یک روز در میدان اجاره مسکن؛

اجاره های بدون ضابطه!/سقف ۲۵ درصد اجاره مسکن چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به آنکه امسال سقف نرخ اجاره ۲۵ درصد تعیین شده برای بسیاری از مستاجران همچنان این دغدغه وجود دارد که این نرخ چگونه محاسبه می‌شود؟

 به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   این روزها که در فصل جابه جایی مستاجران هستیم بسیاری از مستاجران با مشکل تبدیل رهن و اجاره و همچنین افزایش نرخ های مصوب اجاره روبرو می شوند.

با توجه به آنکه امسال هم دولت همانند سال قبل به دلیل شرایط کرونایی اقدام به تعیین سقف نرخ اجاره تا ۲۵ درصد برای مستاجران تهرانی کرد این اما بسیاری از مستاجران اعلام می کنند که مالکان بسیاری از مناطق این سقف نرخ اجاره را رعایت نمی کنند و ما شاهد افزایش بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصدی هستیم.

مصوبه ای که ضمانت اجرایی ندارد

محمد سرگزی نماینده مجلس یازدهم؛ با اشاره به وضعیت افسارگسیخته بازار اجاره بها مسکن گفت: خرداد تا شهریور هر سال، زمان بیشترین جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن است از این رو همواره با افزایش قیمت اجاره بها در این فصل مواجه هستیم. اما در چند سال اخیر همزمان با شیوع ویروس کرونا با افزایش بی ضابطه و افسارگسیخته‌ای در این حوزه مواجه هستیم.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سال گذشته ستاد ملی کرونا به دلیل شیوع این ویروس منحوس به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی دستورالعملی را در فصل جابه‌جایی‌ها ابلاغ کرد که براساس آن مالکان درصورت درخواست مستأجر، ملزم به تمدید قرارداد اجاره شدنداز طرفی حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها براساس دستورالعمل ستاد کرونا در تهران تا ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها تا ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها تا ۱۵ درصد تعیین شد.
 
وی با بیان اینکه قرارداد اجاره قراردادی شخصی است که به‌صورت عرف و براساس توافق میان مالک و مستأجر ثبت می‌شود، افزود: متاسفانه تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش قیمت اجاره بها موجب شده مستاجران قدرت چانه زنی خود را از دست داده و صاحبخانه‌ها به رقمی کمتر از این میزان رضایت نمی‌دهند.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به دلیل نبود ضمانت اجرایی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در حمایت از مستاجران به درستی اجرا نمی‌شود، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید بر اجرای صحیح این مصوبه نظارت کرده و دستگاه قضایی در دعاوی میان مستاجر و موجر بخشنامه ستاد ملی مقابله با کرونا را مبنای قرار داده و بر اساس آن حکم صادر کند.
 
در همین رابطه تاجی یکی از مستاجران که در محدوده بلوار اشرفی اصفهانی ساکن است در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه موجر واحدی که من در آن ساکن هستم به هیچ عنوان اعتقادی به رعایت نرخ و سقف قیمتی تعیین شده ندارد، گفت: متراژ واحد من ۵۰ متر است اما میزان نرخ اجاره امسال واحد ما دوبرابر شده است.

او افزود: در سال گذشته ۳۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۲ میلیون تومان اجاره پرداخت می کردم اما امسال مبلغ به ۵۰ میلیون وماهیانه ۴ میلیون تومان اجاره رسیده است!

نحوه محاسبه اجاره بها در محلات

براساس این گزارش رهن کامل یک خانه براساس تعرفه موجود در بازار مسکن و مدت زمانی که از ساختش گذشته باشد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه حساب می‌شود. به طور مثال خانه نوساز یک چهارم محاسبه و هر چه عمر خانه بیشتر شود این ضریب به یک ششم نزدیک خواهد شد.

به طور مثال: واحد مسکونی ۹۰ متری و نوساز در محله‌ای که قیمت خانه در آن محله متری ۳ میلیون تومان است. رهن کامل این خانه حدودا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد شد. ۱۵۰= ۴/ (۳۲۰۰) و خانه حدود ۱۰ سال ساخت، رهن کاملش ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. ۱۰۰ = ۶ / (۳۲۰۰)

میزان رهن و  اجاره خانه براساس عرف بازار هر یک میلیون رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره است.

به طور مثال: در صورتی که فرد فقط قصد دارد خانه را اجاره کامل کند و اصلا رهن نکند، براساس مبلغ رهنی که تخمین زده‌ایم تقریبا باید ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اجاره بپردازید. ۴۵۰۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۱۵۰ در صورتی که مستاجر بخواهد پول پیش را بپردازد باید مقدار مابه‌تفاوت پرداختی با رهن کامل را تبدیل به اجاره کند.

مابه‌تفاوت ۲۵ میلیون با ۱۵۰ میلون رهن کامل خانه، ۱۲۵ میلیون تومان می‌شود که باید این مبلغ را با همان فرمول به ازای هر یک میلیون ۳۰ هزارتومان به اجاره تبدیل کرد. در نتیجه اجاره ماهیانه مشتری سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان خواهد شد. ۳۷۵۰۰۰۰ = ۳۰۰۰۰ * ۱۲۵

توافق بین مالک و مستاجر اصلی ترین عامل تعیین اجاره محلات

در همین رابطه جوادی یکی از مشاوران املاک که در جنوب تهران فعالیت می کند در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با نحوه محاسبه ۲۵ درصدی اجاره برای واحدهای مسکونی گفت: امسال هم مانند سال گذشته مالک ها موظف هستند تا سقف ۲۵ درصد اجاره ها را افزایش دهند که البته ممکن است در برخی از محلات مالکان کمتر از ۲۵ درصد اجاره را تعیین کنند و ممکن است برخی از آنها این شیوه را قبول نکنند و بدون مراجعه به املاک بین برگه قراردادی را بین خود تنظیم کنند و بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهند.

او ادامه داد: هم اکنون در یک محله یک واحد ۸۰ متری ۱۵ سال ساخت در سال گذشته ۱۰۰میلیون تومان ودیعه وماهانه ۲ میلیون تومان اجاره دریافت می کرد اما امسال با افزایش ۲۵ درصدی اجاره می شود ۱۲۵ میلیون تومان و ماهانه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باید اجاره پرداخت کنند.

او ادامه داد : هم اکنون نرخ اجاره و رهن براساس عرف و همچنین موقعیت محلات تعیین می شود و البته یکی از اصلی ترین عوامل توافقی است که بین موجر و مستاجر تعیین می شود.

گفتنی است تبدیل رهن و اجاره به عنوان قسمتی از فرآیند معامله ملک اجاره‌ای می‌تواند زمان‌بر باشد که می‌توان با ابزار و فرمول های مختلفی تبدیل رهن و اجاره، را انجام داد که این اقدام باعث سرعت و شفافیت بیشتری این فرآیند شوند.

نرخ محاسبه رهن و اجاره به نرخ سود بانکی بستگی دارد. به طور مثال در صورتی که نرخ سود بانکی افزایش یابد مالک براساس سود دریافتی از خواباندن پول رهن در بانک بیشتر باشد، نرخ تبدیل رهن و اجاره می‌تواند با نرخ بالاتری لحاظ کند.

گاهی اوقات ممکن است هرچقدر شما چانه یا تخفیف بگیرید مبلغ پیشنهادی مالک به اندازه عرف بازار کم نشود. در بعضی از شرایط پول پرداختی شما در قبال خانه‌ای که تحویل می‌گیرید، می‌ارزد. این نکته را یادتان باشد که همیشه به جزء قیمت‌های معمول بازار، شرایط خودتان و ملک را در نظر بگیرید.

میزان اجاره‌بها در ۱۴۰۰

از ابتدای امسال وزارت راه وشهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرد که تمامی مصوباتی که سال گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بازار اجاره ارائه کرده امسال هم برای سال ۱۴۰۰ تمدید می شود و مستاجرانی که قراردادشان به اتمام رسیده به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

البته تمدید قرارداد براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۴۰۰ و تا سه ماه بعد از اعلام پایان رسمی کرونا در کشور، تمدید خودکار قراردادهای اجاره ملاک است.

یکی از عوامل تاثیرگزار در تعیین سقف اجاره بها نرخ تورم است که با توجه به شرایط کرونا این نرخ اعلام شده به منافع طرفین از جمله موجر و مستاجر است.

در سال ۱۴۰۰ با توجه به میزان افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است. اگر برای چند ماه مستاجر اجاره بها  پرداخت نکرده باشد،‌ امکان صادر کردن حکم تخلیه وجود نخواهد داشت.

