۱۰۹ برنامه عمرانی در دستور کار شهرداری منطقه ۷/درآمدزایی با خوشه‌های گردشگری

شهردار منطقه هفت شیراز گفت: با وجود تمامی مشکلات امسال ۱۰۹ برنامه عمرانی در دستور کار شهرداری این منطقه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید معصومی شهردار منطقه ۷ شیراز در نشست با خبرنگاران، گفت: محور‌های باستانی و میراث فرهنگی یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر شیراز هستند و با ساماندهی آن‌ها می‌توان در ارتقاء اقتصاد شهر و شهروندان نقش مهمی ایفاء کرد.

او افزود: شهر دیرینه شیراز از جاذبه‌های تاریخی مهمی برخوردار است درآمدزایی با خوشه‌های گردشگری می‌تواند در این حوزه نقش مهمی ایفاء کند. در این زمینه پروژه‌های عمرانی قابل توجهی با محتوایی دوستدار طبیعت در مناطق تاریخی برم دلک وقصر ابونصر متعلق به دوران ساسانی ایجاد شده که با یک مسیر دوچرخه ۱۳ کیلومتری این مناطق را با هم مرتبط میکند.

معصومی در ادامه از نگاه ویژه مدیریت شهری به پتاسیل‌های ارزنده شهر شیراز اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی ۵ هکتار از مجموعه ۳۶هکتاری مجموعه حفاظت شده قصر ابونصر به عنوان پارک تاریخ و طبیعت در حال اجراست و امیدواریم در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز برای ۳۶هکتار آن تعیین تکلیف شود ویک ظرفیت گردشگری خوب برای شهر ایجاد شود.

این مقام مسئول بیان کرد: خوشبختانه مدیریت شهری شیراز در دوره جدید نیز نگاه ویژه‌ای به این جاذبه‌های تاریخی و میراثی داشته است.

این مقام ارشد ارشد شهرداری شیراز با بیان این که پروژه‌های این منطقه در راستای حفظ سلامت و شادابی مردم هم تاثیر گذار هستند، اظهار داشت: امسال ۱۰۹ برنامه عمرانی در سطح منطقه ۷ شهرداری شیراز اجرا می‌شود که با بهره برداری از آن‌ها شاهد تحول عمده‌ای در این محور کمتر برخوردار از شهر شیراز خواهیم بود.

شهردار منطقه هفت شیراز در بخش دیگری از سخنانش با تشریح گوشه‌ای از مشکلات این منطقه، افزود: مهمترین چالشی که در این منطقه کمتربرخوردار با آن روبرو هستیم به مهاجرت، مشکلات زیست محیطی و قرار گرفتن بخش اعظمی از حریم شهر در این منطقه باز می‌گردد.

او یادآور شد که با توجه به عدم تکمیل شبکه فاضلاب بخش اعظمی از پس آب‌های شهر وارد رودخانه خشک شده و با توجه به شیب کم رودخانه در اینجا، این فاضلاب تبدیل به نیزار‌ها وارد می‌شود و در گل و لای نشست میکند. از سوی دیگر سیلاب شهر هم به اینجا منتقل می‌شود و هرساله هزینه زیادی برای لایروبی رودخانه متحمل می‌شویم.

معصومی در ادامه با تقبیح پدیده تخریب مبلمان شهری که هزینه زیادی روی دست شهر و شهروندان می‌گذارد، اظهار داشت: به موازات تامین ردیف بودجه برای هزینه‌های عمرانی در زمینه‌های تامین و نگهداری نیز هزینه‌های زیادی انجام می‌شود. به طور مثال در سال قبل میدان الله بعد از ۲۰سال بار دیگر افتتاح شد و تعداد زیادی از پیمانکاران ازفضای سبز و تاسیسات به صورت دایمی در آنجا در مشغول فعالیت هستند.

این کارشناس ارشد حوزه شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای ۶۳ پروژه تاسیساتی در سطح منطقه هفت، گفت: مناطق حاشیه‌ای شهر همواره هزینه شأن بیشتر از درآمدشان است و در خصوص منطقه ۷ نیز درآمد ما پارسال ۸۰ میلیارد تومان بود، اما هزینه منطقه بالغ بر ۲۵۰میلیارد تومان شد.

او ادامه داد: یکی از مواردی که به این مسئله دامن می‌زند به روستا‌هایی باز می‌گردد که امروزه به شهر چسبیده اند. این روستا‌ها به واسطه سیل مهاجرین در حال تبدیل به روستاشهر هستند و از بافت سنتی روستایی در آن‌ها خبری نیست.

شهردار منطقه هفت شیراز در ادامه هشدار داد و گفت: امار رشد جمعیت در این روستا‌ها نیز طبیعی نیست. رشد جمعیت در روستا‌ها به صورت عادی یک درصد است گاه رشد جمعیت در این روستا‌ها تا ده درصد هم می‌رسد و این‌ها روی شهر‌ها هم اثر می‌گذارد. به همین دلیل شاید بهتر باشد که قوانینی اتخاذ شود که مشخص کند به روستا‌های اطراف شهر‌های بزرگ تا چه اندازه می‌توانند رشد کنند. هفت روستایی که در چند سال قبل به منطقه ۷ پیوستند خدمات دهی در آن‌ها عملا در حد صفر بود و تنها در دهه ۹۰ ما ۶۰ میلیارد تومان برای خدمات اولیه آن‌ها هزینه کردیم.

معصومی با بیان این که پیوستن این روستا‌ها به شهر هزینه زیادی روی دست شهر میگذارد وعدم کنترل آن‌ها در شهر بسیار تاثیر گذار است، بیان کرد: با وجود تمامی مشکلات امسال ۱۰۹ برنامه عمرانی در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته که البته برخی برنامه‌ها کوتاه مدت و برخی مانند بزرگراه مولوی که یکی از شریان‌های اصلی شرق شهر است بلندمدت است و در قالب چند پروژه در حال اجرا میشود.

او افزود: بسیازی از این پروژه‌ها میتواند در آینده در رفع مشکلات این منطقه بسیار اثرگذار باشد.

این مقام مسئول در بخش دیگری خبر از آغاز ساخت تم پارک ورزشی چهار ونیم‌ هکتاری با ۱۸ نوع ورزش داد و گفت: یکی از اقدامات مناسب دیگر ما از گذشته ساخت پیاده راه و مسیر دوچرخه سواری بوده که در این ارتباط به دنبال لینک کردن و ایجاد شبکه مسیر‌های دوچرخه سواری به عنوان یک‌مد حمل ونقل هستیم و در کنار آن امسال ۱۵کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دیگر در منطقه اجرا میشود، اما آمدن دوچرخه‌های اشتراکی هم میتواند ما را در این زمینه بسیار یاری دهد.

شهردار منطقه ۷ شیراز در ادامه خبر از توجه ویژه به گسترش فضا‌های سبز در این محور داد و افزود: متاسفانه در این محدوده از شیراز باغ‌های گسترده و فضای مناسبی برای اجرای فضای سبز وجود ندارد. اگر امروز سرانه فضای سبز در شهر بیست متر باشد در منطقه ۷ این متوسط به ۸ متر می‌رسد. به همین دلیل به دنبال ایجاد فضای سبز در ارتفاعات هستیم و در کنار آن در حال آموزش شهروددان برای فضای سبز خانگی هستیم، خوشبختانه طرح‌هایی نظیر با هم و برای هم درخت بکاریم در منطقه اجرا شده که با استقبال خوبی مواجه شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار