مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز:

اقدامات فرهنگی به شهرسازی ارجح‌ است

سید عبدالرضا دستغیب گفت: اقدامات فرهنگی نسبت به شهرسازی ارجح‌تر است، چرا که ضرورت کار فرهنگی در کشور از اهمیت والایی برخوردار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید عبدالرضا دستغیب، مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با بیان این که کار و فعالیت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز، موازی با سایر مجامع خیریه نیست، تاکید کرد: رقابتی بین کار خیر وجود ندارد، بلکه نیت فرد خیر، تعیین کننده حوزه کاری است.

او با اشاره به تاریخچه تشکیل این مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز، بیان کرد: هفت سال پیش این مجمع برای اولین بار در شیراز بنا گذاشته شد و امروز به درختی تنومند تبدیل شده که شهروندان از ثمره آن استفاده می‌کنند.

دستغیب با تصریح بر اینکه به بعضی از نیاز‌های شهر با راه‌اندازی این مجمع پاسخ داده شده است، افزود: تاکنون نزدیک به ٥٤ طرح فرهنگی و شهرسازی در شیراز توسط این مجمع با ارزش ریالی بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان با تامین زمین پروژه از سوی شهرداری و هم ورود خیرین اجرایی شده که طی هفت سال گذشته کم نظیر بوده است.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز، وجه تمایز این مجمع نسبت به دیگر مجامع خیر را پاسخ به نیاز‌های مدیریت شهری ذکر و خاطرنشان کرد: اجرای نیت و سلیقه خیرین در این مجمع مدنظر است.

دستغیب؛ درختکاری، مبلمان شهری، مسجد و ورزشگاه، درمانگاه خیریه، سقاخانه، کتابخانه و ... را در شمار اقداماتی عنوان کرد که با همکاری مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز و خیرین اجرایی شده است.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با بیان اینکه حوزه کاری این مجمع تنها مدیریت شهری شهرداری شیراز است، بیان کرد: به دنبال برداشتن قدم‌های بزرگ تری در این مجمع هستیم و تنها به اجرای چند پروژه اکتفا نکرده و نخواهیم کرد.

دستغیب تصریح کرد: اقدامات فرهنگی نسبت به شهرسازی ارجح‌تر است، چرا که ضرورت کار فرهنگی در کشور از اهمیت والایی برخوردار است. اولویت کار فرهنگی در حوزه مسائل شهری و شهروندی نیز در این مجمع بر فرهنگ ترافیک و احیای این فرهنگ در راستای ایجاد نظم و جلوگیری از تصادفات شهری، در اولویت قرار گرفت.

او ادامه داد: در این راستا با همکاری پلیس راهور فارس، معاونت پیشگیری از وقوع جرائم دادگستری فارس و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز طرحی تحت عنوان همیار مهربان ترافیک در دستور اجرا قرار گرفت.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز، یادآوری فرهنگ ترافیک را به مثابه امر به معروف و نهی از منکر توصیف کرد و گفت: ٣٥٠ نفر متشکل از نیرو‌های بسیجی، خلبان، اساتید دانشگاه، کسبه، دانش آموزان و... بعد از ظهر‌ها در زمان پیک ترافیک به عنوان همیار مهربان ترافیک با حضور در سر چهارراه‌ها به روانی ترافیک کمک می‌کنند.

دستغیب یادآور شد: این طرح برای نخستین بار توسط این مجمع در کشور از سال ٩٤ آغاز شده و تاکنون تداوم داشته است.

او همچنین گفت: از آنجا که سرانه مطالعه در کشور و به تبع آن کلانشهر شیراز پایین است و با استاندارد جهانی فاصله دارد، سرای یار مهربان در پایانه‌های اتوبوسرانی شاهچراغ (ع) و نمازی راه‌اندازی شد.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز افزود: با اختصاص فضایی در این دو پایانه، کتاب توسط مردم هدیه داده می‌شود و شهروندان می‌توانند نسبت به مطالعه آن اقدام کنند.

دستغیب با تاکید براینکه کتاب ستون فرهنگ است و در صورت ترویج آن شاهد تاثیر آن در دیگر موارد فرهنگی کشور خواهیم بود، عنوان کرد که تبادل کتاب در سرای یار مهربان نیز انجام می‌شود.

او با بیان اینکه این سرا‌ها به صورت مردمی و شبانه روزی اداره می‌شود، از طرح پیوند با کتاب به عنوان یکی دیگر از اقدامات شاخص این مجمع متبوع یاد کرد و افزود: این طرح نیز در راستای سرای یار مهربان در مکان‌های پر تردد اجرایی شده و با برچسب زدن کتاب‌ها، از شهروندان خواسته می‌شود که پس از مطالعه، آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهند.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با بیان اینکه تاکنون ٦٥٠٠ جلد کتاب بین شهروندان توزیع کرده‌ایم، ابراز امیدواری کرد که با تداوم این طرح، شاهد ارتقای فرهنگ کتابخوانی در کلانشهر شیراز باشیم.

دستغیب همچنین به کسب عنوان پایتختی کلانشهر ایران توسط کلانشهر شیراز و تمدید آن به مدت یکسال دیگر هم اشاره و اظهار کرد: وقتی شهری به عنوان پایتخت کتاب انتخاب می‌شود باید امکانات مرکز را به سمت متبوع هدایت کرد و در یک فرصت یکساله سرانه کتابخوانی را افزایش داد.

او به اجرای طرح نظارت شهر به صورت طرح دو جانبه بین سازمان پسماند شهرداری شیراز و این مجمع هم اشاره و عنوان کرد: دستورالعمل این طرح تدوین شده و براساس آن، برای کمک به پاکبانان پویشی راه‌اندازی خواهد شد تا هر شهروند موظف به برداشتن یک زباله از زمین در طول روز شود.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز ادامه داد: سرای فرهنگ مهربانی نیز که در پی سرای دیوار مهربانی ایجاد شد یک ورژن جدید و سازمان یافته همان دیوار مهربانی است که در چهار منطقه از شیراز در بلوار شهید چمران، بلوار مدرس، میرزای شیرازی و بلوار رحمت تقاطع رضوان راه‌اندازی شده و شهروندان تاکنون نزدیک به ۵۵۰ هزار قلم کالا به این سرا‌ها تقدیم کرده‌اند.

او با بیان اینکه لباس، ارزاق، دارو، کتاب، اسباب بازی و ... شامل این اقلام تقدیمی بوده است، گفت: برای حفظ کرامت انسانی افراد، این کالا‌ها به خیریه‌ها برای توزیع بین نیازمندان داده می‌شود.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز ادامه داد: در زمان شیوع کرونا نیز با حضور خیرین مواد ضدعفونی، ماسک، ارزاق و وسایل مختلف به ارزش دو میلیارد تومان بین مناطق و محلات شیراز توزیع شد.

او همچنین احداث درمانگاه حیدر کرار در محله محراب، ساخت کلانتری محله شریف آباد و احداث مسجد علی، ولی الله در بلوار شاهد را طرح‌های در دست اجرای این مجمع ذکر کرد که در آینده‌ای نزدیک به بهره مندی می‌رسند.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز، تکمیل پروژه فرهنگی ورزشی چند منظور ماهان که شامل استخر، سونا، کتابخانه، اداره ناحیه شهرداری خوابگاه ورزشی است را از دیگر پروژه‌هایی عنوان کرد که به همت یک خیر نیک اندیش در دست احداث است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار