قایق‌های صید میگو در بوشهر راهی دریا شدند/ وقتی صید غیرمجاز تور صیادان قانونمند را سبک می‌کند

صید میگو از امروز برای قایق‌های صیادی در آب‌های ساحلی استان بوشهر آغاز شد و لنج‌ها نیز فردا می‌توانند راهی دریا شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علی بازدار مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: صید میگو از امروز (سه‌شنبه ۱۲ مرداد) برای قایق‌ها و فردا (چهارشنبه ۱۳ مرداد) برای لنج‌ها در محدوده آب‌های ساحلی این استان آزاد است.

او افزود: برآورد می‌شود حدود ۸۰۰ فروند قایق و لنج در صید میگو شرکت داشته باشند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر ادامه داد: فصل صید میگو در سال ۱۳۹۹ از ۱۳ مرداد برای قایق‌ها و ۱۵ مرداد برای لنج‌ها آغاز شد و تا ۲۷ شهریور به مدت ۴۵ روز ادامه داشت.

بازدار عنوان کرد: پارسال صیادان بوشهری ۲ هزار و ۲۲۶ تن میگو صید کردند و پیش بینی می‌شود امسال دست‌ِکم هزار و ۵۰۰ تن میگو از دریا صید شود.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور نیز گفت: گشت‌های دریایی این پژوهشکده امسال در دو مرحله ۵ روزه در محدوده شمال استان و رو به روی شهر بوشهر تا منطقه مُطاف در ۲۲ ایستگاه انجام شد.

عقیل دشتیان نسب زمان تور کشی‌ها را یک‌ساعته عنوان کرد و افزود: بررسی میانگین تلاش صیادی در این مناطق (CPUE) و میزان این شاخص در اعماق مختلف نشان از تراکم صید در محدوده آب‌های منطقه رستمی و کلات تا رود مُند داشت.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: ۷۸ درصد از ذخیره میگوی امسال از گونه ببری سبز(از بهترین گونه‌های خلیج فارس) و بقیه از سایر گونه‌ها است. همچنین ۹۲ درصد این میگوها، میگوی نسل اول است که بیانگر درصد کم ذخیره میگوی سال گذشته در ترکیب صید امسال است.

وقتی ۷۰ درصد میگو‌ها به اندازه ۱۲ سانتیمتر برسند پژوهشکده میگو اعلام می‌کند که صید میگو می‌تواند شروع شود.

در استان بوشهر به طور معمول در دهه دوم مرداد صید این آبزی آغاز می‌شود.

اما در حالی صید میگو از امروز در این استان آغاز می‌شود که اکنون مدت‌ها است میگوی غیرمجاز در نقاط مختلف استان به فروش می‌رسد؛ موضوعی که باعث زیان صیادان قانونمند می‌شود.

اگر چه یگان حفاظت شیلات استان بوشهر تلاش خود را برای مقابله با صید غیرمجاز به کار گرفته است، اما همچنان شاهد فروش میگو در زمانی که فصل صید آن نیست هستیم.

مصرف کنندگان نیز معتقدند که قیمت میگو پیش از آزادسازی مناسب‌تر است و به همین علت سینی پر صید غیرمجاز به سرعت خالی می‌شود.

صید میگو به روش ترال یا کف روب است. روشی که فقط در زمان صید میگو مجاز است اما در مواقع دیگر به علت زیان آور بودن برای دریا و آبزیان، مجاز نیست.

حال ببینید وقتی که به طور مرتب صید صورت گیرد، چه بلایی بر سر دریا و ساکنانش می‌آید.

صیادان قانونمند انتظار دارند که هم مسئولان در مبارزه جدی‌تر باشند و هم همکارانشان خود را موظف بدانند که طبق زمان تعیین شده به صید بروند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.