سفر به گذشته با کند و کاو در لایه‌های خاک

فصل سوم کاوش آموزشی در محوطه گبری مود با حضور۲۰ دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بیرجند آغاز شد.

به گزاش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،دانشجویان باستان شناسی در خراسان جنوبی محوطه‌های قدیمی وباستانی استان را کاوش می‌کنند.

باستان شناسان کاوش را در یک تراشه ۱۰ در ۵ متر انجام می دهند که حصار بیرونی این سازه دفاعی در فصل اول کاوش‌ها مورد شناسایی قرار گرفته و اکنون  فضا‌های معماری داخل این سازه دفاعی در حال شناسایی است

محوطه گبری مود در شهرستان سربیشه از مکان‌هایی است که یادگار‌هایی از دوران اشکانی را در دل خود جای داده است و ۲۰ دانشجوی باستان شناسی دانشگاه بیرجند در  منطقه کاوش می کنند.

یکی از دانشجویان گفت : رشته ام جذابیت‌های خاص خودش را دارد و با کاوش می توان فهمید مردم در گذشته چطور و در چه مکان‌هایی زندگی می کردند.

فرجامی کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت : سازه های معماری جزو کشفیاتمان است و سفال داده‌های استخوان ،  یافته‌های فلزی و.... بخشی از فضای‌های معماری است.

او افزود : در این کاوش ۴۵ روزه لایه برداری سطح به سطح انجام و تصاویر و اطلاعات آن ثبت می‌شود.

فرجامی بیان کرد : عکس‌های گرفته شده به دست میراث فرهنگی می‌رسد تا اگر بعدا کسی بخواهد روی داده‌های این مکان کار کند اطلاعات را داشته باشد.

کارشناس میراث فرهنگی  با بیان اینکه یافته های بدست آمده از این منطقه مربوط به دوره اشکانیان است گفت:طرح‌های روی سفال‌های منطقه  از طرح‌های شاخص دوره‌ی اشکانی است که در باستان شناسی به نام طرح لوندو  می شناسیم

دانشجوی دیگری گفت : اینجا پشت نویسی سفال انجام می دهم تا سفال شناسنامه داشته باشد.

او نحوه ی کارش را اینطور بیان می کند : سفال‌ها را در استانبولی ریخته و با آب و برس سفال را خوب تمیز می کنم ، استخوان‌های یافته شده را آب نمی زنم و فقط  با قلم مو تمیز می کنم.

نتایج این کاوش‌ها به صورت گزارش و در نهایت به صورت مقاله و کتاب منتشر می شود.

منطقه گبری مود به دلیل قدمت و ویژگی‌های خاص به مدت ۵سال برای کاوش‌های آموزشی در اختیار دانشگاه بیرجند قرار گرفته است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.