گزارش از محبوبه کباری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۰
France
امامی
۱۱:۱۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
با توجه به اینکه امسال اجاره خانه هو سر به فلک کشیده و هیچ قانونی هم در این مورد وجود ندارد چه کسی نظارت براین قیمت ها میشو د مثلا در همه جای تهران قیمت اجاره ها و ودیعه یکسان است بدون در نظر گرفتن محله یا قیمت آپارتمان پس دولت چطور نظارت بر قیمت دارد مردم بی خانه ار کجا توان اجاره را دارند حتی اگر به شهرستان هم مراجعه کنند اکثر کارمند و کارشون در تهران است ولی شهرستانها هم مبلغ اجاره مثل تهران من نمی دانم این مجلس لین مبارزه با گرانی چکار میکنند دولت چکار میکند یا دست نامرئی در کار است که کسی نمی تونه پی گیر باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۷ ۰۹ تير ۱۴۰۱
من سال گذشته 70 میلیون پیش داده بودم ماهی 2 میلیون اجاره صاحبخونه امسال اومده میگه 200 میلیون پیش باید بدی 4 میلیون اجاره این چند درصد میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
mahdi.zafar
۱۸:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
بازار مسکن در سال 1401 و راهکار برون رفت
مهندس ظفریاری میگوید
انچه که بیان میشود نظر شخصی بنده است انچه در بازار 1401 پیش بینی میشود افزایش 30 تا 50 درصدری قیمت املاک برای خرید و فروش املاک که در نهایت ( چون قیمت اجاره هر خانه براساس ارزش ان مشخص و محاسبه میشود برای خانه مسکونی یک ششم تا یک هشتم و برای املاک تجاری یک هشتم تا یک دهم میشود رهن کامل یکسال آن این فرمول هست که 90 درصد مشاور املاک ان را رعایت می کنند ولی از نظر علمی توانایی بیان محاسبه آن را ندارند به مشتری و همه فکر میکنند مشاور املاک باعث گرانی هستند ) ولی انچه مشخص است چرا افزایش قیمت؟ چون با توجه به اینکه در سال 1401 افزایش دستمزدها 30 تا 50 درصد و بیشتر میباشد در نتیجه تولید کنند ،کارخانه و حتی حمل کننده و درنهایت مغازه دارد و... و قیمت محصول نهایی خود را باید افزایش بدهد تا این هزینه ها جدید را جبران کنند( یعنی همه دنبال منفعت و سود برای امرار معاش هستند) حالا هزینه افزایش تعرفه و .. جای خود را دارد . در نهایت قیمت مصالح و لوازم افزایش و در نهایت قیمت ساخت هر متر افزایش پیدا میکند( در سال 1400 هزینه ساخت خانه متر تقریبا از 4 تا 10 ولی در سال 1401 از 7 م تا 15م ) حالا این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت نهایی خانه میشود( آنچه مشخص است بازاراز نظر تعداد مشتری و تعداد معاملات راکد و کم است ولی قیمت ها رشد خود را دارند حالا این وسط عدم کاهش قدرت خرید و.. هم وجود دارد ) و در نتیجه مالک هم براساس فرمول یک هشتم وارزش ملک خود اجاره افزایش پیدا می دهد ولی در منطقه متوسط از 40 تا100 درصد و در منطقه مرفه و اعیان نشین از 100 تا 300 درصد ( چرا رشد قیمت اجاره بها منطقه مختلف متفاوت است چون ارزش افزوده املاک در منطقه مرفه بیشتر از منظقه متوسط است همیشه و بازده مالی بهتری دارد) اما اگر اتفاقاتی دیگر در بازارهای مثل ارز و بنزین و... بیوفت این رشد حتما جهشی و حتی تا 6 و 10 برابر هم می تواند اتفاق بیوفتد.
اما راهکار برای ساماندهی به این رشد قیمت چیست، آنچه بنده مهندس ظفریاری طی تحقیق و بررسی در بازار مسکن مشهد مطلع شدم ، که بنده و هیچ فردی نمی تواند این رشد قیمتی را متوقف کند ، آن هم در کوتاه مدت تنها کاری که میشود کرد کاهش سرعت افزایش قیمت است یعنی بین مینیموم و ماکزیمم افزایش قیمت ما مینیموم را انتخاب و به مردم اطلاع دهیم( یعنی باید اتحادیه املاک هر شهر و اداره ثبت و شهرداری و سایر مراجعه مرتبط در هر محله از هر شهر ایران، تمام متصدی املاک آن منطقه را در هر فصل در مکانی دعوت کنند و یا از طریق شبکه مجازی ، جهت مشورت و اعلام قیمت محله (بهار تابستان، پاییز و زمستان در سال 4 جلسه برگزار کنند) و قیمت نهایی اول زمین خالی آن محله و خانه نوساز آن محله منطقه و فرمول محاسبه اجاره یک هشتم را و... در نهایت مینیموم قیمت ،یعنی این موارد را با نظر متصدیان املاک محله و کارشناسان این حوزه انتخاب و تعرفه و ملاک قرار بدهند وبه تمام مردم هم اطلاع بدهند ( این کار 100 درصد عملی است ولی هیچ کس و ارگانی رقبتی جهت انجام آن ندارد فقط با صدور مصوبه کاغذی که هیچ مسئول و هزینه مالی جهت اجرای آن وجود ندارد، بسنده میکنند، البته راهکار دوم هم و بلند مدت این است که شهرداری هر شهر باید وظیفه اصلی خود یعنی تامین زمین تفکیک شده در نقشه گسترش شهر وساخت مسکن برای مردم را انجام بدهند ونه ساخت المان عجچیب قریب و پوستر و فضای سبز و بحث جریمه تخلفات و ...استفاده از شرکتهای انبو سازه بزرگ و یا واگذاری زمین تفکیک شده به مردم فاقد مسکن و کاهش وتعرفه ساخت و نظارت و سرعت در صدور مجوز و ثبات قیمت مصالح در نهایت مسکن و خانه تنها کالای هستد که هیچ کشوری یک شب نمی تواند بخرد و بسازد نیاز به برنامه ریزی و سیاسیت گذاری و مدیریت دقیق در اجرای آن است و جزء اولین نیازهر موجودی مسکن است ( در ÷یشتر موارد این رو خودم به عینیت دیدم که یک بچه کوچک خانوده مستاجر هم نسبت به خانه خود که زندگی میکند احساس مالکیت دارد حتی اگر آن خانه اجاره باشد واو نداند ).
امیدوار مطالب مفید باشد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محود
۲۲:۵۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
با سلام امسال صاحب مغازه برای قرارداد جدید نرخ اجاره رو دقیقا دو برابر کرده و ما مهلت دو ماهه داریم برای تمدید یا تخلیه، با توجه به اینکه سال اولی هست که کسب و کارمون رو شروع کردیم و شرایط پرداخت دویست درصدی اجاره رو نداریم لطفا راهنمایی کنین که چه چاره ای داریم، راه حلی که من برای اجرایی شدن قانون اجاره ملک توسط دولت توصیه میکنم پرداخت مالیات صد در صدیه مالکانی که بیش از نرخ تصویبی بیت و پنج درصد اجاره رو افزایش بدهند میتونه ضمانت اجرایی باشه و در طولانی مدت به پایین اومدن میانگین اجاره بها منجر بشه،
با سپاس لطفا حتما پیگیری بفرمایید، تیغ ما که نمببره
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۰:۰۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
تعیین 25 درصدی و اجرایی نشدن از سوی دولت های خدمت گذار، اجاره پرداختی بنده 300% اضافه شده، صاحبان خانه و مغازه هیچ وجدانی ندارند، و دولت هم کلا بی خیال شده، کشور جنگ زده عراق سقف قانونی و اجاره بها دارد که خارج از نرخ تعیین شده جرم محسوب میشه
United States of America
ابراهیم کاشانی
۱۷:۴۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
تروخدا چرت و پرت بار مردم نکنید مالک اومده میگه ۷۰ درصد پول پیش و کرایه رو زیاد کن
اونی که این حرف رو زده مرجع رسیدگی به تخلفات هم گذاشته؟
یارو میگه مالمه این قیمتشه نمیخوای برو یه جا دیگه
Iran (Islamic Republic of)
نسیمه صادق الوعد
۱۱:۳۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
همش تقصیر رییس بانک مرکزی و سازمان املاک
Iran (Islamic Republic of)
نسیمه صادق الوعد
۱۱:۳۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰
همش تقصیر رییس بانک مرکزی و سازمان املاک
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۶:۳۸ ۱۸ دی ۱۴۰۰
من مالک خانه هستم این را هم ببینید که مستاجر دارم و با وجودی اجاره پایین که می گیریم او طلبکار شده و رفتار زشتی دارد و از روی رفتارش می بینم که اگر دست را تا آرنج در عسل هم کنیم باز طلبکارند
Iran (Islamic Republic of)
اکبر محمدیان
۰۴:۱۸ ۱۲ دی ۱۴۰۰
بعضی صاحب خونه ها هر سال دارن اجاره خونه رو دو برابر میکنن هر چی درآمد داریم سر برج باید بدیم صاحب خونه .طرف پارسال 70 میلیون رهن داده با 1300 امسال میگه 150میلیون با 2میلیون پانصد اجاره
Iran (Islamic Republic of)
راضی
۱۶:۲۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
این قانون مزخرف و احمقانه، فقط باعث شده مستاجرها گرگ شن. خونه رو به خاطر کرونا یکسال تمدید کردم، الان مستاجر میگه خونه مال منه و تا پایان کرونا دیگه بلند نمیشم و برای شورای حل اختلاف هم ابدا مهم نیست که خودم سرپرست خانوار و بیکار هستم و به این خونه نیاز دارم. قضات شورای حل اختلاف فردیس معتقدن چون یک زن هستم هیچ حقی ندارم و اولویت با یه مرد مجرد و سگ هاشه!!! و من باید برگردم پیش خانواده ام!!!یه سوال: پایان کرونا کی هست؟!!! کسی خبر داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
مرغ‌طوفان
۰۶:۵۲ ۰۵ دی ۱۴۰۰
ببینیدبامستاجری‌نمیشه‌‌زندگی‌کرد!بایدزرنگ‌باشی‌هرچه‌داری‌روکنی‌تایه‌خونه‌بخری‌ازاوارگی‌دربیای
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۱:۳۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بنده که بازنشسته هستم ۷ ملیون حقوق ۴ ملیون اجاره میدم ۲۵۰ هزارتومنم شارژ چگونه بازم فرمودین ۲۵ درصد بایداضافه شود چی تهش میمونه که تاآخر ماه باهاش زندگی کنم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۳۲ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام
واقعا براتون متاسفم
واقعا متاسفم از شرایطی که مسئولان به مسئولیت برای مردم به وجود آوردن
خواهر بنده با وجود شرایط جسمانی که به واسطه بچه دار شدن براش وجود داشت، و با وجود آنکه همسرش یه کارمند معمولی است، مجبور شد با حدود ۲ برابر شدن اجاره خونش موافقت کنه
مسئولان محترم سرشون رو داخل برف فرو کردن و از جایی خبر ندارن، انگار صبحها از مریخ میان و شبها برمیگردن مریخ
فقط بلدن تو تلویزیون بگن ما نوکر این ملتیم و ما خادم این ملتیم و ....
ان شاالله حضرت صاحب الزمان بیاد و ما از دست شما راحت بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
باسلام خونه گرون شده ولی هنوز یک میلیون ۳۰ تومان حساب میشه پس چرا دولت نمیگه یک میلیون ۶۰ تومان حساب میشه فقط مردم انداختید به جون هم خدا نگزه از باعث بانیش
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۲۰:۴۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
مگه مرغ و گوشت و ماشین از پارسال 25 درصد رفته بالا که برای مردم نسخه میپیچید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
لطفا دست بجنبانید قانونی تصویب بشه که براساس سن ساختمان یک ضریبی برای هر متر مشخص شود بسته به شهرستان و محل ،مثلا ساختمان نوساز هر متر اجاره بها ۱/۵ میلیون ،که از این هرج و مرج شدن قیمت توسط مالکین جلوگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
بیخود کردند که میگن ۲۵ درصد مگر از سال قبل تا حالا اجناس ۲۵ درصد گرون شده دولت بیخود کرده من خودم موجر هستم زیر ۵۰ درصد کلا منتفی
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۵:۳۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
شما هم بيخود كردي بگي چرا قيمت مرغ و تخم مرغ گرون شده !!شما كه قيمت خونت تا حالا چندين برابر شده رو نميبيني ؟؟؟!!!!تورم يك بخشيش به خاطر همين قيمت بالاي مسكن ايجاد شده بعد شما ميگي همه چي گرون شده قيمت خونه خودت مگه گرون نشده !!!!ميخواي تورم رو سره مستاجر خالي كني؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۰ تير ۱۴۰۰
رهن کامل یک خانه براساس تعرفه موجود در بازار مسکن و مدت زمانی که از ساختش گذشته باشد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه حساب می‌شود. به طور مثال خانه نوساز یک چهارم محاسبه و هر چه عمر خانه بیشتر شود این ضریب به یک ششم نزدیک خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۱ تير ۱۴۰۰
آقای منتفی معلومه کلا از خدا بی خبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
علی خان. چون خونه من گرون شده تو باید با چندرغاز بشینی تووش و بعدم موقع بلند شدن از خونه کلی خرج بذاری؟ حروم خوری هم حدی داره بخدا. پس تو هم چون یخچالت ده برابر شده بذار صابخونه ازش مفتی استفاده کنه. والا بخدا. تو چون انگشتر دست زنت 10 برابر شده مفتی بدش زن من استفاده کنه!
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۱:۲۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
چرا هیشکی بفکر مستاجر نیست چرا حمایت نمیشن؟ بازار مسکن و اجاره دست یه مشت دلال و مشاور املاک و صابخونه از خدا بیخبره که عین زالو دارن خون مستاجر را میمکند... خرید خونه برای مستاجر رویا شده.... حتی پول رهن و اجاره هم نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۰ تير ۱۴۰۰
صاحبخانه بنده در شهرستانهای اطراف تهران حتی راضی نشد 40 درصد روی پول پیش بزارم و از بنده 85 درصد پول پیش بیشتر خواست که درتوانم نبود و الان باید خانه را تخلیه کنم!!قانون اصلا اجرا نمیشه و فقط حرف بود.به هر بنگاهی هم که میگی میگه مالشه قانون کیلو چند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
وقتی صحبت ۲۵ درصد کرایه خونه رو به صاحبخونه گفتم اونم خندید گفت قانون کجا بود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اینو راست میگه همه همینو میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
نظر دادن به چه دردی کمک میکنه؟ مگه مملکت بی صاحبه ؟ هر کی هر چه قدر دلش میخواد کرایه را بالا میبره، پس دولت چه کاره اند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
صاحب خانه ما ۴۰ درصد اضافه کرد خانه ۵۰ متری در پلیس شریعتی،سال قبل سی میلیون ودیعه دومیلیون و سیصد ماهانه ،امسال پنجاه میلیون ودیعه و سه میلیون و دویست ماهانه .به نظر شما بیست درصد اضافه شده یا چهل پنجاه درصد؟!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۰۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سن ساختمان راچرادراجاره بهادخالت نمیدهند؟خانه کلنگی فقط زمینش رامیخرن اجاره بهانجومی داره.ضمن اینکه ساختمان بی آسانسورطبقه ششم فوق العاده بایداجاره بهای پایینی داشته باشدچون بعدازاین که اجاره میکنندکلی سکته قلبی ومغزی بخاطرکم تحرکی بوجودمیادکنارش قطعی برق باعث میشه فرداب خوردن نداشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
شما فقط مستاجرین را میبینید من خودم چهار سال پیش خانه ام را اجاره دادم و تا این ماه هم کرایه چهار سال دپیش را میکرفتم یعنی از چهار سال پیش نا امسال افزایش کرایه نداده بودم امسال به مستاجرم گفتم بعد از چهار سال 25%به کرایه خانه اضافه کند این آقای آهن فروش گفت توانایی ندارم این طرف قضیه را هم ببینید به مستاجرینی که لطف کنید سوء استفاده میکنند شیر آب 50000تومانی شده 1000000تومان متاجری که خانه را خالی کرد برای آماده سازی آن برای مستاجر بعدی حداقل باید 30000000تومان هزینه نقاشی کولر لوله کشی سرامیک...بدهید چرا یکطرفه به قاضی میروید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
با مستاجر بیش از یک سال نباید قرارداد تمدید کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
برای شما صاحبخانه ها کرونا خوب نونی درآورده
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۵:۳۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
قيمت خونه خودت مگه چند برابر نشده ؟؟؟؟فقط قيمت شير آب مگه گرون شده ؟؟ضمن اينكه مگه شما هر سال داري شير آب عوض ميكني ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
رهن کامل یک خانه براساس تعرفه موجود در بازار مسکن و مدت زمانی که از ساختش گذشته باشد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه حساب می‌شود. به طور مثال خانه نوساز یک چهارم محاسبه و هر چه عمر خانه بیشتر شود این ضریب به یک ششم نزدیک خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
والا وجدان ندارن که. در بهترین حالت صاحبخونه هرچی دربیاره خرج تعمیرات بعدش میکنه. تازه اگه ناچار نشه از جیب بذاره. عین پست فطرتیه که توقع داریم مفت خونه مردم بشینیم و خانه اش هم داعون کنیم. فقط رنگ خونه 10 میلیون اب میخوره
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۶:۵۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
بروداداش مگه کدوم جنس افزایش ۲۵ درصدی داشته که اجاره بهاهم مثل اون باشه،همه اقلام روزانه افزایش قیمت دارن غیرازمسکن که اونهم بابخشنامه کرونایی دولت عزیز وکم شدن جابجایی هاباکاهش شدیدعرضه وافزایش شدیدتقاضا وبدنبال آن باافزایش قیمت اجاره روبروشدیکی نیست به این دولت بگه آقاشمابه کدام جنست واقعاعرضه داشتی ۲۵ درصدافزایش قیمت بزاری که مسکن هم دومش باشه همه اجنساس نرخ تورم بالای ۲۰۰درصددارندچراشماکلیدکردی به مسکن وواقعاهرجادست میزاری انصافاخوب خراب میکنی
Iran (Islamic Republic of)
امير
۱۵:۳۸ ۲۰ تير ۱۴۰۰
يه نگاهي به قيمت خونت بكني متوجه ميشي خونه خودتم قيمتش چند برابر شده دلال عزيز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
من پولمو جمع کنم برای آینده بچه ام خونه بخرم. بعد تو پولتو خرج عیاشی و سفر به شمالت کنی و بیای توو اون خونه مستاجر باشی و کلی به من خسارت بزنی؟
مگه یخچال فریزری که مستاجرا خریدن 7 برابر گرون نشده؟ پس مستاجرا بزارن صاحبخونه از یخچالشون مفتی استفاده کنه دیگه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من همدان دارم ۲۰۰۰۰۰۰ دو میلیون هشتصد هزار اجاره میدم

به خانوادهای امثال من با پول پیش کم ظلم شده

دست ما به جای وصل نیست
خداوند کار مسول غافل راست نیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
ما که مستاجریم دعا میکنیم اول همه صاحب خونه بشن بعد ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۰ تير ۱۴۰۰
هیچی پس تا قیامت مستأجری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اگر همه کارها فقط با حرف زدن درست میشد که الان ایران گلستون بود نه قبرستون صدا سیما فقط ادم های موفق وکارخونه دار ها رو نشون میده همه هم میگن به به چه کشوری فقط کافی یک هفته در شهر یا محله های شهرستان ها دور بزنید همه چیز خلاف وناراحت کننده میبینید اونوقت متوجه میشید ما کشور موفقی در زندگی اجتماعی فقط هستیم بقیه که ردیم فقط همین یک قلم رو روی نمدار نشون بدید زیر خط قرمز هستیم کشورهای دیگه از خط سیاه بلاتر رفتن یکسری هم سبز ما روی قرمز هم نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خدا بزنتتون چرا قانونی نمکنیدهمش حرف اجرا کنید که نه صاحب ملک نه بنگاه کاری نتونه کنه همش دروغ تحویل مردم میدیداجرا کنید من دوماه دنبل خونه هستم با پولم خونه گیر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
درآمدت توو این سه سال، سه چهار برابر شده بعد موقع اجاره فقط 25 درصد بدی؟ نچایی یه وقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
مستاجر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سال پیش ۴۰ تومان و۲ اجاره میدادم
امسال فرمودند ۱۰۰ و۴ بدید
خب پیداکنید ۲۵ درصدرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
چرا همش همه چیز در حد یه حرفه وام ودیعه که اعلام شد همان روزهای ابتدایی ثبت نام کردم هنوز پیامی نیومده برای مراجعه به بانک در حالی که مهلت خونم تمام شده ضمنا 2 تا ضامن هم که میخواد چی فکر کردند مستاجر اگر شرایط دو تا ضامن رو داشت نمیموند تا وام ودیعه اعلام بشه انهم که هنوزاز وام ودیعه پیامی نیامده برای مراجعه به بانک راه به جایی نبردم مهلتم تمام شده شرایط دو ضامن داشتم زودتر اقدام میکردم تکلیفم معلوم بود و الان مجبور نبودم که صابخونه سرم داد بزنه خونمه خالی کن امیدوارم پیگیر این مدل صابخونه ها که هیچ رحم و مروتی و گوش شنوایی ندارند که چی اعلام شد باشند
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
دولت بهتر بود در قرارداد های شخصی مردم دخالت نکند.
چون باعث هزاران مشکل و حاشیه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
شرعا هم به زور نشستن توو خونه صاحبخونه حرامه
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۱۵:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یکی نیست به داد ما مستاجرا برسه اجاره ها توی شهر اراک تا 100 درصد افزایش پیدا کرده کدوم صاحبخونه با 25% قرارداد می بنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سلام
شما در مقاله نوشتید نوساز متری 3 میلیون تومان .لطفا قیمت ها را با تورم روز محاسبه کنید(و باعث گرانی هم نشوید). در محله ای که اواخر سال 98 و اوایل سال 99متری 10 الی 11میلیون تومان بوده(جنوب شهر طرف خودمان را میگویم) با روش شما 50 متری نوساز در می آمد 125 میلیون تومان ولی ماکزیمم 100 الی 115میلیون مالکین میگرفتن الان هم که متری 20 میلیون هستش با روش شما باید 250 میلیون بگیرند که ماکزیمم 180 میلیون میگیرند. 25 درصد که گفته شده است مالکین راضی نیستند چون خونه طرف سال پیش داده 80 الان میشود 140 . مالک میگوید 10 یا 15 میلیون پایین تر میدهم ،نه 40 میلیون تومان. مستاجر هم میداند بخواهد مالک را اذیت کند و فقط روی 25 درصد پیش برود سال بعد که کرونا نمیباشد مالک اذیتش میکند
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
این از متن خود خبر برداشته شده،‌ به طور مثال: واحد مسکونی ۹۰ متری و نوساز در محله‌ای که قیمت خانه در آن محله متری ۳ میلیون تومان است.
الان کجا متری ۳ میلیون خونه پیدا میشه؟ حداقل ۲۰ میلیون متری هست که اگر با همین فرمول محاسبه بشه خدا بداد مستاجر برسه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۰ تير ۱۴۰۰
پشت کوه قاف
Germany
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
ثبت اجاره باید توی سازمان دولتی باشه نه در بنگاه
این جوری دولت میلیارد ها تومن سود می کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
این که مستاجر پدر صاحب خونه را دراورده وپایبند هیچ قانونی نیست چه باید کرد سال گذشته دلم سوخت مستاجر را با نصف قیمت اوردم سر تا سر سال فحاشی درگیری ندادن اجاره وقبوض مزاحمتهای مکرر شبانه داشته حالا هم میگه قانون میگه خالی نمیکنم ای لعنت بر قانون یه طرفه ومسخره
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۹ تير ۱۴۰۰
سال 95 دقیقا قبل از اجرای برجام
خانه نو ساز در تهرانپارس متری 5 میلیون و امروز خانه نو ساز با همان کیفیت در همان خیابان متری 60 میلیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۳۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
در منطقه کاشان رهن آپارتمان به متری ۶ میلیون رسیده
آپارتمان فول امکانات ۱۰۰ متری ۶۰۰ میلیون رهن کامل
خانه دربست ۲۵۰ رهن کامل یک میلیارد تومان
کدام نظارت ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد گارگر
۱۳:۳۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من مستعجرم سال قبل ۹۰۰کرایه میدام الان تیر ماه باید فرداد تمدید کنم میگه دومیلیون دویست باینپایه حقوق کم از کجا بیارم حررف دولت بهش زدم گفت حکم تخلیه رو میگرم بدتر شود خودم نیستم آخرش ،هیچ قانونی از ما حمایت نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۱۳:۳۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
تورو خدا یک فکری کنید خونه خیلی گران شده و صاحب خانه گفته بلند شید خونه گیر نمی یاد وزندگیمون داره از هم می پاشه مستاجران چه گناهی کردن اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
پارسال با سه فرزند یک خانه به مبلغ30 میلیون در یکی از محل های ضعیف نشین البرز اجاره کردم امسال صاحب خانه میگفت 50ماهی800در دفتر خدماتی شکایت کردم وقتی فهمید گفت فقط گرایه رو بده یه قولنامه رفته نوشته توی بنگاه که سال بعد هیچگونه صدور حکم ویاقراریاز مراجع قضایی ملک راتخلیه نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۹ تير ۱۴۰۰
4 سال ازدواج کردم
دولت میگه چرا زوجین بچه نمیارن!
خودت بگو منی که اثاثم رو کولمه،دلم تو دستمه هر سال، بچه بیارم که چی بشه ؟ چرا وقتی آینده نداره باید یه نفر دیگه اضافه بشه؟
پول پیش شده 250 میلیون از کجا باید اورد؟
کسی از مسولین مستاجر هست؟که درد مارو بفهمه ؟
YJCهرکی اینجا کامت میزاره بدون خیلی گرفتاره و جز شما کسی و نداشته که صداشو انتقال بده ، پس کمکون کن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
علت اینکه آن قانون اجرا نمی شود چون قانون و مصوبه غیر واقعی است ، برادر عزیز کجای تهران یا کلان شهرها زمین متری 3 میلیون پیدا میشود ، حتی در شهرهای کوچک هم حدود 5 میلیون است ، وقتی تورم واقعی 30 تا 40 درصد است ، تصویب 25 درصد برای تهران ، و 20 درصد برای کلانشهر ها و 15 درصد برای شهرهای کوچک چه معنی دارد ، ستاد کرونا حق ندارد از جیب مردم هزینه کند ، مگر ستاد نماینده صاحب خانه ها است ، که تعیین تکلیف می کند ، در بانک ها سالها پول مردم را گرفتید و 15 درصد سود دادید ، اما تورم 40 درصد بود ، منافعش تو جیب کی رفت ، بانک ها ، این جا که بانک نیست ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۲ شهريور ۱۴۰۰
به عنوان صاحبخانه شرعا راضی نیستم با 20 درصد افزایش تمدید کنم. تمام واجبات و مستحباتی که توو خونه ام مستاجر انجام بده باطله اینطوری. میتونن برن از هر مرجعی بپرسن. خونه غصبی نماز ندارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
هیچ قانونی حکم فرمانیست نه در بازار و نه در مسکن وجود دولت 8 سال است که حس نمی شود هیچ نظارتی وجود ندارد و هیچ اقدامی که منجر به بهبود در رفع مشکلات باشد به هیچ وجه ملموس نیست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یعنی خوش بحال مجردا....
ازدواااااااااااج نکید آقا جان با این گرونی مسکن...
شکم گشنه عشق و دین سرش نمیشه....
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۱۲:۵۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
25% کجا بوده؟؟؟؟؟؟ دلتون خوشه
تو اراک کرایه ها چند برابر شده!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
مستاجرین نباید تا ابد خانه به دوش ویا پشت درنشین باقی بمانند دولت جدید زمینه خانه دارکردن مستاجرین با اعطای زمین ارزان و تسهیلات وپولی که به موجر بابت اجاره پرداخت میشود بابت تسهیلات مسکن به دولت پرداخت شود باعث میشود که موجر بیش ازاین پررو نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
خدا انشاالله دردی دچارتون بکنه که تاریخ ندیده باشه
ملت رو فقیر کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
هیچ قانونی به نفع مستاجر نیست اگه راس میگن‌املاکی ا رو با قانون مجبور به رعایت این درصدها بکنن.املاکی از خداشه مبلغ رهن و اجاره بره بالاتر که پول بیشتری هم‌گیر اون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
آقای خان .خواهشاً کمی واقع گرا باشید .لطف بفرمائید دستگاههای نظارتی تون را فعال کنید .بجای نظریه پردازی و اصلاح بخشنامه های آبکی و بدون پشتوانه .سعی کنید عامل این افزایش ها که بعضی از املاک های هستن که بخاطر دریافت کمیسیون بیشتر باعث این افزایش شدن را با ابزار های قانونی محدود بکنید .
United States of America
محمد
۱۱:۵۱ ۱۹ تير ۱۴۰۰
عزیزان بنده ساکن تهران هستم الان دو هفته هست صاحبخونم اسبابم رو ریخته بیرون من اوردم گذاشتم خونه مادر که اون هم مستاجر هست ضامن ندارم نمیتونم برای پول پیش وام بگیرم زن و بچم هم خونه مادر زنم هستن هرکی هم شک داشت میتونه بیاد ببینه اگر جایی رو میشناسید معرفی کنید یه وام بگیریم ضمانت میتونم یه قران بدم صدقه هم نمیخوام لطفا لطفا لطفا اگر کسی یا جایی هست کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
یک فکری به گرانی خانه بکنید خیلی گرون شده خدا رحم کنه - خونه ای که در نواب 170000000 بود حالا شده 1450000000
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
قدرت خریدمون که از سال قبل ضعیف تره، کلا فک کنم قصد دارن کاری کنن افراد ضعیف بمیرن راحت بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من حدود 25 سال هست در امر مشاوره مسکن درخدمت مردم هستم افزایشی که این دوسال به خاطر دخالت کارشناسی نشده و فکر نشده دولت در بخش اجاره رخ داد سابقه که نداشت بماند فاجعه بود.هر سال موجر و مستاجر به املاک مراجعه می کردند چون املاک تقریبا با بودجه ی مردم و مراجعه کنندگان آشنا بودند پیشنهاد 10 تا 15 درصدی به موجرین می شد و با وساطت قبول می کردند .دو سال هست که نه تنها به افزایش 25 درصدی جنبه قانونی داده شده بلکه از اون بدتر امسال در حالی که کمترین آمد و شد نسبت به صنوف دیگر در این بخش هست به جهت رعایت پروتکل های بهداشتی اجازه ی جابجایی داده نشد و این امر باعث کمبود مسکن اجاره ای در برخی محلات ومناطق نسبتا خوب که تقاضای بیشتری دارد شد و عرضه ی کم باعث افزایش 100درصدی کرایه ها گردید و این افزایش به مناطق دیگر هم سرایت کرد. این مسئله اصلی بماند جدای از آن باعث افزایش شدیدبیکاری در بخشهای حمل ونقل و باربری - مشاورین املاک(بالاخص در زمان رکود بخش خریدو فروش) -نقاشی ساختمان وبسیاری از شغلهای مرتبط شده.خواهش من این هست که این طرحها و این پیشنهادها رو اول با افرادی که تجربه اینکار رو دارند درمیان بگذارند ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
