روایت دانشمند نخبه‌ای که ایران را به آمریکا ترجیح داد

دانشمند ساوجی که با بورس راهی آمریکا شد، اما وطن را برماندن ترجیح داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  آنقدر با غیرت بود که بعد از پایان بورس تحصیلی اش در آمریکا پیشنهاد وسوسه انگیز تدریس در دانشگاه مهم و کار در مرکز تحقیقات فضایی را نپذیرفت و به قول خودش دنیا را با همه زیبایی هایش و با همه جلال جبروتش ۳ طلاقه کرد و آمریکا را ترک گفت.

این دانشمند ساوجی و اهل استان مرکزی فراتر از سرزمین به حق و باطل و ظالم و مظلوم می‌اندیشید و در این دوگانه‌ها در جبهه حق در کنار شیعیان مظلوم لبنان قرار گرفت و با ایجاد جنبش حرکت محرومان زیرساخت‌های توانمندی جوانان فقیر شیعه لبنان را بنا نهاد.

دکتر مصطفی چمران که با نمره عالی از دانشگاه برکلی آمریکا دکترای فیزیک پلاسما دریافت و در لبنان تجربه جنگ‌های نامنظم را کسب کرده بود با انقلاب اسلامی به ایران آمد و با نبوغش خدمات فراوانی به جبهه دفاع مقدس کرد.

این مرد متدین و دانشمند ساوجی با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران همة تلاش خود را صرف تربیت اولین گروه‏‌های پاسداران انقلاب کرد و در رده‌های بالا خدمت نمود.

شهید چمران با شروع جنگ تحمیلی در سال ۵۹، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد و با قدرت ایمان و ارادة آهینن و شجاعت و فداکاری توانست مناقشه پاوه که از نگرانی‌های سران انقلاب بود را سامان دهد.

از دیگر کار‌های مهم این شهید بزرگوار ایجاد هماهنگی بین نیرو‌های ارتش، سپاه و نیرو‌های داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.

شهید چمران که در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بود و پایان‌نامه دکترایش مرجع بسیاری از مقالات علمی دانش روز در زمینه فیزیک پلاسما شد، هوشش را در راه خدا بکار برد و به فردی چند بعدی تبدیل شد که در دانش، در عرفان، در سیاست و در جنگ نمونه و کم نظیر بود.

ایشان در آمریکا با همکاری بعضی از دوستان، برای اولین ‏بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‏ ریزی کرد و از مؤسسین و فعالان انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا به شمار می‏رفت که به دلیل این فعالیت‏ ها، رژیم شاه بورس تحصیلی اش را قطع کرد.

کتاب‌های او در زمینه عرفان نشان از روح بزرگ عرفانی او دارد که جسم خاکی تاب تحمل چنین روحی را نداشته و باید به سوی بی نهایت پرواز می‌کرد.

دانشمند نخبه ایرانی شهید دکتر مصطفی چمران در ۳۱ خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه به سوسنگرد در لباس رزم و در دفاع از میهن بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن متجاوز به دیار معبود شتافت و به گفته خود، مرگ را در آغوش کشید و جاودانه شد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.