افزایش ۱۱۲ درصدی کلاهبرداری‌های اینترنتی در اصفهان

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: پرتکرارترین جرم سایبری در حوزه کلاهبرداری‌های اینترنتی مربوط به خرید‌های شهروندان از سایت‌های تبلیغاتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سرهنگ سید مصطفی‌ مرتضوی رئیس پلیس فضای فتا فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: مشکل و چالشی که اکنون در جامعه وجود دارد این است که سپری کردن اوقات فراغت در فضای مجازی علاوه بر نوجوانان و جوانان به بزرگسالان حتی در سن ۳۰ تا ۴۰ سال هم سرایت کرده است.

او ادامه داد: حضور پررنگ در فضای مجازی  یک سری محتوا‌های آسیب زننده یا آسیب‌های اخلاقی، اجتماعی را موجب می‌شود که افکار، اعتقادات و نگاه‌های سیاسی و ملی افراد را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

رئیس پلیس فضای فتای فرماندهی انتظامی اصفهان با بیان اینکه این مسئله در بین جوانان، چون در ابتدای راه نهادینه شدن اعتقادات فرهنگی، اجتماعی و دینی هستند بسیار مهم است افزود: با مطالعه نظرات شهروندان و سطح گفتگو‌ها در این فضا می‌توان به اثرپذیری و آسیب‌پذیری کاربران بیشتر پی برد.

سرهنگ مرتضوی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به اینکه اخلاق، رفتار و اعتقادات افراد در فضای مجازی از مخاطبان پربیننده آن‌ها تاثیرپذیر است پس مراقب ارتباطات خود در این فضا با افراد، فرهنگ‌ها و رسوم باشید.

رئیس پلیس فتا اصفهان همچنین به رشد ۲۷ درصدی وقوع جرائم سایبری و افزایش هفت درصدی کشفیات در  سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیشترین جرائم در فضای مجازی با ۶۲ درصد مربوط به جرائم اقتصادی و سپس جرائم اخلاقی با رشد ۲۴ درصدی و جرائم اجتماعی با افزایش ۱۲ درصدی است.

او خاطرنشان کرد: پرتکرارترین جرائم در حوزه کلاهبرداری‌های اینترنتی است که افزایش ۱۱۲ درصدی در سه ماه نخست امسال داشته است و مربوط به خرید‌های شهروندان از سایت‌های تبلیغاتی است که یا کالای خریداری شده به دستشان نمی‌‎رسد و یا اینکه جنس جعلی برای آن‌ها ارسال می‌شود.

رئیس پلیس فضای فتای فرماندهی انتظامی اصفهان فراوانی بعدی را مربوط به برداشت‌های فیشینگ (برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی) دانست که در این بخش با وجود کاهش ۳۱ درصدی در سه ماه امسال، ولی در اولویت دوم جرائم به‌دلیل پرتکراری بودن قرار دارد.

او سومین جرائم پرتکرار سایبری را مزاحمت‌های اینترنتی عنوان کرد و گفت: این جرم نیز با افزایش ۲۳ درصدی مواجه است و بخش عمده‌ای از آن بدلیل فراغت‌هایی است که شهرندان جوانان در فضای مجازی دارند.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.