موسوی مبلغ در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان؛

آمریکا نه با دولت افغانستان صادق بود و نه حتی با طالبان

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت آمریکا با بی مسئولیتی تمام عملا نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را در برابر تهاجم گسترده گروه طالبان تنها گذاشت.

 آمریکا پس از ۲۰ سال تجاوز و کشتار غیرنظامیان افغانستانی و بدون دستیابی به هیچ کدام از اهداف خود، سرانجام مجبور شد طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده نظامیان خود را از این کشور خارج کنند. آمریکا در آخرین اقدام خود برای خروج نیروهایش از این کشور فرودگاه  نظامی بگرام را به نیروهای نظامی دولت افغانستان تحویل داد. 

با خروج نیرو‌های خارجی از خاک افغانستان نیرو‌های طالبان توانسته اند در مناطق مرزی و گذرگاه‌های استراتژیک کنترل اوضاع را به دست گیرند. به همین دلیل، شدت درگیری‌ها در افغانستان تشدید شده و بیم آن می‌رود که این کشور اسیر جنگ داخلی شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز از ارائه پیشنهاد‌هایی در قالب گفتگو‌های صلح به صورت پیش نویس به دولت افغانستان طی ماه آینده خبر داد.

در همین باره احمد موسوی مبلغ، کارشناس سیاسی مسائل افغانستان و مدیر خبرگزاری اطلس افغانستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از فرودگاه نظامی بگرام در شمال افغانستان را حساس‌ترین مرحله این عقب‌نشینی‌های نظامی از سوی واشنگتن دانست و گفت: نیرو‌های آمریکایی در حالی افغانستان را ترک می‌کنند که با بی‌مسئولیتی تمام، عملا نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان را در برابر تهاجم گسترده گروه طالبان تنها گذاشتند.

 سقوط دولت افغانستان از سوی طالبان بعید است 

موسوی مبلغ درباره آینده پیش روی افغانستان و کنترل شهرها به دست طالبان اعلام کرد: با توجه به اینکه گروه طالبان در طول یک سال گذشته پیشروی‌های زیادی در مناطق شمالی افغانستان داشته و اکثر این مناطق را هم بدون جنگ و خونریزی به کنترل خود درآورده است، انتظار می‌رود در روز‌های آتی دامنه جنگ در نیمه شمالی افغانستان توسعه قابل توجهی پیدا کند و ما شاهد تنش‌های نظامی بیشتری در این مناطق باشیم، اما بعید است با توجه به شرایطی که در افغانستان حکم فرماست، سقوط دولت افغانستان از سوی طالبان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: ما شاهد سقوط دولت افغانستان به دست طالبان نخواهیم بود چرا که آمریکایی‌ها عملا توسعه جنگ در افغانستان را منطبق با منافع خود می‌دانند به همین دلیل هم هست که در یک رفتار متناقض هم از دولت افغانستان اعلام حمایت می‌کنند و هم بستر‌های لازم برای تقویت گروه طالبان را فراهم می‌کنند. آمریکایی‌ها در یک پیمان استراتژیک با افغانستان هستند و در عین حال توافقنامه صلحی هم در دوحه با طالبان امضا کردند. آنها به دولت افغانستان قول حمایت و ایجاد امنیت گسترده برای فرودگاه بین‌المللی کابل را دادند و در عین حال هم با طالبان ارتباط دارند و از مذاکرات صلح و حضور آن‌ها در ساختار قدرت صحبت می‌کنند.

کارشناس سیاسی مسائل افغانستان با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در رفتار خود نه با دولت افغانستان و نه حتی با طالبان صادق نیستند، افزود: واشنگتن بیشتر به دنبال این است در افغانستان شرایطی به وجود بیاید که دولت افغانستان درگیر یک جنگ طولانی مدت با طالبان شود و دامنه این جنگ از جنوب تا شمال را که به عنوان حیاط خلوت کشور‌هایی مثل ایران، روسیه، چین و هند به حساب می‌آید، کشیده شود تا بار جنگ از دوش آمریکایی‌ها به کشور‌های منطقه تحمیل شود.

آمریکا می‌خواهد طالبان به جای دشمنی با او دشمن رقبایش در منطقه باشد

موسوی مبلغ تصریح کرد: سناریو‌یی که آمریکا برای افغانستان طراحی کرده مبتنی بر این است که عملا طالبان بعد از این به جای اینکه دشمن آمریکا باشد، دشمن رقبای آمریکا در منطقه باشد تا شکست‌هایی که آمریکا در غرب آسیا در کشورهایی، چون عراق سوریه و یمن و برخی دیگر از کشور‌ها متحمل شده، جبران شوند.

مدیر خبرگزاری اطلس افغانستان تاکید کرد: انتظار نمی‌رود که طالبان بتواند دولت افغانستان را ساقط کند. در عین حال  دولت افغانستان نیز توانایی از بین بردن طالبان را ندارد. به نظر می‌رسد جنگ روز به روز در افغانستان شعله ور‌تر شود و طالبان، در سایه همین وضعیتی که به وجود آورده  مناطق بیشتری از افغانستان را به کنترل خود در آورد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در نتیجه این تنش‌ها و نا آرامی ها در افغانستان، قطعا حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این کشور دستخوش تحولات قرار خواهندگرفت و نقش کشور‌های منطقه و اجماع منطقه‌ای برای حمایت از گروه‌های مقاومت و دولت رسمی افغانستان برای مقابله با توطئه‌های آمریکا در افغانستان حتما حائز اهمیت خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۲ تير ۱۴۰۰
نفوذ
نفوذ
نفوذ

بیدار باشیم
بیدار باشیم
بیدار باشیم

آمریکا ،
هرگز نرفته... و نخواهد رفت... !! ! !!!! !! !!!!!! !! !!!!!!!!!!! !!!!!!!!!! !

فقط

کثیف تر.. و خونخوار تر.. از همیشه با نقشه هایی حیوانی تر...
در انواع شکل های جدید ، مانند :
(( نیرو های بومی و مردمی هر کشور ))
همچنان در منطقه حضور دارد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
طالبان به مشهد و بیرجند حمله نکنه یه وقت
آخرین اخبار