ریزگرد ها تهدیدی برای گلستان/قبل از بروز فاجعه کاری باید کرد

با گرم شدن هوا تعداد روز‌هایی که نوار شمالی گلستان با پدیده ریزگرد مواجه می‌شود رو به افزایش است و اگر اقدامی برای مقابله با آن نشود تبدیل به بحرانی زیست محیطی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  پدیده ریزگرد یک بحران زیست‌محیطی است که نامش در کشور ما بیشتر با استان خوزستان پیوند خورده و شناخته می‌شود، اما مدتی است این پدیده مهمان ناخوانده گلستان هم شده  و موجی از نگرانی‌ها را در پی داشته است.

در حال حاضر کانون اصلی تولید این ریزگرد‌ها در گلستان از صحرای قره قوم در ترکمنستان نشات می‌گیرد، صحرایی که به گفته نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان به حال خود رها شده و بیشترین آثار مخربش در نوار مرزی متوجه استان ماست.

داداشی هشدار داد اگر برای وضعیت فعلی ریزگرد‌های گلستان کاری نشود وضعیت استان در چند سال آینده خیلی حادتر از خوزستان می‌شود.

او افزود:  در خوزستان برای مقابله با پدیده ریزگرد مجامع بین المللی و گروه‌های مختلفی در حال کار و تحقیق هستند، اما در گلستان به جز کمربند سبزی که چندین سال است  قرار شده اجرا شود کاری دیگری انجام نشده است.

مدیرکل هواشناسی گلستان از افزایش تعداد رخداد‌های دمایی حدی بالای ۴۰ درجه در استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۵ روز دمای بالای ۴۰ درجه داشتیم که عدد بزرگی است و باعث شده تعداد روز‌های همراه با خیزش گرد و خاک در شمال و شمال شرق استان زیاد شود.

داداشی افزود: در شرایطی همچون دمای بالای ۴۰ درجه و رطوبت کم بستر مناسب برای حرکت گرد و خاک در استان فراهم می‌شود.

او ادامه داد: مدتی قبل در جلسه پدافند غیرعامل استان موضوع خیزش گرد و خاک به عنوان پدیده‌ای که در آینده نزدیک می‌تواند مشکلاتی برای استان ایجاد کند را مطرح کردیم.

مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به دو سامانه پایشی که در مراوه تپه و اینچه برون نصب شده است، گفت: نوع بافت این گرد و خاک به گونه‌ای است که به دلیل سبکی در هوا به حرکت در می‌آید و روی برگ‌های گیاهان می‌نشیند و روزنه‌های آن‌ها را مسدود می‌کند.  

داداشی افزود:  ریزگرد‌ها می‌تواند روی توسعه استان هم تاثیر داشته باشد و اگر فکری برای آن نشود ممکن است بحث سرمایه گذاری در اینچه برون را به خطر بیندازد و سرمایه گذاران باتوجه به بروز ریزگرد‌ها  تمایلی برای احداث کارخانه در این منطقه نداشته باشند.

داداشی گفت: سال‌های پیش خبر از تغییر اقلیم در آینده می‌دادیم، اما حالا در دل تغییر اقلیم هستیم و گلستان که از قبل مستعد خیزش گرد و خاک بود، همسایگی با ترکمنستان و صحرای قره قوم آن را بیشتر کرده است.

او ادامه داد: منتظر بودن برای رخ دادن اتفاق فایده‌ای ندارد و باید سریعتر برای آن اقدام شود تا اثر آن را کم کنیم، این کار با کاشت کمربند سبز است یا پرآب کردن تالاب ها، هر چه هست باید سریعتر انجام شود.


مسئولان گلستانی باید برای مقابله با این پدیده زیست محیطی راه درمانی بیندیشند چرا که زمان پیشگیری از این فاجعه رو به اتمام است و اگر سهل انگاری‌ها ادامه داشته باشد آن وقت زمان مناسب برای درمان را هم از دست می‌دهیم.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
123
۱۰:۱۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
با سد سازی های غیر اصولی تالاب بین المللی را نابود کردید منشا این ریزگردها همینه