شناسایی یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری

یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که ۳۹۸ گونه از این گیاهان دارای خاصیت دارویی، عطری و ادویه‌ای است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اعظم شیخ سامانی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: گیاهان دارویی برای رشد و تکثیر به نور فراوان و شب‌های خنک احتیاج دارند که این شرایط با توجه به اقلیم موجود در این استان برای پرورش و رشد گیاهان دارویی فراهم است و در حال حاضر کشت ۳۹۸ گونه گیاه دارویی، عطری و ادویه‌ای در استان انجام می‌شود.

او افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان یک هزار و ۷۰۰ هکتار است که از این مقدار ۲۵۹ هکتار زیرکشت زعفران، ۴۷۰ هکتار زیر کشت موسیر، ۵۷۰ هکتار تحت کشت گل محمدی، ۲۶۴ هکتار به کشت سیاهدانه اختصاص دارد و مابقی نیز مساحت زیرکشت سایر گیاهان دارویی موجود در استان محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید


شیخ سامانی اضافه کرد: بیشتر مساحت زیرکشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری متعلق به زعفران، موسیر، گل محمدی و سیاهدانه است که هرکدام از این گیاهان دارای زمان کشت متفاوتی هستند، برای مثال کشت زعفران از اواخر مرداد و اوایل شهریور انجام می‌شود.

او اظهار داشت: کشت موسیر نیز در ماه‌های مهر و آبان انجام می‌شود و گل محمدی دارای کشت پاییزه و بهاره است، همچنین زمان کشت سیاهدانه باتوجه به منطقه و اقلیم‌های متفاوت موجود در چهارمحال و بختیاری از آذرماه آغاز می‌شود و تا اسفند نیز ادامه پیدا می‌کند، سایر گیاهان دارویی نیز دارای کشت بهاره هستند و به‌صورت کشت نشایی انجام می‌شوند.

شیخ سامانی تصریح کرد: امکان کشت گیاهانی خوراکی و دارویی مانند زعفران، گل محمدی، سیاهدانه و موسیر در اکثر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اما تعدادی از این گیاهان در برخی مناطق استان سطح زیرکشت بیشتری دارند، برای مثال بخش عمده سطح زیرکشت سیاهدانه در لردگان و خانمیرزا وجود دارد، همچنین گل محمدی در بروجن و موسیر در کوهرنگ بیشترین مساحت زیر کشت را دارند.

او افزود: یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی در مناطق مختلف استان شناسایی شده است که ۳۹۸ گونه از این گیاهان دارای خاصیت دارویی، عطری و ادویه‌ای هستند بنابراین در استان امکان رشد اکثر گیاهان دارویی وجود دارد.

شیخ سامانی اضافه کرد: برخی از گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شوند، برای مثال با توجه به کامل بودن زنجیره کشت، تولید و سایر موارد مربوط به گل محمدی در استان امکان ارسال این محصول به استان‌های دیگر مانند اصفهان و یزد فراهم شده است، همچنین در مزارع بزرگ گل محمدی در استان نیز کار گلاب‌گیری و خشک کردن محصول نیز انجام می‌شود.

او ادامه داد: تیموکینون، مهم‌ترین ماده موثره موجود در سیاه‌دانه است و به همین دلیل می‌توان از این محصول برای تولید انواع دارو‌های ضدتشنج استفاده کرد، همچنین با روغن‌کشی از سیاهدانه می‌توان این روغن را در موارد تغذیه‌ای و دارویی مورد استفاده قرار داد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.