عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

غربی‌ها با غرور ملی ایرانیان بازی نکنند، چراکه برای آن‌ها گران تمام می‌شود

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به غربی‌ها گوشزد می‌کنم که با غرور ملی ایرانیان بازی نکنند، چراکه برای آن‌ها گران تمام خواهد شد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتشار عکس حاشیه ساز سفرای روسیه و انگلیس، گفت: عکس بازسازی شده سفرای روسیه و انگلیس در سفارت روسیه در تهران، یادآور رویداد تاریخی غم انگیز برای مردم کشورمان است؛ در آن رویداد رهبران  ٣ کشورِ انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی یعنی وینستون چرچیل، فرانکلین دلانو روزولت، و ژوزف استالین بدون اطلاع دولت مرکزی ایران با یکدیگر در تهران در مورد پایان جنگ جهانی دوم مشورت می‌کنند.

وی افزود: مردم ایران نسبت به این رویداد فراموش نشدنی بسیار ناخرسند، بودند چراکه در آن زمان این افراد حاضر نشدند با رئیس آن زمان کشور یعنی محمدرضا پهلوی که از خودشان بود، دیداری داشته باشند، بنابراین بازسازی این صحنه نوعی توهین علیه مردم ایران تلقی می‌شود و به همین دلیل واکنش‌های نسبتاً تندی نسبت به بازسازی این صحنه صورت گرفته است.

عابدینی با تاکید بر اینکه نکاتی در زمینه انتشار عکس سفر‌های روسیه و انگلیس قابل طرح است، اظهار کرد: نکته اول این است که انگلیس در زمان جنگ جهانی دوم یعنی ۷۳ سال قبل، قدرتی بزرگ تلقی می‌شد، اما در حال حاضر اینگونه نیست، انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا، تظاهرات و ناآرامی‌هایی که مبنی بر جدا شدن اسکاتلند از این سرزمین مطرح می‌شود، کشوری دسته دوم تلقی می‌شود و ایرانی‌ها بیش از هر ملت دیگری به این موضوع واقف هستند.

وی ادامه داد: الان در انگلیس ناآرامی‌هایی وجود دارد و برخی مناطق مثل اسکاتلند و ایرلند خواهان جدایی از آن هستند، بنابراین انگلیس دیگر آن امپراطوری نیست که به قول خودشان "هرگز خورشید در سرزمین‌های آن غروب نکند".

کج فهمی یک سفیر نباید مانع رابطه خوب ایران و روسیه شود

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: نکته دوم این است که اتحاد جماهیر شوروی در سال ١٩٩١ به ١۵ کشور تقسیم شد و تبعا سیاست‌هایی که در حال حاضر دولت روسیه دارد با سیاست‌های افراطی این کشور در جنگ جهانی دوم، بسیار متفاوت است، در بسیاری از موارد روابط ایران و روسیه، راهبردی بوده و نباید یک سفیر با کج فهمی دچار تصویری غلط شود.

وی تشریح کرد: نکته سوم این است که سفرای روسیه و انگلیس باید صندلی وسط که متعلق به ایالات متحده آمریکا هست را هم نگاه کنند، چراکه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۴۰ سال حتی اجازه داشتن سفارتخانه در ایران را به آمریکا نداده است.

عابدینی گفت: نکته چهارم این است که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از اقتداری برخوردار است که قابل مقایسه با دوران جنگ جهانی دوم نیست، امروز نفوذ منطقه‌ای ایران از دامنه‌های هیمالیا تا سواحل مدیترانه گسترش پیدا کرده است و همه قدرت‌های بزرگ در دنیا به این موضوع آگاهند که البته سفرای روسیه و انگلیس هم باید بدانند.

وی افزود: نکته پنجم این است که سفیر تازه انگلیس در تهران مقامی امنیتی است و به نظر می‌رسد که آگاهانه یا ناآگاهانه سفیر روسیه فریب این صحنه سازی را از این مقام امنیتی خورده تا به گونه‌ای روابط مردم ایران و روسیه دچار خدشه شود، هرچند انتظار می‌رفت که سفیر روسیه بهتر از این عمل می‌کرد.

عابدینی با اشاره به نکته ششم عکس سفرای روسیه و انگلیس در سفارت روسیه در تهران، گفت: هرچند این ٣کشور در جنگ جهانی دوم بدون اطلاع کشور وارد خاک ایران شدند، اما باید توجه داشت که در جنگ ٨ ساله ایران و عراق، هر ٣کشور به اضافه کشور‌های دیگر شرق و غرب جهان، از رژیم صدام بر ضد جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند، اما دیدیم که در نتیجه حتی یک وجب از خاک کشورمان جدا نشد و این موضوع حاکی از لزوم بازسازی شرایط ایران برای خودشان است.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل بین الملل ذیل نکته هفتم بیان کرد: سالیان درازی از دوران جنگ سرد گذشته و تحولات در دهه سوم قرن بیست و یکم با تحولات نیمه اول قرن بیستم، بسیار متفاوت است، بنابراین بهتر است که ٢سفیر اطلاعات درست را از دولت‌های مرکزی خود بگیرند؛ دولت مرکزی روسیه روابط بسیار خوبی با ایران دارد و تجربه دولت انگلیس هم نشان داده که چگونه ایران سرباز‌های انگلیسی را که اندکی به حوزه سرزمینی آب‌های ایران وارد شدند را دستگیر و چشم بسته آن‌ها را زندانی کرد، باید با گوشزدی به آن‌ها گفت که با غرور ملی ایرانیان بازی نکنند چراکه برای آن‌ها گران تمام خواهد شد.

عابدینی با اشاره به اینکه روسیه روابط بسیار مناسبی با جمهوری اسلامی ایران دارد، اظهار کرد: سفیر روسیه آگاهانه یا ناآگاهانه این اقدام را انجام داده و باید دولت مسکو به او گوشزد کند تا روابط خوب و رو به گسترش با ایران به خاطر یک فرد دچار خدشه نشود، هرچند احتمالا سفیر روسیه تحت تاثیر القائات سفیر امنیتی انگلیس قرار گرفته است.

 گفتنی است که طی روز‌های گذشته عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران منتشر شد که در آن «سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس به سفارت روسیه در تهران رفته و در همان محلی که روزولت، چرچیل و استالین در سال ۱۳۲۲، کنفرانس تهران را بدون اطلاع ایران برگزار کردند، با سفیر روسیه عکس یادگاری گرفته است.

عذرخواهی روسیه

 سفیر فدراسیون روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امورخارجه دعوت شد، لوان جاگاریان در این ملاقات تصریح کرد که قصد وی از انتشار این عکس صرفاً یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.

اظهار تأسف سفیر روسیه از انتشار عکسش با سفیر انگلیس

سفیر روسیه ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو کشور ایران و روسیه و مراودات عمیق و دوستانه بین دو کشور تصریح کرد: از اینکه انتشار این عکس باعث سوءتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران شده اظهار تأسف می‌نمایم.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه نیز پس از شنیدن توضیحات سفیر روسیه، ضمن تاکید بر روابط دوستانه دو کشور به وی یادآوری کرد؛ انتشار این عکس ولو با قصدی که عنوان شد، قابل پذیرش نبوده و توجه لازم به مقتضیات تاریخی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبان از جمله مواردی است که باید مورد توجه دقیق سفرا قرار گیرد.

در این ملاقات همچنین تاکید شد که ملت بزرگ ایران طی ۴۲ سال گذشته به کرات ثابت کرده‌اند استقلالی که با جانفشانی‌ها و مقاومت‌های تاریخی به دست آورده‌اند را با تمام دقت و جدیت محافظت کرده و به عنوان یک کشور مقتدر روابط خود با کشورهای دیگر را مبتنی بر عزت ملی تنظیم می‌کند.

مردم ایران در برابر هرگونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه ایستادگی می‌کنند

به دنبال انتشار تصویر دیدار اخیر سفرای روسیه و انگلیس، روز جمعه دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ضمن دعوت سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه، با غیر قابل قبول دانستن این اقدام که باعث جریحه دار شدن احساسات و غرور ملی مردم ایران شده، تاکید کرد مردم بزرگ ایران در طول تاریخ همواره ثابت کرده اند که هرگونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه را قویا مردود شمرده و در برابر آن ایستادگی می کنند.

سفیر انگلیس در پاسخ ضمن ابراز تاسف از سوء تفاهم بوجود آمده اظهار داشت : ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می کنم هیچگونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده اند تنها اتحاد  روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.

سفیر انگلیس در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران، بر اساس جلب و ارتقاء احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
احسنت بر آقای عابدینی
دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
در سفارت انگلیس باید تخته بشه چون سفارت نیست محل جاسوسی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۰
تودیگه چی میگی!!؟!
آخرین اخبار