مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخ داد؛

طرح ملی تکاپو چیست؟

مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح تکاپو توضيحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا تازيكی مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح تکاپو گفت: طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار یا به اختصار تکاپو در واقع یکی از طرح‌های ذیل سیاست‌های فعال بازار کار معاونت اشتغال وزارت کار است.

مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره هدف این طرح بیان کرد: هدف این طرح بهبود سیستم‌ها و عملکردها در زنجیره‌های ارزش رسته در اولویت است یعنی ما در کشور یک تعدادی رسته‌ در اولویت داریم که آنها بیش‌ترین اشتغال و بیش‌ترین تاثیر اقتصادی را بر کشور دارند مانند رسته‌ پوشاک، مبلمان و کفش.

وی افزود: ما زنجیره ارزش این رسته‌ها را شناسایی می‌کنیم و مداخلاتی را تعریف می‌کنیم یا مداخلات در زنجیره ارزش این‌ها موجب بهبود اشتغال، توسعه و بهبود اشتغال می‌شویم.

رضا تازيكی مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اشتغال روستایی گفت: از کل مبلغی که برای اشتغال روستایی هزینه شده ۹۰ درصد آن پرداخت شده است یعنی ۱۰ درصد دیگر باقی مانده است و عدد ۲۶۰ هزار نفر هنوز کامل به نتیجه نرسیده است.

مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اشتغال روستایی بیان کرد: در حدود ۲۳۰ هزار نفر محقق شده است مابقی در مرحله‌های پرداخت هستند.

او با بیان این‌که هدف‌گذاری در این طرح‌ها به این دلیل است که برخی طرح‌ها در مرحله ایجاد هستند تصریح کرد: برخی از طرح‌ها در مرحله ساخت و ساز هستند و هنوز به مرحله‌ی نهایی شدن نرسیده‌اند.

تازیکی ادامه داد: از کل این طرح‌ها حدود ۶۳ درصد در بخش کشاورزی پرداخت شده است و ۱۳.۵ درصد در بخش صنایع و معادن کوچک و ۴.۴ دهم درصد در صنایع دستی و فرش دستباف۶.۳ دهم درصد در گردشگری و ۸.۲ هم در آی‌تی و۵.۲ دهم به عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است.

مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: برنامه‌ی ما این بوده است که ۱۰ درصد سرمایه در گردش پرداخت شود و یکی از دلایلی که عرض کردم ۹۰ درصد این مبلغ پرداخت شده یک بخشی از آن مربوط به این است که در صنایع کوچک و معادن در حوزه صنایع دستی و فرش دستباف و در سرمایه در گردش هنوز جا دارد که این مبالغ پرداخت شود.


تازیکی با اشاره به این‌که این کار در تعهد بانک‌ها هست ادامه داد: چون پول آن به بانک‌ها پرداخت شده است و نکته مهم این است که ۳۳.۵ درصد از کل این تسهیلات به خانم‌هایی که در مناطق روستایی و عشایری سکونت داشتند.

او افزود: این پرداخت‌ها نشان می‌دهد تقریبا یک سوم تسهیلات به بانوان اختصاص پیدا کرده است و نزدیک ۳۵ درصد به جوانان در رنج سنی ۱۵ تا ۳۴ سال پرداخت شده و این هم نشان می‌دهد بخش زیادی از این مبلغ یعنی جمع این دو با هم بالای ۷۰ درصد به بانوان و جوانان پرداخت شده است.

مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اختصاص تسهیلات به بنگاه‌های کوچک گفت: حدود ۹۶ درصد تسهیلات به طرح‌هایی داده شده است که بین یک تا چهار نفر هستند یعنی بنگاه‌های که خیلی خرد وکوچک هستند.

مدیر طرح ملی تکاپوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که این بنگاه‌ها به شدت آسیب‌‌پذیرند بیان کرد: اگر ما راهکاری ایجاد نکنیم برای این‌که بین بنگاه‌های بزرگ و بین این بنگاه‌های کوچک ارتباطی برقرار بشود و زنجیره‌های ارزششان توسعه پیدا کند این شغل ناپایدار می‌شود.

تازیکی ادامه داد: یعنی یک قسمتی که در قانون هم پیش‌بینی شده اما اجرایی نشده یعنی اصلا منابع آن نیامده است برای مداخلات توسعه‌ای ، آموزش‌های فنی حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار برای اتصال بنگاه‌ها حتی یک بخشی از سرمایه در گردش که ما آن را به سمت تولید مبتنی بر قرارداد بردیم.

او افزود: قرار دادکشاورزی را اجرا کردیم به جای این‌که به کشاورز تسهیلات دهیم آن را وصل کردیم به بنگاه‌های بزرگ در کشور این موضوع را هم سازمان برنامه به نحوی جلوی آن را گرفت و اجازه نداد اجرا شود.

مدیر طرح ملی تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سازمان برنامه به این دلیل مانع شد که گفت در قانون شبهه دارد و پیش‌بینی نشده است در واقع باید بگویم قانون دست و پای مجری را بسته و ما باید در یک چارچوب خاص حرکت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار