نگاهی به عملکرد کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰؛

ستارگانی که کم فروغ بودند/ گمنامانی که خوش درخشیدند

کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک توکیو با ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز، در رده بیست و هفتم قرار گرفت.

به گزارش  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شانزدهمین و آخرین روز از مسابقات المپیک توکیو برای کاروان ایران روز گذشته برگزار شد و سجاد گنج زاده ملی پوش وزن  ۷۵+ کیلوگرم کشورمان عنوان قهرمانی مسابقات را کسب کرد تا سومین مدال طلای کاروان ورزشی ایران در توکیو را کسب کرده باشد. در روز پایانی، حمیده عباسعلی دیگر کاراته کای کشورمان نتوانست از گروه ۵ نفره خود صعود کند و از دور مسابقات حذف شد. البته کاراته یک نماینده دیگر هم داشت. سارا بهمنیار نیز سرنوشتی مشابه عباسعلی داشت و در مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفت.

به طور کلی عملکرد کاراته را نمی‌توان بد توصیف کرد، زیرا یک مدال طلا با هر زحمتی بود، کسب شد. در عین حال غیبت فریبرز عسکری یکی از کاراته کا‌های خوب ایران که قبل از شروع مسابقات با مثبت شدن تست کرونا مواجه شده بود هم مزید بر علت شد تا ایران تنها به یک مدال بسنده کند.

رکوردشکنی ملایی در قایقرانی

نازنین ملایی (قایقرانی) و میلاد وزیری (تیر و کمان) موتور ورزشکاران ایران در المپیک را روشن کردند. میلاد وزیری در روز اول مسابقات در مرحله تعیین رنکینگ مسابقات تیر و کمان حاضر شد و در انتها عملکرد چندان خوبی را از خود ثبت نکرد. وزیری با کسب ۶۲۹ امتیاز در جایگاه شصت و سوم قرار گرفت. او در ادامه با شکست مقابل حریف خود وداع زودهنگامی از مسابقات داشت.

نازنین ملایی هم در روز اول رقابت‌ها موفق شد به دور یک چهارم صعود کند. او سپس به فینال B مسابقات صعود کرد و در رده یازدهم قرار گرفت. این برای اولین بار بود که یک قایقران از ایران به فینال B صعود می‌کرد. علی آقامیرزایی دیگر نماینده قایقرانی ایران بود که به مرحله یک چهارم صعود کرد، اما در یک چهارم نهایی قایقرانی کایاک یکنفره ۱۰۰۰ متر در جایگاه چهارم گروه خود قرار گرفت و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند.

طلای فروغی چراغ اول را روشن کرد

اولین مدال طلای ایران در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ به جواد فروغی ملی پوش تیراندازی کشورمان رسید. جواد فروغی، ملی پوش توانست در ماده ۱۰ متر تپانچه نخستین مدال کاروان ایران و نخستین مدال المپیکی تاریخ کشورمان در این رشته را کسب کند. هانیه رستمیان، نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم زاده و مهیار صداقت دیگر تیراندازان ایران بودند که در کسب مدال ناکام ماندند. هر چند انتظارات از نجمه خدمتی و هانیه رستمیان بالا بود، اما کسب یک مدال طلا نمی‌تواند برای تیراندازی عملکرد بدی باشد.

ناکامی حدادی و دو و میدانی

دو و میدانی را هم می‌توان در زمره رشته‌های نا موفق قلمداد کرد، هرچند خیلی هم قبل از شروع مسابقات روی کسب مدال در این رشته حساب نمی‌شد. البته انتظار می‌رفت احسان حدادی، حسن تفتیان و فرزانه فصیحی سه نماینده دوومیدانی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با توجه به هزینه‌های انجام شده، رکوردهای بهتری را ثبت کنند.

احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان به عنوان یکی از مدال‌آوران این رشته در تاریخ المپیک، با مصدومیتی که داشت راهی توکیو شد. او عملکرد به شدت ضعیفی در این مسابقات داشت که کمی عجیب بود. حدادی در بین ۳۲ پرتابگر این مسابقات، در رده بیست و ششم قرار گرفت. فرزانه فصیحی هم نتوانست در این رقابت‌ها به رکورد خود برسد و از دور مسابقات کنار رفت. حسن تفتیان هم مقابل حریفان قدرتمند خود، نتوانست کاری انجام دهد.

تکواندو و شمشیربازی؛ نا امید کننده

تکواندو و شمشیربازی دو رشته‌ای بودند که توقع می‌رفت در توکیو برای ایران مدال کسب کنند، با این وجود نتایج ضعیفی را در این دو رشته شاهد بودیم. ناهید کیانی، آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی ملی پوشان تکواندوکار ایران در المپیک بودند که هیچ کدام در کسب مدال توفیقی کسب نکردند. با توجه به سابقه‌ای که تکواندوی ایران در المپیک داشت، انتظارات از این رشته بیشتر بود.

تیم ملی شمشیربازی ایران با هزار امید و آرزو راهی توکیو شد، حتی خیلی از افراد مجتبی عابدینی کاپیتان تیم ملی را شانس کسب مدال طلا می‌دانستند، اما ورزشکاران این رشته نتوانستند در بخش انفرادی و تیمی مدالی کسب کنند. البته تیم شمشیربازی ایران در بخش تیمی تا آستانه کسب مدال نیز پیش رفت، اما شکست مقابل ایتالیا با چاشنی مسائل داوری، ایران را در رده ششم قرار داد.

وزنه برداری هم دیگر رشته‌ای بود که انتظارات از آن زیاد بود، اما این رشته به مدال نقره علی داودی بسنده کرد. البته در طرف مقابل علی هاشمی در رده آخر قرار گرفت. حاشیه‌هایی که در ماجرای کسب سهمیه کیانوش رستمی و سهراب مرادی وجود داشت، هنوز به پایان نرسیده و هر روز روایت جدیدی از آن منتشر می‌شود.

والیبال و بسکتبال؛ دور از انتظار و با انتقادات شدید

عملکرد ایران در رشته‌های تیمی المپیک توکیو چنگی به دل نزد. تیم ملی بسکتبال ایران که در گروه بسیار سختی قرار گرفته بود، با تحمل ۳ شکست متوالی مقابل جمهوری چک، آمریکا و فرانسه از دور مسابقات کنار رفت. البته آمریکا و فرانسه در نهایت فینالیست هم شدند که آمریکا قهرمان المپیک شد. عملکرد مهران شاهین طبع در این رقابت‌ها انتقادات زیادی در پی داشت.

تیم ملی والیبال ایران هم که مسئولان آن قول افتخارآفرینی داده بودند، توفیقی کسب نکرد و در جایگاه نهم گرفت. آلکنو سرمربی سرشناس تیم ملی والیبال از انتقاد‌ها در امان نماند. قبل از آغاز مسابقات، دعوت نشدن فرهاد قائمی به تیم ملی حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت و در زمان بازی‌ها هم نیمکت نشین کردن سعید معروف در زمان‌های حساس، جزو تصمیمات پر انتقاد آلکنو بود.

کشتی؛ گاهی شگفت انگیز، گاهی غم انگیز

تیم کشتی آزاد و فرنگی ایران در ۱۱ وزن مقابل حریفان قرار گرفت که ۴ مدال حاصل کار آن‌ها بود. محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی مدال طلا گرفت و محمدهادی ساروی نشان برنز را کسب کرد. در کشتی آزاد هم حسن یزدانی مدال نقره کسب کرد و امیرحسین زارع به نشان برنز رسید.

در کشتی فرنگی خیلی از کارشناسان مدال محمدعلی گرایی را پیش بینی می‌کردند، اما این اتفاق رخ نداد. در طرف مقابل محمدرضا گرایی غیر قابل پیش بینی ظاهر شد و قاطعانه عنوان قهرمانی مسابقات را کسب کرد. در کشتی آزاد هم حسن یزدانی در رقابتی سخت با تیلور نتیجه را واگذار کرد و از کسب مدال طلا بازماند. در این میان اظهار نظر عجیب مرتضی قیاسی پس از حذف از رقابت‌ها وضعیت کشتی ایران را زیر سوال برد. او پس از حذف اعلام کرد که همه نباید در المپیک به دنبال مدال باشند!

ایران در رده ۲۷ المپیک

به هر ترتیب با تمام فراز و نشیب‌هایی که وجود داشت، مسابقات المپیک توکیو به پایان رسید و ایران در رده بیست و هفتم قرار گرفت. کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های المپیک توکیو با ۳ مدال طلا (جواد فروغی، محمدرضا گرایی و سجاد گنج زاده)، ۲ مدال نقره (علی داودی و حسن یزدانی) و ۲ مدال برنز (محمد هادی ساروی و امیرحسین زارع) به کار خود پایان داد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار