کوبا: ایران از هفته آینده تولید واکسن کوبایی را آغاز می‌کند

منابع خبری از تولید واکسن کوباییِ کرونا از سوی ایران از هفته آینده خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های دولتی کوبا از آغاز تولید واکسن با همکاری ایران در کوبا از هفته آینده خبر دادند وگفتند ایران اولین کشوری خواهد بود که از خارج به کوبا برای تولید واکسن کمک خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز با بیان آنکه ایران و کوبا هر دو کشور‌هایی هستند که تحت تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا از دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی محرومند، نوشت: «هر دو کشور واکسن‌هایی از خودشان تولید کرده، آن‌ها را تحت آزمایش دارند و نام آن‌ها را نیز از نام‌های ملی خود برگزیده‌اند.»

داده‌های اولیه منابع کوبایی از اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی این واکسن گفته و آن را از کارآمدترین واکسن‌های تولید شده در جهان برای مقابله با کرونا دانستند. البته منتقدان معتقدند تا زمانیکه این ارقام در مجلات بین‌المللی منتشر نشوند همچنان مورد تردید هستند.

موسسه پاستور ایران از اوایل سال جاری میلادی موافقت کرد تا با موسسه کوبایی فینالی (Finlay) برای توسعه در تولید واکسن کوبایی همکاری کند که به تولید واکسن سوبرنا ۲ (Soberana ۲) و انجام فاز سوم آزمایشات این واکسن در جمهوری اسلامی منجر و استفاده اورژانسی از آن در وایل ماه ژوئیه (تیر) تایید شد.

بنابر اعلام رسانه‌های محلی کوبا، رئیس موسسه فینالی در سفر این هفته خود به ایران اعلام کرد که در حال حاضر ایران و کوبا میلیون‌ها دوز از واکسن کوبایی سوبرنا را با نام پاستو کواکس (PastuCovac) تولید می‌کنند.

این مقام کوبایی در بخشی از سخنان خود در این سفر گفت: «معمولا ۱۵ سال طول می‌کشد تا یک واکسن تولید و آزمایش شود، اما ما تمام این مراحل را در یک سال طی کردیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار