در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

دلایل کمبود مواد اولیه در بازار پلیمر/ پتروشیمی‌ها با نصف ظرفیت فعالیت می‌کنند

کمبود مواد اولیه در بازار پلیمر و مشکلات عرضه محصول از سوی پتروشیمی ها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علت کمبود مواد اولیه در بازار پلیمر امشب ۱۷ مردادماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور صفدری مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت و منصوری پور سرپرست برنامه ریزی تولید آروماتیک‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محسن صفری مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها باید از تمام ظرفیت برای تنظیم بازار استفاده کنند گفت: یکی از دلایلی که می توانیم بگوییم ایجاد التهاب در بازار مواد پتروشیمی می‌کند بحث عدم استفاده کامل از ظرفیت پتروشیمی ها است.

وی با اشاره به اینکه پت در صنایع آشامیدنی و نساجی کاربرد دارد افزود: تندگویان یکی از موارد خاص است به طوری که ظرفیت ۹۰۰ هزار تنی تندگویان الان به ۴۵۰ هزار تن در کشور رسیده است.

مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به اینکه تندگویان با ظرفیت ۴۵ درصد مشغول به فعالیت است ادامه داد: این واحد باید بتوانند از ظرفیت بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصدی خود استفاده کند. بحث خوراک و مواد اولیه مطرح است به طوری که پتروشیمی ها در پی وی سی و پ پ با ظرفیت کامل کار نمی کنند.

مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به اینکه پتروشیمی ها عرضه و ظرفیت تولید شان در حدود ۵۰ درصد است تصریح کرد: میزان تولید سال گذشته در بورس عرضه شده است، پتروشیمی ها باید از تمام ظرفیت خود استفاده کنند به طوری که متاسفانه کمتر از ظرفیت مشغول به فعالیت هستند البته پتروشیمی تندگویان منافعش در این است که به ظرفیت حداکثری برسد.

صفدری اظهار کرد: سال گذشته پتروشیمی ها بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سود کردند لذا پتروشیمی ها سود سرشاری را به دست آوردند.

مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صمت با اشاره به اینکه دلالان به سامانه بهین یاب صمت هم نفوذ کردند اظهار کرد: از سال ۹۷ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار طرح افق راه اندازی شد به طوری که واحدهایی که از بورس کالا خرید می‌کنند مکلف به ثبت فاکتور فروش هستند لذا بیش از ۳۵۰۰ واحد در این سامانه ثبت نام کردند.

محصولات پتروشیمی باید در بورس عرضه شود

حمید منصوری پور سرپرست برنامه ریزی تولید آروماتیک ها در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه از زمانی که محصول در یک مجتمع تولید می شود تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد باید فرایندی را طی کند گفت: صنعت باید توسعه پیدا کند و متناسب با نیاز کشور باید بتوانیم صنعت را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دوم مربوط به تولید است، تولید محصولاتی که نیاز کشور است باید صورت بگیرد و لذا مسئله سوم این است که محصولات باید در بورس عرضه شود.  شرکت‌های پتروشیمی را باید مجاب به کف عرضه کرد،لذا بر اساس کمترین و حداقل ترین مشکلی که دارند باید تولید صورت بگیرد.

سرپرست برنامه ریزی تولید آروماتیک ها عنوان کرد:ظرفیت تولید پتروشیمی تندگویان از سال گذشته تاکنون را باید مورد تحلیل قرار داد به طوری که تمام ظرفیت تولید خود را در بازار عرضه کرده است .

منصوری پور با اشاره به اینکه واحد صنعتی تولیدی به نفعش است که تولید داشته باشد افزود: چطور می‌شود که از ظرفیت کاملش به صورت کامل استفاده نکند .

سرپرست برنامه ریزی تولید آروماتیک ها با اشاره به اینکه تنها بحث تولید مطرح نیست گفت: تندگویان جوابگوی بازار است اما وقتی تمام مجتمع های پتروشیمی در حد توان در حال تولید هستند اگر کاستی وجود دارد باید آن را در مسائل و مشکلات دیگری جویا شویم، در اول فروردین ماه تا ۱۵ مردادماه پتروشیمی‌ها یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن محصول را ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن معامله شده است لذا در حوزه پلیمر ۴۷۰ هزار تن معامله نشده است. ظرفیت تولید پت در کشور محدود است ، میزان مصرف ۲ تا ۳ برابر بیشتر از ظرفیت تولید است ،سال گذشته ۹۰ هزار تن واردات پت داشتیم هرچه تولید می‌شود در بازار عرضه می‌شود.


در ادامه برنامه رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله با بیان اینکه  پتروشیمی ها در رقابت با مهندسی عرضه سود می کنند ادامه داد: سال گذشته ۵۹ درصد موادی که از بورس خریداری شد با رقابت صورت گرفته است لذا ۵۹ درصد کل معاملاتی که در بورس انجام شد با رقابت بوده است .

وی با اشاره به اینکه میزان رقابت ۴ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان است افزود؛ پتروشیمی ها مهندسی عرضه می کنند لذا موادی را تولید کردند که خریداری نداشته است.

حسین دور در ادامه با اشاره به اینکه پتروشیمی تندگویان بیش از ۹۰ درصد ظرفیت خود را تولید می کند گفت : بازار متشکل از عرضه کننده و تقاضا کننده است لذا عدالت به معنای مساوات نیست . در موضوعات مشخص در زمستان سال گذشته در مورد پت صحبتی در صدا و سیما به عمل آمد به طوری که باید بگوییم که مملکت با کاغذبازی اداره نمی‌شود.

وی ادامه داد: از دادستان کل کشور درخواست می‌کنیم که به این قضیه ورود پیدا کند و وزارت صنعت و وزارت نفت در دو سوی دیگر این ماجرا قرار دارند، بورس کالا فقط ورودش را از طریق بهین‌یاب می گیرد، وزارت صنعت متولی سمت تقاضا و بهین یاب است .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۵:۱۳ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
پس مردم و مصرف کننده هم باید نصف مبلغ را پرداخت کنند تا عدالت برقرار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
در کشور اسلامی همه برای سود بیشتر دوز و کلکهای جدید و کهنه رو بکار میگیرند.یک روز کارخانجات سیمان نقش بازی میکنند یک روز تایر سازان و خودروسازان و حالا هم پتروشیمی ها.
آخرین اخبار