احیای گردشگری دریایی در دریاچه ارومیه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: برای احیای گردشگری دریایی در دریاچه ارومیه ساخت شناور مناسب تفریحی در این دریاچه، در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور  در نشست شورای معاونان این سازمان در یکی از بنادر دریاچه ارومیه با اشاره به پس‌روی آب دریاچه ارومیه طی یک دهه گذشته و پایین آمدن تراز آب گفت: اولویت ما در بنادر گلمانخانه و شرفخانه ایجاد راه دسترسی به آب دریاچه است.

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به جای کشاندن آب به ساحل، با توجه به مشخص نبودن رفتار تراز آب در دریاچه ارومیه، ایجاد پل دسترسی، راهکار مناسب‌تری است چرا که تبعات زیست محیطی کمتری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، به پیشینه حضور سازمان بنادر در بنادر شرفخانه و گلمانخانه در سال های قبل از سال ۱۳۴۱ شمسی، اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد سازمان بنادر به سهم خود به سمت احیای فعالیت‌های دریایی بنادر یاد شده اقدام کند و امید را به خانواده‌ها برگرداند.

راستاد افزود: علی‌رغم اینکه یک مقطع زمانی در این دریاچه، فعالیت جابه‌جایی بار و مسافر انجام می‌شد، اما در شرایط کنونی با توجه به مختصات فعلی آب دریای ارومیه ایجاد پل دسترسی و احیای گردشگری دریایی کار بزرگی است.

او با اشاره طرح مطالعات بندر ارومیه و ضرورت برنامه‌ریزی در این خصوص، گفت: ساخت شناور مناسب تفریحی در این دریاچه، توسط معاونت دریایی در دست بررسی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در صورت ایجاد پل دسترسی و اجرای طرح مطالعاتی بندر ارومیه، این سازمان تسهیلات ویژه برای ساخت شناور در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی قرار می‌دهد.

نخستین شناورهای تجاری را ملک قاسم میرزا فرزند فتحعلی شاه در دریاچه ارومیه به آب انداخت و تنها زورق‌های محلی روستائیان حاشیه آن بود که رفت‌ و آمد بر روی این دریاچه را تسهیل می‌کرد. ملک قاسم میرزا فرزند فتحعلی شاه در سال ۱۲۲۱ خورشیدی به‌عنوان حاکم ارومیه گماشته شد و انحصار کشتیرانی در دریاچه ارومیه را به‌عنوان تیول خود از محمدشاه دریافت کرد.

در تقویم ۱۵ اسفند «روز ملی دریاچه ارومیه» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.