مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد:

تولید زردآلو در یزد کاهش یافت

شیخ علیشاهی از کاهش تولید زردآلو در استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، اکبر شیخ علیشاهی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی یزد گفت :  از ۲ هزارو ۸۳۲ هکتار باغ که عمدتا در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم قرار دارد ۲۵ هزار تن زردآلو برداشت شد که بخشی از این محصول به روسیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شد و مقداری هم به بازار‌های داخلی استان‌های یزد، اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی عرضه شد.

او افزود: با توجه به پیش رس بودن محصول زردآلوی ابرکوه، سرمازدگی و وقوع توفان در اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین ماه امسال، نیمی از تولید این محصول کاهش یافت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: دهستان فراغه ابرکوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده زردآلوی استان یزد و حتی نوع زودرس این محصول در کشور است.

شیخ علیشاهی با تاکید براینکه متوسط تولید در هر هکتار ۱۵ تا ۱۸ تن است، اظهار کرد: در شرایط مناسب آب و هوایی و بدون حوادث طبیعی در مجموع تولید زردآلو به ۴۳ هزار تن می‌رسید.

حدود ۹۰ درصد باغ‌های زردآلو یزد قطره‌ای آبیاری می‌شود

او ارقام زردآلوی استان را تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی، خانی و محلی ذکر کرد و ادامه داد: ۶۷ درصد زردآلوی استان در ابرکوه تولید می‌شود و با توجه به شرایط کم آبی حدود ۹۰ درصد باغ‌های زردآلوی استان به ویژه شهرستان ابرکوه به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد تولید زردآلو در استان از نظر سطح زیرکشت در جایگاه دهم و از نظر میزان تولید در رتبه سوم کشور قرار دارد که این توفیق نتیجه سختکوشی کشاورزان در بهره وری آب، انتخاب ارقام مرغوب و استفاده از دانش روز است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: بر اثر حوادث طبیعی در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹، سه هزار و ۴۳ میلیارد تومان به باغداران استان خسارت وارد شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر افزایش دارد.

او افزود: این میزان خسارت ناشی از وقوع توفان، سرما و گرمای زودرس بهاره اواخر اسفند ماه ۱۳۹۹ و فروردین ماه سال ۱۴۰۰ است.

به گفته وی بر اثر تغییرات جوی به محصولات پسته، زردآلو، بادام، گردو، انگور، انار و آلو استان خسارت زیادی وارد شد.

او با اشاره به برآورد‌های اولیه کارشناسان و میزان خسارت از ۳۰ تا ۸۰ درصد محصول باغ‌های استان اظهارکرد: به گونه‌ای که به بر خی باغ‌های پسته ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد وحتی تولید محصول در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی را تحت تاثیر قرار داد.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: از ۵۲ هزار هکتار باغ‌های پسته به ۲۹ هزار و ۸۵۰ هکتار به طور متوسط تا ۵۲ درصد، از هزار و ۸۸۲ هکتار باغ‌های انگور به ۹۰۰ هکتار تا ۷۰درصد، از پنج هزار و ۹۳۹ هکتار باغ بادام به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار ۷۰درصد، از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ‌های زردآلو به هزار هکتار ۸۰ درصد و از مجموع ۶ هزار هکتار باغ‌های انار به هزار و ۵۰۰ هکتار تا ۵۰ درصد خسارت وارد شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ تير ۱۴۰۰
مدیریت صحیح در بخش کشاورزی وجود ندارد و در هر استان کشور چقدر میوه را اسراف می کنند اما حاضر نیستند که قیمت همین میوه ها را کاهش دهند که مردم میوه مصرف کنند و اسراف نشود
آخرین اخبار