انتظارات عجیب از رئیس جمهور جدید؛

رئیسی دلار را به ۱۰ هزار تومان می‌رساند؟!

درباره نرخ واقعی دلار اختلاف نظر زیادی وجود دارد و انتظار مردم نیز از دولت جدید تحقق این نرخ واقعی است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یک روز از تنفیذ هشتمین رئیس جمهور ایران می گذرد و انتظارات یکی پس از دیگری روانه افکار عمومی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی می شود. هرکسی بسته به نوع تفکر و توقع خود، نسبت به مشکلات اقتصاد اظهار نظر می کند و خواستار حل آن هاست. 

رئیس جمهور نیز در مراسم تنفیذ خود با اشاره به لزوم رسیدگی به اولویت های اقتصادی کشور گفت: مشکلاتی از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌دیده آنان ترمیم شود.

رئیسی دلار را به ۱۰ هزار تومان می‌رساند؟!

او تاکید کرد: کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه، کنترل تورم، کرونا و موضوع آب و برق از جمله مسائل مهمی است که حل آن‌ها فوریت دارد و دولت با نگاه به ۱۰ مسئله فوری، یک برنامه تحولی کوتاه‌مدت تهیه کرده است.

با توجه به وضعیت اقتصاد کشور مهم‌ترین خواسته مردم از رئیس جمهور نیز سر و سامان دادن به شرایط فعلی و حل معیشت آن هاست. موارد مختلفی از جمله بازار مسکن، نرخ دلار، تورم، بیکاری و بسیاری از مواردی که شاید هر کدام در جایگاه خود مهم و تاثیرگذار باشند، مطرح می شود. اما از موارد مهمی که سال هاست منجر به آشفتگی های کلان در بسیاری از قیمت گذاری ها شده، نرخ ارز به ویژه دلار است.

نرخ دلار از 7 تومان در سال 57 به 37 هزار تومان در سال گذشته می رسد. این افزایش نرخ ارز و بی ثباتی آن در این سال ها موجب مشکلات زیادی شده است.

منتظر حل مسائل اقتصادی در دولت رئیسی باشیم

اما اقتصاد دانان نظرات متفاوتی درباره نرخ حقیقی دلار دارند. حتی بعضا نرخ های عجیبی نیز مطرح می شود و از دولت آینده نیز انتظار هدفگذاری برای آن را دارند.

دلار؛ 5 یا 10 هزار تومان؟

حسین راغفر کارشناس اقتصادی درباره نرخ آینده ارز معتقد است: اولین کار دولت جدید باید این باشد که دلار را به ۱۰ هزار تومان برساند و بیش از این میزان نیز کاهش پیدا کند. اما بر چه اساسی این نرخ ۱۰ هزار تومانی را محتمل می‌داند و آن را مهم‌ترین اولویت دولت آینده می‌داند.

البته روحانی، رئیس دولت دوازدهم نیز معتقد بود اگر تحریم ها و کرونا نبودند نرخ دلار به ۵ هزار تومان نیز می رسید و تورم و نقدینگی کشور را تحت تسلط خود قرار نمی داد.

تاثیر برجام بر بازار ارز با هیچ یک از عوامل دیگر قابل مقایسه نیست. اما نا به سامانی های داخلی کشور نیز بر این نرخ بسیار اثرگذار است.

منتظر حل مسائل اقتصادی در دولت رئیسی باشیم

نرخ دلار در بازار آزاد (شروع افزایش در زمان خروج آمریکا از برجام، اردیبهشت 1397)

حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نرخ حقیقی دلار اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی اقتصاد اصلاح سیاست‌های ارزی است که با اصلاح این سیاست‌ها می‌توانیم کنترل تورم را نیز داشته باشیم. نرخ مناسب ارز در شرایط اقتصاد فعلی زیر ۱۰ هزار تومان است و مبنای علمی نیز دارد.

او در ادامه بیان کرد: نکته دوم، اصلاح نظام مالیاتی است و باید جلوی سفته بازی و دلالی در بازار‌های ارز و سکه نیز گرفته شود، در این صورت قطعا تورم مهار می‌شود. منتهی تمام این موارد به تیم اقتصادی دولت بستگی دارد و اینکه چه میزان توان اجرایی داشته و چقدر به این موضوع باور داشته باشند.

