این بیانیه بود. ما در این نشست با فرماندهان دانشگاه‌های افسری ارتش در چهار نیرو گفت‌وگو کردیم تا میزان تحقق این بیانیه را در سطح ارتش بررسی کنیم.

معاونت تربیت و آموزش ارتش

معاونت تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی یکی از معاونت‌های ارتش است که وظیفه اصلی طراحی و برنامه‌ریزی برنامه‌های مختلف و مناسب با نیاز بخش‌های مختلف ارتشرا بر عهده دارد.

گام دوم انقلاب

امیر دریادار دوم شهرام ایرانی جانشین معاونت تربیت و آموزش ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب در ارتش گفت: معاونت آموزش به عنوان یک رکن اساسی و مهم ترین مولف آمادگی رزم در نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که فعالیت دارد و آنچه به عنوان فرامین ابلاغ می‌شود قطع به یقین و ریشه آن در بدنه آموزش ارتش و برنامه‌ریزی‌های آن است.

جانشین معاونت تربیت و آموزش ارتش با بیان اینکه ما از همان ابتدا در ارتش با استفاده از ظرفیت علمی و دانشگاهی خود این بیانیه را مورد توجه قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در راستای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب؛ ۷ دانشگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های علمی خود در این زمینه را آغاز کردند و هر کدام از دانشگاه‌ها هیئت‌های خبرگی خود را تشکیل دادند و همه مفاد مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب را از ابتدا موشکافانه، با نگاه به آینده و با دقت بالا مد نظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب همچون پل گذشته به آینده است و این پل به عنوان یک پل بسیار مهم و راهبردی می‌تواند تمام تفکرات ما را به عنوان ارتش انقلابی از نسل قدیم به جدید منتقل کند. افرادی که در دانشگاه‌های ما حضور دارند قشر جوان هستند که در حال طی آموزش و کسب آمادگی هستند تا در آینده بتوانند با تکمیل مهارت‌های خود به آمادگی لازم برسند.

امیر دریادار دوم ایرانی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های ارتش برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب برگزاری همایش‌های مختلف بوده که دانشگاه‌ها کنار هم جمع شدند و اقدامات خود پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب را بررسی و تبادل نظر کردند.  

وی افزود: برگزاری همایش‌های مختلف، فعالیت هیئت‌های خبرگی، ایجاد واحد‌های درسی، پایان نامه‌های درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا و برخی دیگر از اقداماتی است که عصاره این هم اندیشی با تبدیل به برنامه اجرایی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

گام دوم انقلاب

دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی ارتش 

این دانشگاه باسابقه‌ترین دانشگاه افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نقش مهمی در تربیت و آموزش دانشجویان افسری ارتش ایفا می‌کند. طبعا به دلیل اهمیت این دانشگاه و اهمیت اجرای بیانیه گام دوم انقلاب قطعا تمهیدات مناسبی برای اجرای آن اندیشیده است.

امیر سرتیپ دوم علی اوجاقی فرمانده دانشگاه افسری امام علی (ع) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  تمهیدات ایجاد شده در این دانشگاه برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: دانشگاه افسری امام علی ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین دانشگاهی بود که برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اقدام و همایش برگزار کرد. این بیانیه مسئولیت این دانشگاه را دوچندان می‌کند و پیشکسوتان ما در دانشگاه افسری امام علی توانستند در دوران دفاع مقدس هر آنچه فراگرفته بودند را به منصه ظهور برسانند و یک هزار و ۱۸۴ شهید را به کشورمان تقدیم کردند.

وی ادامه داد: آنچه در متن بیانیه گام دوم انقلاب آمده است و ماموریت دانشگاه افسری امام علی (ع) هم در داخل این متن به خوبی بیان شده است. هم در حوزه علم و دانش و هم در حوزه تربیت فرمانده در تراز تمدن اسلامی برای ارتش انقلابی است. دانشگاه امام علی منشور حرکت انقلابی را تدوین کرده و تمام برنامه‌های آینده دانشگاه برهمین اساس انجام می‌شود.  

فرمانده دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش با بیان اینکه کار‌های مربوط به دوران ۵ ساله اول را طراحی کرده و برنامه را انجام داده ایم، اظهار کرد: بر همین اساس هم نیروی زمینی ارتش به دانشگاه کمک کنند تا بتوانیم برای ۴۰ سال دوم انقلاب یک افسر و مدیر جهادی، طالب اقدام، ولایت‌مدار و طالب شهادت را تربیت کنیم.

گام دوم انقلاب

دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی ارتش

امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا رودباری فرمانده دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب در ارتش گفت: ایران اسلامی در حالی وارد فاز دوم انقلاب شد که دشمنان برنامه‌های بسیاری علیه کشورمان آغاز کرده بودند و برنامه داشتند تا چهل سالگی دوم انقلاب را مشاهده نکنیم. چون ۴۰ عدد پختگی و کمال  است که نشان از کمال انقلاب ما بود و دشمنان به دنبال این بودند که برنامه داشتند تا ما وارد فاز دوم انقلاب نشویم.  

وی ادامه داد: در این راستا، رهبر انقلاب با هوشمندی و درایت خود بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند تا کشور عزیزمان را در راستای تمدن نوین اسلامی به آرمان بزرگ خود که ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) است برساند. اولین موضوع در بیانیه گام دوم انقلاب علم و دانش است و مخاطب اصلی آن جوانان هستند. ما هر موقع در طول تاریخ هل سال انقلاب به جوانان اعتماد کردیم، نتایج خوبی گرفتیم.

فرمانده دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: راه ایجاد تمدن نوین اسلامی تکیه بر علم و دانش است و به همین دلیل هم اولین راهبرد بیانیه گام دوم انقلاب علم و دانش است. در طول تاریخ هم تمدن‌های تاثیرگذار با استفاده از علم و دانش رشد پیداکرده‌اند. تمدن اسلامی هم از این موضوع مستثنی نیست و تمدن اسلامی از قرن اول تا قرن دهم تاثیرگذارترین تمدن در کره زمین بود، چراکه دین مبین اسلام به مقدار زیادی به علم و دانش توجه دارد.  

امیر سرتیپ دوم رودباری  اظهار کرد: دانشگاه شهید ستاری از دانشگاه های خاص در حوزه هوانوردی است و رسیدن به قطبیت هوانوردی است که در حوزه هوانوردی در رشته‌های مختلف برنامه‌ریزی دارد و هدف اصلی آن نیز رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه هوانوردی است. بر این اساس در راستای دستیابی به معنی گام دوم انقلاب اسلامی برنامه ریزی‌های کاربردی داشته است که بتوانیم در فاز دوم انقلاب مرجعیت علمی خود را نهادینه کرده و به عنوان قطب علمی در دنیا به آرمان خود نزدیک شویم.

وی افزود: دانشگاه شهید ستاری برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب فعالیت‌های بسیاری انجام داده است که می‌توان به ساخت هواپیما‌های بدون سرنشین، جنگال، تایپ‌های مختلف هوانوردی اشاره کرد که از این طریق بتوانیم نیرو‌های ماهر و کاربلدی را به نیرو‌های مسلح تحویل بدهیم. البته یکی دیگر از حوزه‌های فعالیتی ما هم اهمیت به مهارت آموزی در کنار علم آموزی است.

گام دوم انقلاب

دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نیروی دریایی ارتش

امیر دریادار دوم کریم مصدری فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  فعالیت‌ها و تدابیر اجراشده در این دانشگاه برای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: مهم‌ترین حوزه‌ای که دانشگاه‌ها برای اجرای آن فعالیت می‌کنند حوزه علم و پژوهش است. دانشگاه ما در حوزه علم و پژوهش به دستاورد‌های خوبی رسیده و توانسته ایم در سال‌های گذشته تحقیقات فناورانه، دانشجویی و نخبگی بسیاری را به تصویب برسانیم که ثمرات آن در سال ۱۴۰۰ مشاهده خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه تولید علم نیز سال گذشته بود که محتوا‌های علمی، درسی و برنامه‌های درسی دانشگاه بازنگری شده است. در خصوص اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دانشگاه‌ها باید کار‌های بسیاری را انجام دهند و ما تازه در اول راه هستیم.  

فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر با اعلام ارزیابی خود از نحوه اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب نیز تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب درباره گام دوم صحبت می‌کند که مدت زمان طولانی را در نظر گرفته است. این نیاز وجود دارد تا به برنامه‌های ۵ و یک ساله  تقسیم شده تا به نحو خوبی اجرا شود.  

وی ادامه داد: در همین دو سالی که بیانیه گام دوم انقلاب صادر شده است، بالای ۹۰ درصد از برنامه‌های خود در این حوزه را به خوبی انجام داده ایم.

گام دوم انقلاب

دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)

سرهنگ حسین فتح آبادی معاون پژوهش دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات این دانشگاه در خصوص تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: ما در خصوص تحقق بیانیه گام دوم  انقلاب فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌ایم. ما برای این کار کارگروه‌های بسیاری را تشکیل داده ایم تا بیانیه گام دوم انقلاب به صورت راهبردی و عملیاتی در نیروی پدافند هوایی ارتش اجرایی شود.

وی ادامه داد: در این حوزه تحقیقات راهبردی بسیار کلان انجام شده و از نظرات و راهنمایی‌های پیشکسوتان نیز بهره برداری شده است. در این راستا منشور حرکت دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) به سوی بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شده تا بتوانیم به اهداف این بیانیه دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار