پژوهشگر اقتصادی لبنان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بحران سوخت لبنان، نتیجه دلخوشی‌های غیر مسئولانه به آمریکا/ راه برون رفت از بحران چیست؟

محمد یاسر الصبان گفت عمل نکردن آمریکایی‌ها به وعده هایشان تاثیر منفی بر بحران سوخت در لبنان داشت و محاصره و تحریم‌ها بحران را به شدت وخیم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اداره کل نفت لبنان روز یک‌شنبه پس از تصمیم دولت برای حل پیامد‌های بحران سوخت از طریق افزایش بهای هر دلار به میزان ۸۰۰۰ لیره لبنان برای خرید سوخت، بهای سوخت را افزایش داد.

این اداره در بیانیه‌ای اعلام کرد که مبتنی بر نشست روز شنبه دولت و موافقت استثنائی رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر انرژی تصمیم گرفته شد تا از طریق افزایش بهای هر دلار به ۸۰۰۰ لیره لبنان برای خرید سوخت، با پیامد‌های بحران سوخت مقابله شود.

این بیانیه می‌افزاید: براساس این قانون از صبح روز یک‌شنبه، بهای بنزین ۹۸ اوکتان، دیزل و کپسول گاز خانگی افزایش یافته و بهای رسمی بنزین ۹۵ اکتان، در بدترین بحران اقتصادی تاریخ معاصر لبنان، به میزان ۶۶ درصد افزایش بافت.

عوامل وقوع بحران سوخت در لبنان

در این راستا، «محمد یاسر الصبان» استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی لبنان در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به بیان اسباب و علل بحران سوخت در این کشور پرداخت و گفت: با فروپاشی ارزش لیره لبنان در برابر دلار و باقی ماندن یارانه دارو و سوخت، قیمت سوخت نسبت به هزینه تولید آن بسیار پایین آمد و طبیعی است که در این هنگام بنزین به خارج از کشور قاچاق شود. وقتی هم که کالایی چه بنزین و چه دارو و یا کالای دیگر به خارج قاچاق شود، در بازار داخلی کمیاب می‌شود و تقاضا برای آن افزایش می‌یابد، در حالی که هزینه تولید آن برای بانک مرکزی بسیار بالاست. این مسئله باعث وقوع بحران سوخت در کشور شده است.

تأثیرات بحران سوخت بر اقتصاد لبنان

محمد یاسر الصبان در ارتباط با تأثیرات منفی بحران سوخت بر اقتصاد لبنان و زندگی مردم توضیح داد: طبیعتا افزایش هزینه تولید سوخت و قاچاق آن به خارج و تشکیل صفوف طولانی مردم در پمپ بنزین‌ها، بر اقتصاد لبنان تأثیر منفی خواهد داشت؛ به گونه‌ای که هزینه تولیدات صنعتی افزایش می‌یابد و بانک مرکزی نیز باید یارانه سنگین تری را پرداخت کند. همچنین سیستم برق رسانی کشور با مشکلات عدیده مواجه شده و برق به طور مکرر قطع می‌شود. همچنین مردم ساعت‌ها باید در صف پمپ بنزین‌ها معطل بمانند؛ بنابراین بحران، امروز در لبنان بسیار وخیم است و مردم عمیقا آن را لمس می‌کنند.

بحران سوخت لبنان

نقش آمریکا در بحران سوخت لبنان

پژوهشگر لبنانی با انتقاد از وعده‌های محقق نشده آمریکا در قبال لبنان تصریح کرد: در ارتباط با تحقق وعده‌های آمریکا و فرانسه و دیگر کشور‌های اروپایی باید بگویم که این کشور‌ها همیشه منافع خود را در نظر دارند؛ یعنی آن‌ها هیچ زمانی به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند مگر آنکه منفعتی برای آن‌ها داشته باشد. اینکه عدم وفای آن‌ها به وعده هایشان چه تاثیری بر بحران سوخت داشته، قطعا تأثیر آن منفی بوده و محاصره و تحریم‌ها بحران را به شدت وخیم کرده است؛ بنابراین یکی از دلایل بحران سوخت می تواند دلخوشی های غیر مسئولانه به آمریکا باشد و اگر ما بخواهیم به وعده‌های آمریکا دلخوش کنیم، مطمئنا واشنگتن هیچ وقت به وعده هایش عمل نمی‌کند و در بحران سوخت نیز جایی برای دلخوشی به آمریکا نیست.

راه های برون رفت از بحران سوخت در لبنان

محمد یاسر الصبان، پژوهشگر لبنانی در پایان به تشریح راه‌های برون رفت از بحران سوخت در لبنان پرداخت و گفت: برای برون رفت از بحران موجود باید چند نکته را مد نظر داشت؛ اول آنکه باید یارانه‌ها را لغو کنیم زیرا یارانه‌ها باعث افزایش هزینه‌ها و قیمت دلار می‌شود. ثانیا مسئولین کشور باید یک تحول اقتصادی را در کشور ایجاد کنند، یعنی از طریق تولید، صنعت، کشاورزی، گردشگری و غیره، حجم اقتصاد کشور را افزایش دهند. مشکل اصلی این است که امروز مشکلات شهروندان در ذهن دولت مردان جایی ندارد. اگر حاکمیت به تولید محور بودن اقتصاد و شهروندان به جای مصرف گرایی اهمیت دهد، مشکلات کشور به مرور حل شدن می‌شود. همچنین یارانه‌ها باید حذف شوند زیرا هم هزینه‌ها را بالا می‌برند و هم اینکه باعث می‌شوند شهروندان کالا‌های یارانه‌ای خود را در بازار سیاه بفروشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
شما که بدون کمک امریکا سوخت رو گرون کردین وارزش پول رو اوردین پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
اتحاد بین ایران و لبنان خیلی با برکت هست هم ما پول نفت میگیریم هم مشکل اونا حل می شه هم منافقین و اسرائیلی ها می سوزن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۵۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
پول نفت میگیری ؟؟؟؟؟؟ // اونا اگه میخواستن پول بدن که نمیاومدن از ما نفت بگیرن// بشین تا برات پول را واریز کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
چرابحران این کشورها، برای حکومت ما، اینقدر مهمتراز بحران مردم ماست؟!؟ چرابحران گرانی وتورم وفساد و... درایران برای مسؤلین مهم نیست؟!!
آخرین اخبار