خطاب به بانک ها و موسسات مالی؛

ربا ممنوع!/ بانک های متخلف تعقیب قضائی می شوند

یک مقام مسئول با ارسال نامه‌ای به بانک‌های کشور در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در مؤسسات مالی هشدار داد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به بانک‌های کشور ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در مؤسسات مالی، از تعقیب عاملان عملیات ربا در بانک‌ها خبر داد.

در متن نامه خطاب به مدیران عامل بانک‌های دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی آمده است: «اعمال نظارت‌های دقیق مدیران و مسئولان محترم نظام پولی کشور و پیشگیری و برخورد جدی با این پدیده شوم و مذموم امری ضروری و غیرقابل اجتناب است و لذا ترتیبی اتخاذ فرمایید که بر اقدامات اعمالی بازدارنده تحقق این موضوع در عملیات آن مجموعه و نیز بخش‌های وابسته از قبیل شرکت‌های سرمایه‌گذار، شرکت‌های واسپاری و صرافی‌ها نظارت‌های لازم اعمال و ضمن استقرار نظامات لازم پیشگیرانه در صورت مواجهه با هرگونه عملیات منجر به بروز ربا نسبت به معرفی متخلفان به مراجع ذی صلاح قضایی اقدام نمایید.»

ربا

محمدرضا جمشیدی دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به نامه دادستان کل کشور به بانک‌ها و هشدار درباره عملیات بانکی منجر به ربا گفت: همه بانک‌های خصوصی و دولتی در چارچوب عملیات بانکی بدون ربا که مورد تایید شورای نگهبان است، فعالیت می‌کنند.

جمشیدی افزود: همه دستورالعمل‌های بانکی مورد تایید شورای فقهی بانک مرکزی است.

جمشیدی گفت: اگر مورد تخلفی وجود دارد باید این موارد به ما اعلام شود تا بررسی شود.

او افزود: هرگونه عملیات بانک‌ها در سرفصل‌های حسابداری مشخص که از طرف بانک مرکزی تعیین شده ثبت می‌شود و عملیات ربوی جایی در سیستم بانکی دولتی و خصوصی ندارد.

دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی گفت: در صرافی‌ها نیز فقط خرید و فروش ارز انجام و در سامانه نیز ثبت می‌شود.

جمشیدی با بیان اینکه شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها بازرس قانونی و حسابرس دارند و همه صورت‌های مالی آن‌ها به دقت بررسی می‌شود، افزود: امروز در این خصوص نامه‌ای به دادستان کل کشور ارسال خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۲ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
بانک ها نمی توانند سی میلیون تومان بدهند و سی درصدسود نگیرندچون پنچ سال بعدقدرت خرید پایین میاد.شما هم باشی صاحب بانک این کار را نمیکردی. وقتی شیشه شربت 8 هزار تومنی بعدازپنج سال قیمتش 8 هزارتومن نیست چه برسدبه یک ماه یایک سال یابدترپنج سال حالادولت هم ازش وام میگیره برنمیگردونه وهزار تا اختلاس دیگر جای خود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
من هم نظر م را گفتم . اما می بینم مثل اینکه می خواهید آن را سانسور کنید ! خاک بر سر ما که نظرمان را هم نمی توانیم بگوییم ! اما این را بدانید که خدا همه چیز را میبیند و می داند و این برای ما کافی است و فردا نمی تواند بگوید که شما چرا اعتراض نکردید . تنها راهی که می توانیم اعتراض کنیم همین صفحات مجازی است !
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۰۶ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
اسمی میگید ربا ممنوع ولی بانکداری اسلامی شما شدهه بانکداری ربا.
وام میدید به اسم 18 درصد ، ولی چیزی که مشتری برمیگردونه بالای 30 درصده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
بانکها تا بحال هرچه در آمد کسب کردهاند از راه ربا بوده است ! و بعد از این هم همین کار را خواهند کرد . علما هم که تا بحال سکوت کرده اند ! چرا نمی دانم ؟! در کل جهان وام بصورت قرض الحسنه و یا با کارمزد کم داده می شود . حتی در واتیکان که مسلمان نیستند وام صفر درصد داده می شود و ربا را حرام میدانند اما در کشور عزیز اسلامی ما ربا سرو دست می شکند! من تمام سرمایه ام را در بورس از دست دادم ! بدهکار هم شدم . برای پرداخت بدهی هایم ۲۰ میلیون وام گرفتم . اکنون باید ۲۶ میلیون پرداخت کنم !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
هشدار کافی نیست باید قاطعانه برخورد کرد.... اخه کجای اسلام گفته وام 18 درصد تازه وقتی چرتکه میندازی می بینی که تا 30 درصد هم میرسه علمای اسلام و مجتهدین که دژمستحکم نظام هستند باید اقدامات لازم را انجام دهند و از ربا در بانک های ایران جلوگیری کنند
آخرین اخبار