واکسن اسپوتنیک ایرانی رونمایی شد

واکسن کرونای اسپوتنیک ایرانی با حضور وزیر بهداشت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، واکسن کرونای اسپوتنیک( مشترک ایران و روسیه) با حضور نمکی، وزیر بهداشت و آموزش درمان در شرکت اکتوور شهرک صنعتی بهارستان البرز رونمایی شد.

جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه ایران ششمین کشوری است که بعد از کشورهایی همچون صربستان، ایتالیا، هند و برزیل با انتقال فناوری، تولید مشترک واکسن کرونا را در کشور آغاز کرد و به تولید انبوه رساند، گفت: دانش فنی و فناوری این واکسن از موسسه گامالیا کشور روسیه است و از ابتدای امسال محموله بانک سلولی برای کشت و تولید تحویل شرکت اکتوور شد.

او با اشاره به این مطلب که شرکت اکتوور یکی از ۴شرکت متقاضی ایرانی بود که از طرف روسیه به عنوان اولین تولید کننده ایرانی تایید شد، افزود: ورود به فرآیند تولید دارو‌های ویژه درمان کووید-۱۹ از روز‌های نخست شیوع این بیماری و همزمان با شرکت‌های بین المللی تولیدکننده این داروها، سبب شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فرآیند تولید این محصولات در شرکت اکتوور نهایی شود و علاوه بر خودکفایی در تولید با قیمتی کمتر از یک پانزدهم بهای جهانی، دارو‌های موثر در درمان کووید را ارائه کند.

مستوفی مدیرعامل کارخانه تولید مشترک اسپوتنیک وی در مراسم رونمایی واکسن مشترک ایران و روسیه گفت: از ابتدای پاندمی تمام تملاشمان را کردیم تا داروهای موثر در کووید ١٩ را تولید کنیم که از جمله آن می توان به تولید داروی رمدسیویر اشاره کرد و ما جزو نخستین شرکت ها بودیم که این دارو را در حد کیفیت برند اصلی توانستیم تولید کنیم و ٢٠ هزار ویال در ماه تولید کردیم و بیش از ١٠٠ هزار بیماران از داروهای تولید ما استفاده کردند.

وی ادامه داد: ما در تابستان ٩٩ توانستیم بیش از ٣٠ میلیون دوز از این دارو را تولید کردیم و دارو‌های که توان پیشگیری از کرونا را دارند تولید کنیم. ما تمام توانمان را برای تولید واکسن کوودید ١٩ سرمایه گذاری کردیم و با توجه به ظرفیت بیوتکنولوژی توانستیم در این زمینه ورود کنیم و خوشبختانه بایو راکتو‌هایی که ما خریداری کرده بودیم مشابه بایو راکتور‌های شرکت گامالیا بود و با محققان دانشگاه آکسفورد برای تولید واکسن استرازنکا و فایزر بیونتک برای تولید واکسن mRNA مذاکره کردیم و خوشبختانه شرکت هترو که شریک ما در تولید دارو‌های ضد سرطان است و با موسسه گامالیا قرارداد بست و راه را برای ما هموار کرد.

مستوفی افزود: با نظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شرکت‌های بسیاری برای تولید مشترک اسپوتنیک پیش قدم شدند و ما به عنوان یکی از شرکت‌های تولید کننده اسپوتنیک وی در ایران در بهمن ماه ٩٩ انتخاب شدیم و توانستیم در مدت کوتاهی واکسن را تولید کنیم و در اسفند ماه موافقت اصولی سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم و در اولین فرصت مواد اولیه تولید واکسن را از چهارگوشه دنیا به سختی تهیه کردیم چرا که علاوه بر کمبود واکسن کمبود مواد اولیه هم وجود دارد.

گروه اکتوور مجموعه‌ای متشکل از کارخانجات دارویی و غذایی با بیش از نیم قرن تجربه و همراهی افزون بر چهار هزار جوان ایرانی، یکی از بزرگترین و معتبرترین مجموعه‌های تولیدی دارو و غذا در ایران و منطقه است. مجموعه داروسازی گروه اکتوور با تولید بیش از ۳۰۰ محصول دارویی در ۱۵ حوزه درمانی تحت به روزترین استاندارد‌ها و مورد تایید سازمان‌های داخلی و بین المللی، با ایجاد خطوط پیشرفته تولید دارو در کشور و تولید بالاترین میزان قرص، کپسول، سرنگ، ویال و آمپول، دارای یکی از بزرگترین مجموعه خطوط تولید دارو در کشور است.

تامین و به کارگیری مجهزترین ماشین آلات تولیدی بر اساس آخرین فناوری در حوزه دارو‌های خوراکی، پیشرفته‌ترین و مجهزترین خطوط تولید دارو‌های ضد سرطان، پیوندی، هورمونی و باروری و نیز مشارکت فعال در بخش مکمل‌ها و مواد موثره دارویی، در کنار انتقال دانش فنی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور، بخشی از تلاش گروه اکتوور در افزایش اشتغال زایی و رونق تولید ملی بوده است. مشارکت گسترده بین المللی با معتبرترین مجموعه‌های دارویی جهان همچون Merck آلمان، Krka، Hetero و ... و جذب سرمایه گذاری گسترده بین المللی در کشور، نشانگر توانمندی تجهیزاتی و دانش روزآمد اکتوور در تولید محصولات دارویی در کلاس جهانی در کشور است که حاصل سال‌ها تجربه و کسب دانش و تعهد ملی است.

ورود به فرآیند تولید دارو‌های ویژه درمان کووید-۱۹ از روز‌های نخست شیوع این بیماری و همزمان با شرکت‌های بین المللی تولیدکننده این داروها، سبب شد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فرآیند تولید این محصولات در مجموعه اکتوور نهایی شده و علاوه بر خودکفایی در تولید، با قیمتی کمتر از یک پانزدهم بهای جهانی، دارو‌های موثر در درمان کووید را به کادر درمان و مردم عزیزمان ارائه کند.

با آغاز تلاش جهانی برای تامین واکسن کووید-۱۹ و تحقیقات در این زمینه، گروه دارویی اکتوور همچون گذشته ضمن انجام مطالعات در بخش تحقیق و توسعه خویش، مذاکرات بین المللی برای تولید یکی از معتبرترین واکسن‌های جهانی را از سال گذشته آغاز کرد. با برگزاری جلسات مکرر با طرف‌های خارجی با حضور نمایندگان سایر شرکت‌های دارویی ایرانی و تحت نظارت سازمان غذا و دارو، توانمندی ها، استاندارد‌ها و دانش فنی مجموعه‌های ایرانی مورد بررسی کامل و دقیق قرار گرفت. بر اساس استاندارد‌های موجود و فناوری به کار رفته در تولید واکسن اسپوتنیک وی، تجهیزات تولیدی با بالاترین سطح فناوری در کنار دانش فنی به روز مورد نیاز است که مجموعه دارویی اکتوور مجهز به این دانش و پایه تکنولوژیک منحصر به فرد است.

به دنبال ارزیابی دقیق خطوط تولیدی بخش بیوتکنولوژی اکتوور توسط طرف روس و به لحاظ اعتماد و اطمینان بین المللی به گروه دارویی اکتوور، مجموعه اکتوور به عنوان مرکز تولید واکسن اسپوتنیک وی در قالب تولید قراردادی انتخاب شد.

واکسن اسپوتنیک وی در بیش از ۶۰ کشور جهان از جمله ایران به ثبت رسیده و در بسیاری از کشور‌های دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلاروس، اوکراین، صربستان، هند، چین، کره جنوبی، قزاقستان، مصر، آرژانتین و برزیل برای تولید قراردادی و تحت لیسانس انتخاب شده و گروه دارویی اکتوور به عنوان یکی از نخستین تولید کنندگان این واکسن در منطقه خاورمیانه برگزیده شده است.

در راستای تولید قراردادی واکسن اسپوتنیک در مجموعه اکتوور، پس از انتقال بانک سلولی به کشور و اتمام مراحل تولید آزمایشی، هم اکنون بچ انتقال تکنولوژی بر اساس دستورالعمل های تدوین شده توسط انستیتو گامالیا و در ماشین آلات و تجهیزات کاملا مشابه با سازنده اصلی به تولید رسیده و کلیه آزمایش‌های مربوطه در این خصوص با موفقیت به پایان رسیده است.

تولید بچ صنعتی این واکسن منوط به تایید آزمایشگاه‌های انستیتو گامالیا بر اساس نتایج بچ انتقال تکنولوژی مربوطه می‌باشد. ظرفیت تولید این واکسن در گروه دارویی اکتوور، دو میلیون دوز در ماه خواهد بود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۶ تير ۱۴۰۰
میخان واکسن شون را بفروشند با چند برابر قیمت جهانی به مردم بد بخت ولی روشون نمیشه بگن
همه دنیا واکسیناسیون رایگان کردند 80 درصد جمعیت شون را ما هیچ ما نگاه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۶ تير ۱۴۰۰
جون خودتون
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۰۸:۱۸ ۰۶ تير ۱۴۰۰
دست شون درد نکنه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
موج 5 داره میاد اگه زنده موندم باز میام براتون کامنتای قشنگ میذارم - ممنون از yjc از همه دوستان - حلالمون کنید - اینا که تزریق نمیکنن فقط میسازن انبار میکنن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۰
بالاخره برای ایرانه یا روسیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۶ تير ۱۴۰۰
افرین ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
واکسن خارجی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
درود بر ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
فقط وعده
هی امروز فردا
پس کی واکسیناسیون
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۲۲:۴۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
کی به ما واکسن می زنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۵ تير ۱۴۰۰
فقط ادعا در عمل چقدر واکسینه شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۵ تير ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
درودخدابردانشمندان ونخبگان ایران عزیزکه ایران روبه قله پیشرفت علم وتکنولوژی میرسانند تاکور شود هرانکس که پیشرفت وترقی ایران ومردمش رانمیخواهد
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۲۰:۲۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۲۰:۲۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
دمشون گرم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۲۰:۲۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
ای بابا
دیگه ملتو هر چه زود تر واکسیناسیون کنید
این کرونا هم مثل ماشین هاتون روزی یدونه پلاس میخوره میاد بیرون
دنا پلاس
سمند پلاس
کرونا پلاس
کرونای دلتا پلاس
ووووو.......
از ما کنکوری ها که گذشت شایدم به یکی از این ماشین پلاس ها تو مسیر کنکور زیر میگیره یا کرونا پلاس ما رو میکشه
من برم یه قبر واس خودم سفراش بدم یهو فردا دلار میره بالا جنازم رو زمین میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۵ تير ۱۴۰۰
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۵ تير ۱۴۰۰
چه لزومی به ساخت این همه واکسن یک واکسن بسازید انرژی تون را صرف تولید همون واکسن کنید وسریع تر به ملت بزنید
Iran (Islamic Republic of)
حمید ایرانی
۱۴:۲۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
چشم قربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۵ تير ۱۴۰۰
باشه دادش فهمیدیم صدات قشنگه عادی گزارش کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
واکسن, موشک پهپاد ماهواره سلولهای بنیادی اورانیوم 60% و هزاران وسیله دیگه تولید کردید
نمیدونم چرا یک خودروی سواری یا وانت پرایدمون که زیرش مثل نیسان یا وانت مزدا, یک شاسی محکم داشته باشه نمیسازیم
چرا ما خودرو هامون گران که هست یک دردیه و کیفیت هم نداره
یک پراید که من 130 ملیون خریدم چون به سختی پولش تهیه کردم حالا توقع دارم که برام سالها کار کنه
اما چند سال بعد داغون میشه و میپوسه ولی تویوتا ها از چهل پنجاه سال قبل هنوز داره به خوبی چرخش میچرخه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا فیروزی گلوجه دانشجوی روانشناسی از تبریز
۱۹:۰۳ ۰۵ تير ۱۴۰۰
خوبه ولی در زمینه تحقیق سرمایه گذاری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
همزمان با رونمایی بتید خط تولید هم آماده بود و قرار بود در ماه ۹ میلیون دز تولید شود نه این که بعد چند ماه تازه رونمایی و در انتظار خط تولید اونم ۲ ملیون دز به جای ۹ ملیون خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۸:۴۸ ۰۵ تير ۱۴۰۰
به امید رسیدن هر چه زودتر و در کمترین زمان به تولید بیش از هشتاد ملیون دوز در ماه هم برای ملت و کشور عزیزمان و هم توان صادرات گسترده به جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
آقای مستوفی حسن روحانی تورو کشف نکرد وگرنه یا وزیر بهداشت می‌کرد تورو البته آقای نمکی انسان شریفی هستند یا سخن گوی دولت چقدر راحت دروغ میگی اگر راست میگی با چهار هزار جوان ایرانیت انسولین قلمی تولید کن که آنقدر مردم برای تهیه آن الاف نشوند و هم صادر کن که پول حلال گیرت بیاد انقدر هم دروغ نگو
Turkey
ناشناس
۱۷:۰۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
فقط رونمایی مکنید برنامه برای تزریق و سرعت واکسیناسیون چی شد حرف حرف حرف حرف!!!! تا کی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
عجله نکن بزار یولش یواش تزریق کنند که همه واکسنها مخصوصا کرونا باید ده سال ازمایش بشن
اگه همه یکماهه واکسن بزنیم ممکنه همگی چند ماه بعد عوارض پس بدیم
خواهشا تو زمینه پزشکی که اطلاعات کمی دارید دخالت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۵ تير ۱۴۰۰
بقول خودتون ایهمه واکسن ساختین میخرین هنو ده درصد از جمعیت هم واکسینه نشدن ک..... وقتی ایی تعداد کم دوز اول گرفتن دوماه طول کشید تا اندکی از دوز اولیها واکسینه بشن وای بحال اوموقع ک بخایین نصف جمعیتو واکسینه کنید
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۹:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۰
بعضی ها فقط دنبال نق زدن هستند .همه چیز که یهو مهیا نمیشه ، قدم به قدم .باز خدا رو شکر و احسن به غیرت دانشمندان خودمان که در چند جبهه در حال تلاش هستند و به کوری چشم دشمنان به تدریج وارد فاز عملیاتی خواهند شد .حالا ما تحریم رو هم در نظر نمی گیریم .
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۶:۴۴ ۰۵ تير ۱۴۰۰
البته ایران ۶۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک پیش خرید کرده که تا پایان آذر بایستی وارد کشور شود و تا امروز فقط ۹۲۰ هزار دوز وارد شده است .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۵۸ ۰۶ تير ۱۴۰۰
درسته که استرازنکا خطرناکه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