در میز اقتصادی مطرح شد؛

هیچ سرمایه گذاری در کشور به اندازه آبخیزداری ارزش ندارد

عضو پژوهشکده علمی آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه نظام آبخیزداری ما پتانسیل و اهمیت آب را در کشور جدی نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضیاءالدین شجاعی عضو پژوهشکده علمی آبخیزداری کشور درباره میزان بالای تبخیر آب در ایران، و مدیریت آن گفت: ۴۳۰ میلیارد متر مکعب متوسط بارش ایران است، طبیعتا آب ارزش ویژه‌ای برای ما دارد. ما باید پتانسیل و اهمیت آب را در کشورمان در نظر بگیریم، اما متاسفانه نظام آبخیزداری ما این گونه عمل کرده است.

او ادامه داد: از این ۴۳۰ میلیارد متر مکعب ۲۹۰ میلیارد متر مکعب در سرجمع تبخیر و تعرق یعنی آب غیر قابل استحصال لحاظ می‌کنیم. آبخیزداری و آبخوان داری و نهاد‌های مرتبط باید ۲۹۰ میلیارد متر مکعب آبی که در محاسبه بیلان آب جزء هدر رفت آب قرار می‌گیرد، استحصال کند و در جمع آب کشور اضافه کند. همکاران ما در مدیریت منابع آب اعلام می‌کنند که ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب قابل مصرف داریم و از این ۱۲۰ میلیارد متر مکعب اعلام می‌کنند که ۷۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب آب کشاورزی و سایر مصارف هستند.

شجاعی گفت: استحصال آب در کشور ما به روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد. در واقع هیچ سرمایه گذاری در کشور به اندازه کار‌های آبخیز داری ارزش ندارد. ما باور داریم که می‌توانیم در کشور برای ۴۰۰ میلیون نفر غذا تولید کنیم، ما در حال حاضر ۱۲۰ میلیون تن تولید غذایمان را می‌توانیم به راحتی با استفاده از کار‌های آبخیز داری و آبخوان داری دوبرابر کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: ما یک پروژه سدسازی در نرماشیر بم داشتیم، به موازات آن یک پروژه آبخوان داری داشتیم، برگشت سرمایه در پروژه سدسازی به طرز خوشبینانه یک چهارم است در حالی که یک دهم این سرمایه ارزش افزوده آن ۹ به ۱ است؛ یعنی یک واحد سرمایه گذاری ۹ برابر عایدات دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
سلام عشایرایران بهترین ابخیزداران ایران هستند وبایذ به انها اموزش داد همجنین درکیاهان داوئی ومرتع داری خودعشایر بهترین نیروها برایاینکارهستنذ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
حقیر ورودی ۱۳۶۷ دانشگاه تهران و فارغ التحصیل در رشته مهندسی آبخیزداری در سال ۱۳۷۱ هستم. بدلیل نبودن در ایران و ناآشنایی با مسئولین و یا عدم توان دسترسی به مسئول مناسب طرح بسیار بسیار ارزشمند و آسان بلحاظ اجرایی داشته ام که علیرغم تلاش فراوان به سمع مسئولین محترم جمهوری اسلامی نتوانسته ام که برسانم. بلحاظ امنیتی نمیبایستی اطلاعات تماسی ام را اینجا ارائه کنم. ولی ایمیل عرضه شده ، که امیدوارم موارد صیانت و امانت در حفظ آن از طریق yjc.ir رعایت بشود ، ایمیل صحیح بنده است برای تماس احتمالی بتوسط هر شخص حقیقی و یا مسئول محترم هر نهاد اجرایی.

۱- با آبخیزداری صحیح ، امکان کنترل سیلاب از طریق کاهش روان آبها امکانپذیر است.
۲- با آبخیزداری صحیح ارتقاع سطح ایستابی و به طبع آن احیای قنوات، آبهای زیرسطحی، چشمه ها و روانآبهای نشئت گیرنده از نتیجه افزایش سطح ایستابی امکانپذیر است.
۳- با آبخیزداری تلطیف هوا، و افزایش نزولات جوی بطور طبیعی اتفاق خواهد افتاد.
۴- خاکی که هر ۳۰۰ سال فقط یک سانتیمتر آنهم بطزیق طبیعی اگر مجالش به طبیعت داده بشود ایجاد میشود، از فرسایشش و روانه شدنش به پایین دست جلوگیری میشود.
۵- تشکیل دلتا، کاهش حجم مفید آب سدها، هزینه های مرتبطه با لاروبی سدها بشدت کاهش یافته و تحت تاثیر مستقیم طرح های صحیح آبخیزداری قرار دارند.
۷- ناگفته پیداست در صورت اجرای صحیح و کاهش روان آبها، سیلابی شدن رودخانه ها تمامی صدمات ناشی از سیل نه تنها تحت تاثیر مستقیم کاهش میابد، بلکه تبدیل به سبب خیر برای کشاورزی میهن اسلامی عزیزمان شده بجای برخاک سیاه نشاندن اسوه های شرف عالم، کشاورزان مظلوم، موجبات موفقیت و افزایش موفقیتهای در زمینه کشاورزی و لغایت خوشحالی، امیدواری، و خرسندی این جامعه که هر غیر کشاورزی میبایستی با بوسه زدن بر دستان کشاورز قدردانی خود به این قشر زحمتکش اعلام کند، خواهد شد.
۸- التماس میکنم به هر خواننده ای که این متون را قرائت میفرمایند و امکان برایشان فراهم است موجبات امکان ارائه طرح حقیر به مسئولین مربوطه فراهم بکنند. والله، والله، والله، ارزش این طرح ورای تصور و اجرایش آنچنان ساده است که پس از اطلاع مسئول کارآشنا و توانمند لحظه ای در اجرای آن درنگ نخواهد شد. اگر شش سال قبل که حقیر پس از برگشتن به ایران و دیدن معضلات ایضا در زمینه مسئله آب و آبخیزداری این طرح را بروی کاغد آوردم و جاهایی ( غیرتخصصی) مطرح کردم اجرایی شده بود الآن ثمره آن در حال بهره برداری میبود.
۹- والله، والله، والله، دیناری نه نیاز و نه چشمداشت دارم. با جگری سوخته و تشنه دعا و تقاضای فاتحه برای شادی روح درگذشتگان همگی مان، و صدقه سر بقیه، درگذشتگان خودم فقط دارم وبس. نه سنم، نه توانم، و نه روحم حرصی و طمعی بر چیزی یا جایی را ندارد.
۱۰- اگر چه با تمام توانم وقت زیادی از شماها را گرفتم. به مسئول مربوطه بفرمائید بیان اصل طرح حتی از طریق تلفن جمعا یک دقیقه وقت نمیگیرد. فقط مسئول محترم مربوطه حتما میبایستی اطلاعات در زمینه منابع طبیعی، مرتعداری و یا آبخیزداری داشته باشد. والسلام علی من التبع الهدی. التماس دعای خیر همگان را دارم، دعای خیرم بدرقه راه همگی شماها در راهتان و قدم خیرتان در راه کسب حلال تا زنده ام خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۳۱ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
اطلاعات بسیار ارزشمندی دارید // ولی عزیزم اشتباه نکن // اینا پول طرف را میخوان // نه اطلاعات علمی و دانش طرف را
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
ببین فدات شم // شما اگه انیشتین هم باشی // فقط از طریق شایسته سالاری میتونی پیشرفت کنی// ولا غیر // حالا برو بگرد یه دوستی یا اشنایی یا اقوامی پیدا کن که در رده بالا باشه // من ا... توفیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
انشاالله مسئولان سایت خبرنگاران جوان درخواست شما را برای مقامات مربوط خواهند فرستاد
آخرین اخبار