اجاره گرون شده در مقایسه با سایر اجناس نسبت به ۲ سال قبل واقعا اجاره رشد نکرده نسبت به ۲ سال قبل ۱۰۰ درصد گرون شده اما سایر کالاها رشد ۸۰۰ درصدی تجربه کرده یه نمونه اش اتومبیل
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۱:۱۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اين صاحبخانه هاي نامرد كه سقفي ندارن !
صاحبخانه ما مثلا استاد دانشگاه هست و مذهبي !!!
انقدر بي وجدانه كه خدا ميدونه و براش فقط پول مهمه نه انسانيت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من با خانواده تو کوچه مونده بودم یه خونه به نسبت گرون هم پیدا کردم مجبور بودم برم اونجا رو بگیرم . نصف اساسیه خونه رو فروختم رفتم پای قرارداد از اونجایی که صاحبخونه مذهبی و خیلی با انصاف بود و وضع منو میدونست گفت استخاره کردم بد اومده ، خونه رو به شما اجاره نمیدم .
فقط دوست دارم بمیرم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
کدوم نهاد یا سازمانی به این مسئله نظارت میکنه مگه جرات داری براصابخونه نرخ تعیین کنی اینجا صابخونه ست که حکومت میکنه و هر نرخی دوست داشته باشه و هر چقدر که نیاز داشته تا هزینه های زندگیشو جبران کنه؛ رو اجاره میکشه ،اجاره خونه بنده پارسال 40 درصد افزایش داشت امسالم 50 درصد ؛ تا حرفم بزنی میگن خداحافظ حالا تو این اوضاع برو خونه پیدا کن هر موقع یه سامانه جامع درست کردن که صابخونه با نرخ مصوب خونه شو عرضه کنه اونموقع شاید مستاجرا یکم از زندگی چیزی بفهمن و گرنه تا عمر داریم باید یک سوم درآمدمون بره برا اجاره ؛ قشر مظلوم ............
Iran (Islamic Republic of)
کاش عدالتی بود
۱۰:۴۲ ۱۹ تير ۱۴۰۰
۲۵:درصد کجا بود ، هرکی هر چقدر میخواد میگیره، صاحبخانه من ۷۰ درصد اضافه کرده ، بهش گفتم دولت گفته ۲۵ درصد ، گفت برو بابا ، همینه که هست نمیخوای بلند شو ، رفتم گشتم آنقدر قیمت ها نجومی شده ، مجبور شدم با همان ۷۰ درصد بشینم دوباره ، قشر ضعیف و مستاجر بیچاره شدن ، به فریادشان برسید تو رو خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
پرویریان
۱۰:۴۰ ۱۹ تير ۱۴۰۰
باسلام چرا هیج کدوم از قانون های اجاره نشیتی رعایت نمیشه باید یه قاتونی باشه آخه اینحوری فقط مستاجر ضرز می بینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اعلام شفاعی این قانون بدون ابلاغ رسمی باعث شده خیلی ازصاحبخانه ها اون رو جدی نمی گیرن و کار رو به دعوا و جر و بحث می کشاند...و کسی حاضر نیست دعوا بشه وکار رو به شکایت و دعوا بکشاند که حالا دادگاه حکم تخلیه بدهد یا ندهد... این قانون رو باید بصورت الزام قانونی به بنگاهها ابلاغ کنند ...نه اینکه مالک و مستاجر را رو در روی هم قرار دهند...و باعث اتفاقهای ناراحت کننده و حتی فحاشی و درگیری های ناخواسته بشوند...یکبار هم بعد از ۸ سال دولت خواسته یک درصد به مستاجران حقی بدهد ولی شاید باعث فاجعه بشه....
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۰:۲۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
تور خدا به صاحب خونه ها بگين شما كه قيمت ملك تون بر اساس تورم رفته بالا ديگه چرا دنبال افزايش وحشتناك اجاره اونم بيش از تورم هستين .. يه سري از صاحب خونها انگار دارن مغازه اجاره ميدن . بابا مستاجر ها توي خونه كه كار اقتصادي انجام نميديم اينقدر اجاره ها رو بردين بالا ..انصاف متاسفانه داره از بين ميره...قسمت اعظم تورم به خاطر افزايش قيمت مسكن ايجاد شده بعد يك سري دلال دنبال اينن كه هزينه تورم رو علاوه بر افزايش قيمت ملك از مستاجر بدبخت بگيرن ..اونم مقصر اصلي بنگاههاي املاك هستن كه با افزايش قيمت ملك و اجاره از هر دوطرف هم از فروش ملك و هم از اجاره سود بيشتري نصيبشون ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
محله های فقیر نشین بندرعباس از حداق امکانات مثل داشتن تلفن ثابت محروم اند و مخابرات بندر عباس از ارائه خدمات به محلات فقیر نشین امتناع می کنه و شهرداری بندرعباس طرح های بافت فرسوده را نیمه کاره رها کرده است
لطفا یک نظارت جدی در بندرعباس اعمال کنید و برخورد کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اجاره خونه ها سر به فلک گذاشته ، چرا کسی کاری نمیکنه؟!!!!!!!!
بخدا که هرکاری کنی با حقوقا نمیخونه.
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه
۰۹:۵۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
قشنگ قانون رعایت میشه، اجاره خونه ما تقریبا 100 درصد بیشتر شده از 800 هزار تومان رسیده به یک میلیون و پانصد هزار تومان به علاوه افزایش پول پیش خونه از 18 میلیون به 30 میلیون، فقط نمیدونم چطوری قراره جواب پس بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۹ تير ۱۴۰۰
اقا چخبره هرچی هم مردم بلد نیستند شما یادشون بدین
خیلی جاها اینجوری نیست خواهشا بردارینش تا یاد نگرفتن
خدازده مستاجر
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۳۹ ۱۹ تير ۱۴۰۰
۲۵ درصد شوخیه
مالکان چند صد درصد اضافه کردن.
طرف میگه توو منطقه سرسبیل خونه ۵۰ متری قیمتش بیش از دو میلیارد هستش.
همه چی رو هواست.مملکت صاحب نداره
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۹:۳۸ ۱۹ تير ۱۴۰۰
من صاحب چند تا خونه و مغازه هستم، خیلی کمتر از این فرمولی که فرمودید هم محاسبه میکنم،
یعنی برای خونه نوساز تقسیم بر شش میکنم
به از ای هر یک میلیون تومن هم 25 تومن میخوام

اما واقعا مردم کشش پرداخت همین مقدار رو هم ندارند و باز مجبورم که تخفیف بدن

این حجم از خلق پول که دولت داره انجام میده باعث این اوضاع نا به سامان شده
خواهش میکنم جلوی بانک مرکزی رو بگیرید