خراط، کرمی که تخریب کننده و سازنده است/ درختان گردو، میزبانی مطلوب برای آفت خراط

آفت خراط که چندین سال است به جان درختان گردو افتاده است، سبب شده تا کشاورزان درختان خود را قطع کنند، اما از چوب‌های خشک شده مصنوعات چوبی ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چندین سال است که آفت کرم خراط به جان درختان گردو در شهرستان زیرکوه افتاده است.

این آفت باعث شده است تا درختان گردو که سالیان سال محصول می‌دادند، خشک شوند و ضربه این کار به کشاورزان وارد شود.

وقتی از درختان ۳۰ ساله تنها یک چوب خشک می‌ماند

یکی از کشاورزان شهرستان زیرکوه می‌گوید: کرم خراط از طریق برگ درخت وارد می‌شود و خود را به تنه درخت می‌رساند و آن را خراب می‌کند.

او ادامه می‌دهد: درختانی را که الان مجبورم به خاطر کرم خراط قطع کنم، ثمره ۳۰ سال کار و تلاش من است.

این کشاورز اهل شهرستان زیرکوه بیان می‌کند: درختان خشک شده، زمانی ۳ الی ۴ هزار گردو داشتند و چندین کیلو گردو از آن‌ها برداشت می‌شد.


بیشتر بخوانید


او می‌گوید: علی رغم همه تلاش‌هایی که برای باردهی درختان کردیم، کرم خراط وارد درخت شد و ثمره تلاش ما را به باد داد و الان مجبور به قطع درختان خود هستیم.

از جمع آوری چوب برای قطع زنجیره انتقال تا ساخت مصنوعات چوبی

جمع آوری چوب درختان خشک شده و دور کردن آن‌ها از باغ، تنها راه جلوگیری از شیوع این آفت است که به گفته کشاورز زیرکوهی، این جابجایی باعث قطع زنجیره انتقال این آفت به سایر درختان شده و محصول دیگر اشجار سالم می‌ماند.

یکی از افرادی که در جمع آوری چوب‌های خشک و آفت زده مشارکت می‌کند، می‌گوید: این چوب‌ها را از روستای تجنود زیرکوه بارگیری می‌کنیم و به ساری منتقل می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: مشهد نیز یکی از مقاصد این چوب هاست و در کار‌هایی نظیر ام دی اف سازی کاربرد دارد.

اما یکی از هنرمندان زیرکوهی با استفاده از همین چوب‌های آفت زده و خشک شده، خلاقیت خود را شکوفا کرده و مصنوعات چوبی را ساخته است.

این نجار و هنرمند اهل زیرکوه می‌گوید: تزئینات داخلی منازل و مصنوعات چوبی ام دی اف از جمله اقلامی است که با این چوب‌ها ساخته می‌شوند و برای ساخت بعضی از مصنوعات چوبی خاص، چوب به مشهد ارسال می‌شود.

اگر چه چوب درخت گردو محبوب‌ترین چوب برای کرم خراط است، اما آموزش‌های به موقع و موثر به کشاورزان می‌تواند در جلوگیری از شیوع این آفت موثر باشد.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.