از خشکسالی بی سابقه تا گرسنگی دام ها/ توزیع قطره چکانی نهاده ها راه به جایی نمی برد

روند کاهشی بارش در خراسان جنوبی و گرانی نهاده های دامی باعث شده است تا دامداران استان، مشکلات زیادی را تجربه کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جمعیت دام خراسان جنوبی به ویژه دام‌های مولد به علت کمبود علوفه و توزیع قطره چکانی نهاده‌های دامی در حال کاهش چشمگیر است.

چند سالی است که خشکسالی گریبان‌گیر کشور و خراسان جنوبی شده است و اکنون برای بیست و یکمین سال متوالی در این استان جایش را محکم تر کرده است.

کاهش بارندگی در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است

خندان رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: کاهش بارندگی سال زراعی جاری در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و با توجه به شرایط پیش رو نیاز است منابع آبی موجود به خوبی مدیریت شود.

او افزود: براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا آخر اسفند پارسال، ۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متأثر از خشکسالی‌های خفیف تا بسیار شدید است که به دلیل خشکسالی و پیامد‌های آن از جمله خشک شدن چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها، تقریبا رویش گیاه در مراتع استان نزدیک به صفر شده است.

بیش از ۸۹ درصد مراتع استان را مراتع فقیر و کم تراکم تشکیل می‌دهد

نصر آبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز سطح مراتع استان را ۸.۵ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بیش از ۸۹ درصد مراتع استان را مراتع فقیر و کم تراکم تشکیل می‌دهد که با ادامه خشکسالی، سطح مراتع فقیر در حال گسترش است.

او  با اشاره به دام موجود در استان در مقابل مقدار مراتع افزود: دام موجود در استان ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد دامی است که ۳ میلیون و ۵ هزار واحد دامی از مراتع تغذیه می‌کنند و این در حالی است که دام مجاز بر اساس ظرفیت مراتع استان باید یک میلیون و ۳۶ هزار واحد دامی باشد.

نصرآبادی اظهار کرد: میزان بارندگی در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته و روند کاهشی آن همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید


یکی از دامداران خراسان جنوبی می‌گوید: امسال مراتع خیلی خُشک هستند و مجبوریم برای دام خود، خوراک جایگزین کنیم که سودی ندارد.

او ادامه می دهد: با خشک شدن مراتع، دامداران باید علوفه دامشان را دستی تهیه کنند اما مشکل این است که خوراک و علوفه دستی مورد نیاز دام‌های استان هم کافی نیست و به صورت قطره چکانی در شهرستان‌های استان توزیع می‌شود و قیمت آن هم با دخل و خرج دامداران و مقدار نیاز دام‌ها تناسب ندارد.

وضعیت دامداری استان بحرانی است

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: وضعیت دامداری استان همچنان بحرانی است و هر چند مسئولان و متولیان در این مدت اقدام به سه برابر کردن سهمیه برخی نهاده‌های دامی کرده اند، اما چون در خشکسال‌ترین سال نیم قرن اخیر به سر می‌بریم و مراتع استان فقیر است، همه دام‌های سبک باید با علوفه دستی تغذیه شوند.

از خشکسالی بی سابقه تا گرسنگی دام ها/ توزیع قطره چکانی نهاده ها راه به جایی نمی برد

او با بیان اینکه در حالی که نهاده‌ها پاسخ گوی نیاز دام‌های گرسنه نیست، افزود: قیمت نهاده‌های دامی امسال نسبت به پارسال چهار برابر شده است.

غریبی تصریح کرد: هر چند برخی از دامداران نهاده‌های دامی، چون جو، ذرت و سویا را از سامانه بازارگاه تأمین می‌کنند، سهمیه اختصاص یافته کفاف نیاز‌ها را نمی‌دهد و باید خیلی بیش از این باشد.

علوفه بیشتری نیاز است

غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی گفت: اگر قرار باشد کمی از التهاب و بحران بخش دامداری استان کاسته شود، در کنار کنسانتره‌هایی که دولت در اختیار دامداران قرار می‌دهد لازم است ماهانه ۱۰ هزار تن جو نیز برای تغذیه دام‌ها تحویل شود و برای کاستن التهاب از وضعیت بحرانی حوزه دام باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار رأس دام مازاد آن‌ها نیز خریداری شود تا بازار گرانی نهاده‌های دامی و فرآورده‌های آن کمی کنترل شود.

او با بیان اینکه افزایش قیمت شیر هنوز اعلام نشده است، افزود: گران شدن ۴۰ درصدی شیر در مقابل چهار برابر شدن قیمت نهاده‌های دامی چندان تأثیری در کم شدن التهاب و بحران حوزه دام ندارد.

از خشکسالی بی سابقه تا گرسنگی دام ها/ توزیع قطره چکانی نهاده ها راه به جایی نمی برد

غریبی گفت: تنها دو کارخانه فرآوری شیر در استان فعال است و ۸۵ تن شیر خام برای فروش و فرآوری از استان خارج می‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی بیان کرد: از حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار دام سنگین گاو و گوساله، حدود ۲۵۰ تن شیر به صورت روزانه تولید می‌شود که از این مقدار ۱۲۰ تا ۱۲۵ تن آن توسط کارخانه‌های لبنیات استان جمع آوری می‌شود.

او ادامه داد: قیمت مصوب شیر حتی ۵۰ درصد از هزینه‌های دامدار را هم تأمین نمی‌کند در حالی که استان خراسان جنوبی از مراکز جمعیتی دور است که این مشکلات هزینه‌ای چند برابر ایجاد می کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار