باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

قطب های تولید فولاد کشور بی نیاز از واردات آجر های نسوز/ اکسید منیزیم جا پای محصولات خارجی گذاشت

کارخانه اکسید منیزیم سربیشه توانسته با استفاده از متخصصان داخلی کشور بخش زیادی از نیاز فولاد سازی‌های کشور را تامین کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  سال ۷۲ بود که با راه اندازی یک کارخانه صدای اشتغال و خودکفایی در این سوی مرز ایران و افغانستان یعنی شهرستان سربیشه به گوش رسید. کارخانه‌ای که توانست بزرگترین واحد تولید اکسید منیزیم کشور را به نام خودش ثبت کند.

محصولات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه مورد استفاده در صنعت فولاد سازی کشور است که با راه اندازی خط جدید تولید آجرهای نسوز در کارخانه ، این واحد تولیدی توانسته به مرحله جدیدی از خودکفایی برسد.

این واحد که بزرگترین واحد تولید اکسید منیزیم کشور است محصولاتی از جمله اکسید منیزیم، اکسید منیزیم سینتره، اکسید منیزیم ذوبی و انواع جرم‌های نسوز قلیایی تولید و روانه بازار می‌کند.

صنایع بزرگ کشور از جمله صنایع سیمان، فولاد و ذوب فلزات مهمترین مصرف کنندگان محصولات این کارخانه هستند و مواد معدنی اولیه این کارخانه از بیش از ۱۴ محدوده معدنی در داخل و خارج از استان تأمین می‌شود.

استان خراسان جنوبی با داشتن ذخایر بزرگ منیزیت به قطب تولید اکسید منیزیم کشور تبدیل شده است و در استان‌های صنعتی مانند اصفهان ، تهران و خوزستان کارخانجاتی هستند که منیزیت سربیشه نیاز به ماده اولیه آنها را تامین می کند.

قطب های تولید فولاد کشور دست به دامان منیزیت سربیشه

وقتی آوای کار و تلاش از قطب منیزیت شرق کشور شنیده می شود

دهجو سرپرست پرس پخت و کوره‌های کارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: در این کارخانه بالغ بر۹۵ درصد از توان داخلی کشور استفاده کردیم و همه دستگاه و تجهیزات موجود در این واحد به همت متخصصان داخلی کشور ساخته شده است.

او با بیان اینکه با راه اندازی خط تولید جدید این کارخانه وارد فاز جدیدی شد، افزود: اکنون در این کارخانه علاوه بر اکسید منیزیم، جرم‌های نسوز تولید می‌کند که نیاز بسیاری از کارخانه هاست.

دهجو گفت: با راه اندازی خط جدید ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ به صورت غیر مستقیم جذب شدند.

او بیان کرد: اکثر دستگاه‌ها و تجهیزات موجود ساخت داخل کشور هستند و ۹۰درصد کارشناسان فعال در این محل بومی استان اند.

فولاد

تولید ۱۸ هزار تن آجرنسوز با تکیه بر توان داخلی

محصول جدیدی را که به محصولات کارخانه اضافه کردیم تولید آجر‌های نسوز است که در صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.

هاشم آبادی مدیرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: با راه اندازی خط جدید به میزان ۵۰ درصد تولیدات کارخانه افزایش یافته است و به سبد محصولات جرم‌های دیرگداز قلیایی اضافه شد.

او افزود: سالانه ۱۸ هزار تن آجرنسوز در خط جدید تولید خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید


هاشم آبادی بیان کرد: تولید آجرنسوز عموما مورد استفاده صنایع فولاد کشور است و برای کشورمان که دارای صنایع راهبری است ضروریست.

مدیرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه منیزیم کلسینه و زنیتر، اکسید منیزیم ذوبی و انواع جرم‌های نسوز را از جمله تولیدات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه دانست و گفت: این تولیدات بخش بزرگی از نیاز صنایع محتلف کشور به مواد دیرگداز قلیایی منیزیتی را تامین می‌کند.

سربیشه

جلوگیری از خروج ارز با تکمیل زنجیره تولید

توکلی مدیر کارخانه اکسید منیزیم سربیشه هدف اصلی راه اندازی این خط را توجه به نیازبازار و صنعت فولاد کشور، جلوگیری از واردات این محصول و خروج ارز از کشور است.

او با بیان اینکه توجه مواد اولیه آجر‌های نسوز در استان تولید می‌شود افزود: خط تولید جدید در جهت تکمیل محصولات خودمان و با تلاش هم استانی‌ها به بهره برداری رسید.

این افزایش تولید علاوه بر افزایش بهره وری و پایدارسازی تولید کارخانه و مواد اولیه مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای این واحد، زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم می‌کند.

محمدی رئیس بهره برداری کارخانه اکسید منیزیم سربیشه گفت: قبلا اکسید منیزیم به طور مستقیم به مشتریان عرضه می‌شد و در کارخانجات دیگر فرآوری انجام و سپس به فولادسازی‌ها ارائه می‌شد که اکنون فرآوری جرم‌های نسوز در خط جدید انجام می‌شود.

او افزود: وقتی جرم‌های نسوز در اختیار فولادسازی کشور انجام می‌شود، ارزش افزوده بیشتری را عاید استان می‌کند.

کارخانه

افق های روشن خودکفایی با اجرای طرح های توسعه ای جدید

کارخانه اکسید منیزیم سربیشه با تولید محصول جدید تولید ، نیاز صنعت فولاد سازی کشور به آجرهای نسوز را تامین می کند.

اما مسیر تولید به اینجا ختم نمی شود و زنجیره تولید انواع مواد نسوز در این کارخانه همچنان ادامه دارد و طرح توسعه‌ای بعدی در راه است تا تولیدات جدید به صنایع فولادسازی در استان‌های مختلف برسد.

راه اندازی خط تولید فرآورده‌های نسوز در این کارخانه به توسعه شرق کشور و خراسان جنوبی کمک کرد ، استانی که باید ظرفیت معدنی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گزارش از فهیمه کدخدا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۰۸:۳۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
احسنت