عدم کنترل نرخ ارز با حراج ۳۰ میلیارد منابع ارزی

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تنها راه کنترل تورم در کوتاه مدت اصلاح نظام ارزی است. اینکه گفته می‌شود دور از انتظار است، با برنامه ریزی به صورت یک پکیج قابل دسترسی است. یک نکته آن کنترل عرضه ارز و دوم کنترل تقاضاست و نباید ارز را در بازار آزاد تزریق کنیم. اشتباه بزرگی که بانک مرکزی انجام داد این بود که ۳۰ میلیارد منابع ارزی را به باد داد و در آخر نیز نتوانست نرخ ارز را کنترل کند.

او افزود: منابع ارزی ما محدود است و نباید آن را به تاراج ببریم. اما دولت دوازدهم منابع ارزی ما را به تاراج داد و سیاست ارزی غلطی را اتخاذ کرد. اگر دولت سیزدهم نیز بخواهد چنین رویه‌ای مانند دولت گذشته را اتخاذ کند، بی نتیجه خواهد بود. در کنار این سیاست نیز باید سیاست‌های مالیاتی درستی اتخاذ شوند و بانک‌های اطلاعاتی نیز اصلاح شوند.

صمصامی تاکید کرد: نباید اجازه داده شود که منابع نقدینگی به بازار ارز، سکه و خرید و فروش خانه در کوتاه مدت برود؛ بنابراین به یک پکیج منسجم و جامع نیاز است. مردم رای داده اند و انتظار دارند که با توجه به شعار‌های ضد فساد ایشان، اوضاع فعلی تغییر پیدا کند و توقع مردم توقع به جایی است.

درست است که مهم‌ترین اولویت دولت آینده باید حل مسائل اقتصادی باشد، اما نباید توقع دور از انتظار و عجیب از این دولت را داشت. قطعا حل مسائلی که چندین سال است در عرصه اقتصادی گرفتار آن هستیم، زمان بر خواهد بود و نباید انتظار جهش‌های یک شبه را در متغیر‌های کلان اقتصادی داشت. 

نرخ دلار نیز صرفا به احیای برجام وابسته نیست. بلکه از وضعیت سایر متغیرها از جمله تورم، عرضه و تقاضا، حجم نقدینگی و ... تاثیر می پذیرد. در کل اصلاح سیاست های پولی و ارزی، مهار تورم و نقدینگی و تعدیل انتظارات با گذشت زمان می تواند بر تحقق نرخ واقعی دلار در کشور اثرگذار باشد.

گزارش از فاطمه خان احمدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۵ دی ۱۴۰۰
7تومان به 10000هزار تومانراضی شدیم پیاده نمی شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
ما ملت امام حسینیم ما دولت امام حسینیم به مسئولان میگم به مردم میگم یه عده در قصرها نگران سود بیشتر هستن یه عده نگران شکم گرسنه وابروی رفته خودشون خانواده .اونوقت آقایان حرف از درمان وضع جامع در طولانی مدت هستن باید تن مون رو زیر خاک کنیم این همه ظلم این همه تبعیض این همه رانت این همه لابی این همه فساد در کشور امام زمان.باید دودستی بزنید توی سرتون مسئولین که فقط حرف دقدقه مردم رو میزنید.و فقط به نفع سرمایه دار کار میکنید.بمریم بهتره ازین زنده بودن.افسوس افسوس افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
سلام انشا الاه دلار ۵۰۰۰ هزار تومان میشه رییسه می تونه ما می توانیم
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۹:۳۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
اولین کار دولت مبارزه بی امان با فساد افسار گسیخته است کسانی که با رانت خواری پولهای هنگفتی را به جیب زده اند و از هر فرصتی برای دست اندازی در اقتصاد استفاده می کنند دوم مبارزه با دلالان در هر حوزه ای مسکن و ارز و طلا خلاصه هر جایی که دلال حضور دارد حتی بازار مایحتاج مردم سوم نظام بخشی به وضع مالیات که هیچ کس با درآمد میلیاردی از زیر آن نتواند در برود بعد بانکها که خود معضل یزرگی هستند که شده اند ابر دلال بعد سیاست خارجی که به دنبال ایجاد ارتباط به خصوص با کشورهای همسایه و کم کردن تنش با سایر کشورها و پیگیری برجام بی فرجام میراث روحانی که بلا تکلیف نماند یا زنگی زنگ یا رومی روم کسب اعتماد آحاد مردم و کمک از آنها مردم ما زمان جنگ با تمام وجود و جان جلوی دشمن بعثی ایستادند حالا هم پای کار هستند اگر کسی آنها رو حساب کند ان وقت ارزش پول ملی افزایش پیدا می کند و ثبات در بازار حاصل می شود نباید از بازار سرمایه و تولید با کیفیت هم غافل ماند و جلوی واردات بی کیفت و محصولات لوکس را هم گرفت و فکر تولید هر چیزی که صرفه اقتصادی داشته باشد هم باشیم و از خام فروشی به هر شکل ممکن پرهیز کنیم و محصولات خود را با بهترین شکل از هر نظر صادر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۲:۳۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
اصلا کل اقتصاد دانها الان میگن دلار بین 20 تا 25 باید باشه
و ثبات مهمه نه تغییر قیمت ارز
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
تا موقعیی که اقتصاد مملکت بر روی فروش معادن / نفت / نزول 27 درصد بانکی است // و تولیدات صنعتی نقشی در صادرات و درامد زایی خارجی نداشته باشند // کس نمی تواند کاری بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
چه توقعاتی!!!اونا که دلارو اینقدر کردن ،گردن نگرفتن!حالا اینا باید سریع السیر، نرخ دلار رو بیارن پایین وگرنه کارآمد نیستن؟!!
هر چی مشکل ریز و درشت،خانوادگی و اجتماعی و سیاسی و فضایی و زمینی و زیر زمینی و ...... دارید بردارین بیارین،میخوان اجی و مجی کنن، همه یک هفته ای درست بشه!!!!!!
بابا یه کم منصف باشید
زمان بدین
بذارید برسند و بنشینند و ببینند،میشه اصلا این سطح از خرابکاری و ویرانی رو توی چند سال پیش رو درستش کرد یا نه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
الان داریم جنس با قیمت دلار ۳۰ تومن می خریم
فکر کنم دلار ارزونم بشه هیچی قیمتش پایین نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اصلا خیلی بعیده دلار رو بیاره زیر بیست تومن چه برسه دلار بشه ده تومن
Iran (Islamic Republic of)
هومان
۱۹:۴۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
درود بر این کارشناس خفن. آقای کارشناس یه صفر اضافه شه حتما عملی هست نگران نباش برادر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۲۱ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
رییسی بایدپرریسک ترین خطرات رابه جان بخرد.ازافزایش سودسپرده تادادن سبدکالاوجمع کردن دلالان ارزوپشت کردن به سرمایه گذارخارجی تابندی به توافق برجام دروین اضافه نشود.حتی بایددربخش قضایی به شیوه اهدای عضومجرمین رامجازات کندوتخفیف دهدنه اینکه پلیس ضدموادمخدرودزدکشته بشودوبعدازمدتی مجرم عفوشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
به هفتم برسونه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
متعجب
۱۳:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
چه انتظاراتی!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
آقا 50تومن نشه ما دست آقای رئیسی میبوسیم. معجزه که نمیتونه بشه آمریکا ظالم هم ول نمیکنه فقط تحریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
چرا نشه..اگه برنامه داشته باشن و جهادی کار کنن امکان پذیره
Iran (Islamic Republic of)
چریک گمنام
۱۲:۰۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
10000 ریال مناسب به نظر میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
چطوری دلار رو برسونه به ۱۰۰۰۰ تومان؟ یا باید نقدینگی رو یک سوم کنه که ممکن نیست مگه اینکه بانکها ورشکست بشند. یا باید رشد اقتصادی عجیب و غریبی ایجاد کنه که در طی تاریخ در هیچ کشوری سابقه نداشته مگه آلمان نازی که این هم ممکن نیست چون اولا باید در بانکها رو گل بگیره در ثانی مردم برای چند سال با جون و دل کار کنند. در غیر اینصورت باید یه ذخیره ارزی هنگفت از جایی پیدا کنه به بازار تزریق کنه تا برای یکی دو هفته قیمت ارز بیاد پایین. همونطور که جرم و انرژی از هیچی به وجود نمیاد رفاه اقتصادی هم از هیچ قابل حصول نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
انشالاه .که بشه کاری کرد .واقعا این رسمی نیست که اقای .روحانی .گذاشت برای مردم ورفت .حتی تا اخرین روز زور خودشو زد حتی تا روزهای پایانی .نسبت .به .وضع .بازار دست از گرونی بر نداشت .فقط به فکر .منافع خودش بود و .کسانی که حقوق .کلانی میگرفتند .نباید فکر کنن که همه جای ایران که فقط تهران .هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
اونی که توقع داره دلار بشه 10 هزار تومان، باید بهش گفت، یه فرد بی تدبیر با گروه همراه سر اقتصاد رو بریده، اونوقت شما انتظار دارید دولت جدید مرده را زنده کند؟؟؟؟
شاید بتوان از نو ساخت ولی زمان میبرد تا افتضاح تاریخی حسن روحانی پاک بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
درسته زمان میبره
اما امکان پذیره
Iran (Islamic Republic of)
یاور
۲۰:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
اگه بخواد میتونه فقط مهم این هست که بخواد
اگه اوضاع بهتر نشد یعنی .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
رئیسی دلار را به ۱۰ هزار تومان می‌رساند؟ بله از 4200 به 10 هزار تومان می رساند
همانطور که قبلی ها از 1300 تومان به 4200 رساندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
جرا ایران ایقد دلار دلار میکنه مگه واحد پول مای بهتره بفکر ارزش پولی کشور خودتون باشید ک بی ارزش شده
Germany
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
فقط و فقط جلوی حقوقهای نجومی را بگیرد دلار نصف میشود!!
2321 نفر از دلال ها سر چهاره ها اعدام کنید انوقت
بازار گوشت و مرغ و تخم مرغ و.............. درست می شد
وشاید بچه کارگر ها در سال پنج گرم گوشت گیرش بیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اونایی که منفی دادن دلال هستن خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
هر چه ارزش دلار آمریکا پایین بیاید به نفع ماست و دلالان و سوداگران کلا به غلط کردن می افتند. نابودی کسانی که نمی خواهند سر بلندی کشورمان ایران را ببینند . امین رب العالمین
Australia
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
10 هزار تومن رو نه ولی 100 هزار تومنو میدونم ک میشه
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۶:۱۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
رئیسی ....به نظر شما چه تفاوتی داره با مابقیشون از فضا که نیامده بجای اینکه به فکر 10 تومانی باشیم به این فکر باشین 50 تومان نشه ...
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۳۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
چرا حرف خندار میزنی که مرغ پخته خندش بگیره خب اگر به فکر کاهش دلار باشه دیگه دلار ۵۰۰۰۰ هزار تومن نمیشه کاهش پیدا میکنه و قیمتش بالا نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
تفاوتشان اینه که نگاهش به توانمندی داخل هست
و حمایت از تولید..اینا معجزه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
اینا همش گفتار درمانیه.اینطوری چیزی پایین نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
یه دوست
۱۴:۳۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
دورد.خیلی از دوستان از همین روز اول دارن مشکلات سرراه اقای رئیسی را میشمارن دوست عزیز اقای رئیسی باعلم به این مشکلات امدن وهمه این موارد وچیزهایی که مردم اطلاع از ان ندارن این مسئولیت بزرگ را پذیرفت پس دیگه جای مظلوم نمایی نیست اقای رئیسی باید به قول هایی که به مردم دادن عمل کنن ومردم لیشتر از اون چیزی نمیخوان والسلام
Germany
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
انقدر ریال چاپ کردن و حقوق نجومی به بعضیها دادن که اگه دلار 10 هزار تومن کنند تو یک روز تمام دلارهای بازار ایران خریده میشه بهتر این هست دلار ثابت نگه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگه مثل دولت .قبلیمون .8سال بودن وقیمت یه ادامس بی ارزش فرق نکرد اون موقه راست میگن .دولت .هاشمی .بهترین دولتی بود که .چیزی نگذاشت که گرون بشه همچی .وارد کشور میکرد .همه .پول داشتند هیشکی نمینالید که ندارم .چون .گرون نبود چیزی .اگه روزی .5هزار تمن دارد داشتیم .با پنج هزار تمن 4روز نون میخوردیم ولی حالا اگه یه روز نریم سر کار ‌‌اونروز دیگه باید .گرسنه بمونیم .عذیزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
همین نگاه واردات محور و وابسته به بیرون بیچارگان کرده
چاره کار تولید تولییید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
من که رای ندادم. اصلن برام مهم نیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
نمیخواد 10 هزار تومن کنه اول دلالای دلاروجمعشون کنه خودش میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
اعدام دلال ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه باز هم میخواهند با گفتار درمانی وضعیت اقتصاد رو بهبود بدین. از نظر محاسباتی با این حجم نقدینگی دلار در سال آینده به بالای 50 هزار تومان خواهد رسید. لطفا با صحبت های غیر کارشناسی مردم رو مالباخته نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
همانطورکه از37به 25رسیده پس می‌تونه از25به 10تومان برسه البته اگه واقعا بخوان میتونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
دلار ۱۰هزارتومان که نمیشه دولت جدید باید تلاش کنه دلار را ثابت نگه داره اونم با بها دادن به تولید و بازار داخل تا بتواند نقدینگی را به سمت تولید ببره تولید هم باید بازار مصرف داخلی و خارجی داشته باشه یکی از مهمترین بازار مصرف داخلی مسکن سازی بومیست که باعث رونق اکثر مشاغل و تولید کننده ها میشود و خود نیز تا حدودی باعث متعادل شدن قیمت مسکن میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اگه با برنامه باشن دلار میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
بزبان ساده تر یعنی ۱۰ برابر میشه ...!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
فعلا مردم با همین وضع دارن زندگی میکنن و عادت کردن درسته اگر بیاد پایین خیلی چیزا به نفع مردم میشه ولی در خال حاضر همه عادت کردن پس اول مشکلات داخلی کشورو باید درست کنه اقای رییسی بعد به اوردن پایین دلار رسیدگی کنه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۲:۱۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
به نظر من دلار میشه 7 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
خدا کنه قیمت اجناس بیاره پایین
Iran (Islamic Republic of)
ابوالحسن
۱۲:۰۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
امکان نداره. نهایتا به 20 یا 18 برسه. اما درستش حالا دیگه این هست که ثابت نگه بداره تا درامد مردم کم کم بهتر بشه. و حقوق کارمندا و کارگرا که ثابت هست رو با شیب مناسب بروز کنند. فقط ثابت نگه بدارن همه چی درست میشه در گذر زمان
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۱:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
بشین تا بشه !
به زودی آرزوی همین 25 هزار تومانو می کنید !
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۵۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
لطفا نظرات را منعکس کنیداگر این کشور را دوست دارید . چرا برخی از نظرات می ترسند ؟ آن را که حساب پاک است ، از محاسبه چه باک است ؟ گر نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
منم نظر دادم نشر ندادن میترسن متاسفم براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
من در ابتدا دلار 11000 تومانی را هم قبول نداشتم ! اما اکنون وقتی دلار 27000 تومانی را می بینم ، شکه شده ام ! و باورم شده که این کشور بی در و پیکر هست ! و هرچه در باره پیشرفت می گفتند دروغ بوده . نه تنها پیشرفتی نداریم بلکه پس رفت هم داشتیم ! هر کسی این عقیده را نپذیرد به عقل خودش شک کند ! کشور توسعه یافته ی اینجوری در دنیا سراغ دارید ؟ بازار را بسته اند و همه چیز را دادند دست دلالها ! وقتی می بینید دلال جولان می دهد یعنی حاکم و دلال یکیه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
احسنت حرف دلمو گفتی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
آقای رئیسی سوراخ لایه اوزون راهم بایددرست کندوگرنه ازفردابانیان وضع موجوددست به کارمی شوندکه ای دادای بی داد هواربه دادمابرسیدو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
به 100 هزار تومان میرسه. فقط خیلی بتونه کنترل کنه در سال چهارم به این عدد میرسه در غیر اینصورت دو سال دیگه دلار 100 هزار تومانی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
دلار 10 تومان میشود به شرط حذف 5 صفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
عجب کارشناسی!!!! الان کارخونه ها وتولید وپرداخت حقوق بادلار25، 27هزارتومان هست اگه دلاربه ده تومن برسه وضع چه جوری میشه؟ بفرمایید عاقلانه اینه که تواین وضعیت تثبیت بشه وتورم هم مهاربشه که دیگه گرون نشه ارز. ن شدن پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
عالی
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
محاله دلار به ۱۰ هزار تومان بیاد یه مثال میگم برای شما وقتی یه سازنده ساختمان مصالح ساختمانی را با دلار ۲۵ هزار تومانی خریداری کرده مثلا متری ۵ میلیون هزینه ساخت داشته هیچوقت نمیاد متری ۳ میلیون تومان بفروشه چون ضرر میکنه بودجه ۱۴۰۰ هم با دلار ۲۲ الی ۲۵ هزار تومان نوشته شده پس درنتیجه دلار هیچ وقت پایینتر از ۲۰ هزار تومان پایینتر نمیاد خیالتون تخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
اشتباه ت همینجاس. پایینتر بفروشه پایینترم میخره یه ملک دیگه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
آقای رییسی، درابتدا گرانی های وارده بربدن جامعه مبارزه کن وقبل ازآن بازیاده خواهی وقلدری قیمتهای ایران خودرو وسایپامبارزه کن وآنها راقلع وقنع کن تا مردم نفس راحتی بکشند!؟! البته اگر قدرت آقای رییسی به این قلدرها برسه!؟!
United States of America
علی
۱۱:۵۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
شما چرا عوامانه فکر میکنید گرانی پایین بودن ارزش پول و .... به عواملی مانند تولید ناخالص ملی و .... بستگی دارد به عبارتی باید ورودی پول با پشتوانه بالا بره تا اینا درست بشن جادو و معجزه نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
خخخخخخخخخخ جدی میگی
حالا اگه نیاز به دلارو کاهش بدن درست نمیشه واردات ما عمداتا از شرق اسیاست پس به دلار نیاز نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
چرا ذهنیت و توقع بیجا ایجاد میکنید؟ ، این همه سال دولت یازدهم و دوازدهم خون مرذم کردن تو شیشه چرا روزه سکوت گرفته بودید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
تا حالا شما و کارشناسانتان کجا بودید ؟
یهو بیدار شدید و دارید نسخه میپیچید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
اقتصاد کشور زمانی درست میشوددکه معلوم شود پشت پرده دلالان مسکن خودرو دارو غذادکیا هستند و برای اشکار شدنش ثروت مسولان بعد انقلاب باید معلوم شود از چه راهی بدست امده
Iran (Islamic Republic of)
سجاد قنبری منش هندی ابادی
۱۰:۵۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
بنشین تا صبح دولتمان بدمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
خواهشا انتظار مردم رو بالا نبرید .
در دولت های قبلی هم همینجور انتظارات رو بالا بردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
به 100 هزار شاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
واله ما به پونزده تومنم راضیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
دلار بیاد پایین کارخانجات زیادی ورشکسته مشود ثبات دلار مهمه ثبات اقتصاد ایران قدرت تولید تمام محصولات و با کیفیت قدرت اقتصاد رو بالا میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
پس بفرمایید همینجوری دلار بره بالا و پولدارها پول دارتر و فقرا فقیرتر بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
به نظر من خرید دلار برای مردم عادی باید ممنوع باشد و فقط برای واردات کالای اساسی داده شود تا جلوی افزایش نرخ ارز گرفته شود فقط مدیریت لازم است
Canada
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
اگر دلار بعنوان سرمایه گذاری .پس انداز کرده اید
وارد بازار کنید تا قیمت اش سقوط نکرده
چونکه خیلی از کشورها از دلار برای خرید و فروش شون استفاده نخواهند کرد
قیمت دلار سقوط خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
بایدن میتونه
نه مسولین ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
همین تفکرغرب گرائی ملت رابیچاره کرده خواهشایک مدت شماسکوت کنیدحتی اگرمنافعتان درخطراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
امکان نداره این نقدینگی زیاد رو از بین برد دلار هرگز ده هزار تومن را نخواهد دید چیزی که محتمل هست اینه که دلار روی این قیمت بمونه و یه ثبات اقتصادی نسبی باشه و طی چند سال افزایش حقوق. این مقدار نقدینگی وحشدناک!!!!
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی
۰۷:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
ده تومان نه ولی یقین دارم با درایت و مدیریت جهادی حضرت آیت الله رئیسی رئیس جمهور انقلابی جهادی مومن دلار زیر ۱۵ تومان و بنزین به هزار تومان برمیگردد تا آخر امسال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
بله منتظر باش (:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
حتما حاج آقا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۷ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
ههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
تا آخر ماه میاد نه آخر سال
Canada
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
دلالان و اشخاصی که منافع شون با روحانی بود
به تکاپو افتادند
نظرات منفی میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
بشین و منتطر باش ک بنزین بشه هزار تومن ..و دلارم ۱۵...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
اونقدر بشین و منتظر باش تا زیر پات علف سبز شه
آخرین اخبار