طالبان: همه می‌توانند در مذاکرات صلح افغانستان شرکت کنند

دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد همه می‌توانند در مذاکرات صلح در افغانستان شرکت کنند و خواسته این گروه صلح بر اساس اصول اسلامی مورد قبول افغان‌هاست.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد همه می‌توانند در مذاکرات صلح در افغانستان شرکت کنند و خواسته ما صلح بر اساس اصول اسلامی مورد قبول افغان‌هاست.

او گفت: ۸۵ درصد افغانستان تحت کنترل ماست و کلیه نهاد‌ها به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

نعیم افزود: خواستار عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی و بقیه نیرو‌های خارجی در اسرع وقت هستیم و آن‌ها باید به افغان‌ها اجازه دهند تا درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

او تاکید کرد: افغانستان نیاز به تشکیل یک دولت قدرتمند دارد که قادر به مقابله با هرگونه تجاوز خارجی به مردم ما باشد. ۲۰ سال است که ما بی رحمانه در معرض اشغالگری بوده‌ایم و مردم ما تحت اقتدار طالبان در وضع بهتری قرار خواهند گرفت. مقاومت را ادامه خواهیم داد و مردم می‌خواهند ارزش‌های اسلامی را حفظ کنند تا آمریکا و جهان، حق تعیین سرنوشت ما را بدانند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد: خواستار عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی و بقیه نیرو‌های خارجی در اسرع وقت هستیم و آن‌ها باید به افغان‌ها اجازه دهند تا درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

او افزود: سلاح‌های خود را به هیچ نهاد دولتی تحویل نخواهیم داد و آن‌ها در اختیار امارت اسلامی خواهند ماند.

این مقام طالبان گفت: برای برقراری یک همکاری بین المللی با چین ارتباط داریم. با ایران، تاجیکستان و ترکمنستان نیز همکاری داریم. اگر تعدادی از کشور‌ها در روابط خود با افغانستان با مشکلی روبرو هستند، بگذارید در مورد آنچه آن‌ها را آزار می‌دهد صحبت کنند. ما با کسی مشکلی نداریم و اگر مشکلی وجود داشته باشد آماده هستیم که به تفاهم برسیم و بر سر میز مذاکره مشترک بنشینیم.

از سوی دیگر؛ سخنگوی هیئت طالبان در مسکو که برای گفتگو در خصوص تحولات افغانستان به روسیه سفر کرده‌اند، نیز در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد: اجازه نخواهیم داد داعش در خاک افغانستان حضور پیدا کند. ما همه اقدامات را برای اطمینان از حضور نیافتن داعش در خاک افغانستان انجام خواهیم داد.

شهاب الدین دیلاور، سخنگوی هیئت طالبان گفت: به جز کابل و مناطق اطراف آن مابقی اراضی افغانستان تحت سیطره طالبان قرار دارد. تا زمانی که نیرو‌های آمریکایی به روند خروج از افغانستان پایبند باشند، به آن‌ها حمله نخواهیم کرد. همچنین به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارجی در کشور حمله نخواهیم کرد. طالبان تا زمان خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

او افزود: ما در حال مذاکره با نمایندگان جامعه افغانستان برای تعیین ساختار کلی دولت هستیم. افغانستان نیاز به تشکیل یک دولت قدرتمند دارد که قادر به مقابله با هرگونه تجاوز خارجی به مردم ما باشد.

سخنگوی هیئت طالبان با اشاره به اینکه ۹۹ درصد افغان‌ها مسلمان هستند اعلام کرد که طالبان می‌خواهد آرزوی آن‌ها برای تشکیل یک امارت اسلامی مبتنی بر شرع را محقق کند و ما به جامعه بین المللی اطمینان می‌دهیم که امارت اسلامی افغانستان به تمام تعهدات خود عمل خواهد کرد.

طالبان اعلام کرد که در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات صلح در دوحه قطر، مسئله آتش بس با دولت افغانستان در کابل را بررسی می کنیم و حملات خود را متوقف خواهیم کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار