نتیجه نظرسنجی باشگاه خبرنگاران جوان از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه؛

۷۰ درصد کارشناسان معتقدند شاخص کل بورس صعودی خواهد بود/ یک میلیون و 310 تا 400 هزار واحد، هدف شاخص تا آخر هفته

در قالب یک نظرسنجی، پیش بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش رو گردآوری شده است.

به گزارش خبرنگار  بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در قالب سوالی چهار گزینه ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار و وضعیت شاخص کل را تا پایان این هفته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. افزایشی. بالاتر از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد

۲. افزایشی. ۱ میلیون و ۳۱۰ تا ۴۰۰ هزار واحد

۳. کاهشی. ۱ میلیون و ۳۱۰ تا ۲۶۰ هزار واحد

۴. کاهشی. پایین‌تر از ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار واحد

بر این اساس این سوال را به طور مشترک از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم که می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

۷۰ درصد کارشناسان معتقدند شاخص کل بورس مثبت خواهد ماند

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

کورش آسایش

گزینه دوم. در این هفته شاخص هم وزن سعی دارد که مقاومت را بشکند و به سمت بالا حرکت کند و کلیت بازار متعادل خواهد بود. شاخص هم وزن در هفته های آتی رشد بالاتری را نسبت به شاخص کل تجربه خواهد کرد.

فردین آقابزرگی گزینه سوم. فضای عمومی اقتصاد کشور حکم بر تعادل و ثبات دارد. در بازار سرمایه به واسطه تورم کشور، کماکان انتظار رشد و سود آوری صنایع و شرکت ها وجود دارد اما به دلیل رشدهای فزاینده در سال گذشته و همچنین روند اصلاح قیمت طی  ۴ ماه ابتدای سال، رشد قابل توجه پیش بینی نمی شود.
آراد پورکار گزینه دوم. به دلیل اینکه شرکت ها در مجمع سود خوبی تقسیم کردند و از طرفی گزارش های سه ماهه شرکت ها بسیار عالی بوده و باعث شده P/E و TTM  شرکت ها کاهش پیدا کند، پس با جو روانی مثبت معامله می شوند. اما از طرفی ترس مقاومت باعث می شود معاملات متعادل باشند.
احمد جانجان گزینه سوم. در یک چرخه اصلاحی گردشی هستیم. سهم هایی که بازدهی 30 تا 40 درصدی داشتند، پول از آن ها خارج شده و وارد سهم های دیگر شده است. سهم هایی هستند که یک روند اصلاحی قبلا داشتند یا اکنون می خواهد رشد کنند. همچنین گزارش های خوبی را نیز ارائه کردند. اکنون درگیر محدوده 1 میلیون و 300 هستیم و وضعیت دلار نیز باید مشخص شود.
پیمان حدادی گزینه سوم. با توجه به بازگشت قیمت های جهانی بعد از اصلاحی که در هفته گذشته صورت گرفت، انتشار گزارشات سه ماهه مناسب شرکت ها و اتمام مجامع به نظر می رسد که شاهد افزایش حجم معاملات باشیم. اگر این افزایش حجم معاملات مطلوب باشد نوید بخش وضعیت مناسب برای بازار در هفته های پیش رو خواهد بود.
محمدرضا صادقی مقدم گزینه دوم. با توجه به گزارش هاي سه ماهه و ماهانه بسيار جذاب بسياري از شركت ها، برگشت قيمت نفت، تعديلات مثبت صنايع پالايشي كه قبل مجمع فرصت چنداني براي رشد پيدا نكردند. همچنين افزايش نرخ محصولات داخلي مانند صنايع غذايي و سيمان روند مثبتي را انتظار دارم. اما با توجه به تشكيل دولت جديد و ابهام در سياست هاي وزراي اقتصادي و صنعتي به خصوص نگراني هاي ناشي از قيمت گذاري دستوري بازار محتاط بوده و روند رشد زياد شيب تندي نخواهد داشت.
علی قلی پور

گزینه دوم. با در نظر گرفتن گزارش‌های مثبت سه ماهه شرکت‌ها

مهدی قلی پور گزینه دوم. بازگشت نفت به بالای ۷۵ دلار، رشد ۲ الی ۳ درصدی قیمت های جهانی، رشد احتمالی دلار در بازار آزاد به واسطه گزارش تورم تیرماه، موکول شدن مذاکرات برجام به دولت بعد، تحولات داخلی و تلاش ایالات متحده برای ممانعت از فروش نفت به چین، گزارشات میان دوره ای خوب شرکت ها.
وحید کشمیری پور

گزینه دوم. با توجه به افزايش قيمت دلار، رفع نگرانی بابت كاهش قيمت های جهانی و بازگشايی سهام بزرگ پس از مجامع ساليانه انتظار می رود مقاومت ١.٣١٠ هزار واحدی شكسته شود. اما انتظار افزايش بيش از ٩٠ هزار واحد را در طی سه روز كاری ندارم.

مهدی میرزایی

گزینه دوم. با توجه به روند مثبت که هفته گذشته و با توجه به اینکه حد فاصل این چند روز نیز عامل خاصی برای افت بازار سرمایه به وجود نیامده است. حتی عوامل سیاسی موثر بر رشد بازار نیز مانند شکست مذاکرات وین، تشدید شده است. پس رشد بازار امری قابل تصور بوده است. اما چون رشد بورس نزد مقامات تصمیم‌گیر، مد نظر نیست، این رشد چندان شدید نخواهد بود.

با توجه به نتیجه این نظر سنجی و انتخاب ۷۰ درصدی گزینه دوم (افزایشی، یک میلیون و ۳۱۰ تا ۴۰۰ هزار واحد) به نظر می‌رسد که روند آتی بازار سرمایه مثبت باشد و شاهد نوسانات زیادی در شاخص کل بورس نباشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
1000 درصد سود بده دیگه به بورس ایران اعتماد نمی کنم چون شاخص دستوری بالا و پایین میشه و برای مردم دام پهن میکنن.. دولت از یه طرف حقوقی ها از طرف دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
بازم میخوان تامین بودجه کنن از جیب مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
اینترنت خوزستان رو قصد وصل کردنش ندارین انگار!!! مسخره بازی تو دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
دوباره می‌خوان پول مردم رو بالا بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
با توجه به اینکه قیمتها نسبت به سال ۹۹ چند برابر شده از مرغ و لبنیات گرفته تا سیمان و مسکن و زمین و ....بورس نسبت به سال ۹۹ خیلی عقب هست و مجبور و محکوم به جبران این عقب بودن هست و قطعا" با رشدی که خواهد داشت این عقب افتادگی جبران خواهد شد. این خط و این نشون.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران اگه پیگیری مشکلات زندگی مردم برات مهم هست لطفا اینترنت خوزستان رو هم پیگیری کن که الان ۱۰ روزه که قطع شده بابا ما زندگیمون با اینترنت می چرخه من خودم اسنپ کار می کنم الان ۱۰ روزه بیکارم آخه چرا این کارو می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
اینترنت خوزستان وصل کنین دیگه
آخرین اخبار